Red Bull čeká mnoho těžkých výzev po odchodu Hornera

Red Bull čeká mnoho těžkých výzev po odchodu Hornera

Red Bull poprvé ve své historii poznal výměnu šéfa týmu poté, co po dvaceti letech stáj opustil Christian Horner. Na šestinásobné držitele Poháru konstruktérů tak čeká zbrusu nová éra, s níž přicházejí ruku v ruce nové výzvy a nová řešení, které tým musí nalézt ve svém aktuálním nelehkém období.

Christian Horner spatřil za celou svou kariéru v čele stáje Red Bull vše možné. Od růstu po první dominantní éru se Sebastianem Vettelem, od pádu na začátku hybridní éry, po renesanci s Maxem Verstappenem. Nyní se však stáj z Milton Keynes ocitá zpět v recesi. A bohužel pro Hornera se nejspíše zdá, že opětovného návratu Red Bullu do čela pole formule 1 se z podobné pozice v týmu již nedočká.

Dávno odešly časy, kdy thajským akcionářům bylo předkládáno ujištění, že hlavním klíčem k soustavnému úspěchu je jen sám Horner. Toto přesvědčení, ať už si jej ještě někdo uchovával, ovšem neplatí již pár let.

V roce 2023 stál Red Bull na absolutním vrcholu. Kromě VC Singapuru ovládli každý závod sezóny o 24 závodech. O dva roky později může společně s Maxem Verstappenem jen snít o úspěšné obhajobě Poháru jezdců a návratu trofeje Poháru konstruktérů do hlavního sídla stáje.

Za hlavní příčinou tohoto úpadku ze slávy stojí jak pokrok McLarenu, tak vyčerpání vývojového potenciálu monopostu Red Bullu. Žádaná efektivita vozu RB21 se vykazuje jen ve velmi malém funkčním okně, jež inženýři stáje nedokázali zatím rozšířit. Zdá se, že záchrana aktuální verze vozu je ta tam, čímž Red Bull prakticky nemá šanci obrátit letošní situaci zpátky ve svůj prospěch. To vše nezáleže na tom, kdo povede tým.

Jednoduše řečeno, Red Bull se po nachází v přirozeném procesu obnovy, jež patří do negativního cyklu, kterým prochází snad každý účastník kteréhokoliv sportu. Jen tento proces obnovy proběhne již bez Hornera.

Jak důležité je udržet si Verstappena ve vlastních řadách?

Jak obecně všichni víme, každý tým formule 1 vyžaduje několik pilířů v cestě za úspěchem. Mimo jiné hraje zásadní roli i kvalitní jezdecké složení. Minimálně jednu polovinu tohoto složení má Red Bull dnes zajištěnou.

Na Maxe Verstappena závisí tým v mnohém, zvláště v posledních letech, kdy jezdecká dvojka Red Bullu více či méně zaostává za Nizozemcem. Čtyřnásobný šampion dokáže pravidelně vytěžit z vozu i to, co se v něm na první pohled ani nenachází.

Jeho případným odchodem by Red Bull přišel o jeho vysoce nadstandardní zpětnou vazbu, na níž je aktuální monopost závislý. Tým by tak musel přehodnotit vývojovou filosofii monopostu, což může být však zároveň vhodné i kvůli novým technickým pravidlům od roku 2026.

Přetrvávající potíže druhého jezdce Red Bullu potvrzují, že inherentní problémy vozu se nachází čistě v jeho vývoji. Do všeho ovšem přichází i neodvratný odchod Hondy, což částečně zpochybňuje budoucnost Júkiho Cunody v týmu. To vše musí Red Bull vyřešit, než situace dospěje k nutnosti finálního rozhodnutí, jaká jezdecká dvojice má vést tým do nové éry formule 1.

Otázka začátku a dlouhodobého potenciálu vlastního motorového projektu

Red Bull čeká od roku 2026 přechod od Hondy k spolupráci s Fordem. Přestože automobilka hlásí dosažení většiny nastavených cílů v R&D nové pohonné jednotky, sama připouští, že neočekává okamžitý úspěch.

Horner při tiskové konferenci před VC Velké Británie zdůraznil, že „chceme slibovat málo a plnit víc, než bychom očekávali. Zároveň nepředpokládám, že bychom hned překonali továrny s desítkami let více zkušeností než my.“

Red Bull a Horner podporují vlastní motorový projekt a vyzdvihují jeho potenciál dlouhodobé investice. „Je skvělé, že máme vše pod jednou střechou. To by se nemělo podceňovat, pakliže se bavíme o potřebě pracovat za jedno. Vyplatí se, když mohou všichni mezi sebou komunikovat na jednom místě. Možná se to neprojeví v roce 2026, ale počínaje rokem 2027 a dále je to pro Red Bull rozhodně ta správná věc.“

Hornerovy slova o roku 2026 a o jisté nereálnosti dosáhnout okamžité konkurenceschopnosti naznačuje i fakt, že Red Bull nadále limituje zastaralý aerodynamický tunel. Přestože podle Hornera by starý tunel nemusel ztěžovat prvotní vývoj vozu pro ročník 2026, reálnější efekt nového tunelu, jenž by měl začít běžet právě příští rok, se nejspíše začne projevovat až v roce 2027.

Inspirace Red Bullu příběhem McLarenu

Veškerá výše zmíněná úskalí jen stvrzují pozici Red Bullu v přechodné fázi mezi vítěznými érami. Nelze očekávat, že nový šéf Laurent Mekies zvedl výsledky týmu z dne na den, ale neznamená to, že jeho příchod do stáje by byl bezvýznamný.

Něco podobného prožíval McLaren okolo startu moderní éry přísavného efektu, kdy se po záblescích naděje na konci předchozího období propadl zpátky na dno. Nyní McLaren slaví jeden úspěch za druhý. Z toho by se mohl Red Bull patřičně poučit.

Ačkoliv se již jedná o otřepané klišé, nic neubírá na jeho pravdě to, že stabilita, jednota a harmonie týmové kultury je naprosto esenciální pro každý tým formule 1. Přesně tento úkol čeká na Mekiese, vytvořit klid ve stáji a položit základy pro budoucí návrat k slávě.

Jak již Horner naznačil, pro Red Bull nastal čas jít napřed třetí vítězné éře. K tomu musí dojít už bez jeho pomoci. Zároveň je kritické, zda Verstappen zůstane součástí tohoto opětovného budovatelského procesu.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studuji mediální studia se specializací na komunikační studia. Zajímám se o motorsport, konkrétně F1 a MotoGP. Obě disciplíny, mezi nimiž nemám favorita, zarytě sleduji přes deset let, přičemž o nich píšu již více než tři roky. U motorsportu mě nejvíce zajímá nejen jeho historie a její vztah s přítomností, ale…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *