
Stevardi během Velké ceny Monaka potrestali jezdce Mercedesu za mazaný pokus předjet Alexe Albona. George Russell dostal trest projetí boxy za předjíždění mimo trať a získání výhody. Zpřísnění v rozhodování však týmům avizovali ještě během víkendu.
FIA vysvětlila, proč byl jezdec Mercedesu George Russell potrestán přísnějším trestem, než obvykle, za předjíždění Alexe Albona mimo trať při Velké ceně Monaka. V boji o body Russellovi zavařil jezdec Williamsu Alex Albon, který jel pomalu, aby vytvořil mezeru pro týmového kolegu Carlose Sainze, který ještě potřeboval zajet do boxů.
V 50. kole si britský pilot zkrátil šikanu Nouvelle Chicane, aby předjel Albona. Do vysílačky uvedl, že se musel vyhnout kolizi poté, co podle něj závodník Williamsu jel nevyzpytatelně a velmi pomalu. Jenže místo toho, aby vrátil pozici, se Russell rozhodl, že raději přijme obvyklou časovou penalizaci, aby se mohl pokusit stáhnout ztrátu a zejména proto, aby zůstal před Albonem.
Stevardi FIA však měli jiné představy, protože Russellova rádiová zpráva jim dokázala, že Albona úmyslně předjel mimo trať. Proto Russellovi udělili mnohem přísnější penalizaci, aby zmařili Britovu mazanou taktiku.
Verdikt stevardů vysvětloval ředitel závodu Rui Marques tím, že předem varoval týmy, že si ředitelství závodu vyhrazuje právo překročit obvyklou penalizaci, která je 10sekundová, pokud bude mít pocit, že jezdci zneužívají pravidla zrovna v Monaku, kde je rozhodující postavení na trati a obvyklý časový trest není vždy dostatečně odstrašující.
„Vůz číslo 63 opustil trať v zatáčce 10 a předjel vůz číslo 23. Tuto pozici nevrátil a udržel si pozici na trati,“ zněl verdikt stevardů. „Z rádiové komunikace, kde řekl, že přijme trest, bylo zřejmé, že předjíždění provedl úmyslně, protože měl pocit, že ho vůz 23 záměrně zdržuje.“
„V očekávání, že k podobným situacím může při této Velké ceně Monaka dojít, byly všechny týmy před závodem ředitelem závodu informovány, že stevardi budou pečlivě zkoumat úmyslné opuštění trati v 10. zatáčce za účelem předjetí vozu nebo kolony pomalých vozů V tomto sdělení bylo také jasně uvedeno, že doporučený trest 10 sekund může být za toto úmyslné porušení nedostatečný a že uplatněný trest může být vyšší než 10 sekund,“ přiznal ředitel závodu. „Proto jsme usoudili, že úmyslné porušení předpisů vozem číslo 63 opravňuje k uložení trestu za jízdu, a tento trest jsme uložili.“
Russellův týmový kolega z Mercedesu Andrea Kimi Antonelli použil podobnou taktiku, když v 52. kole předjel Albona mimo trať, ale protože stevardi právě udělili jeho týmovému kolegovi penalizaci v podobě průjezdu boxovou uličkou, dostal italský nováček od svého závodního inženýra pokyn, aby mu místo vrátil.
George Russell nakonec projel cílem na 11. místě, Andrea Kimi Antonelli po pozdních zastávkách v boxech klesl na 18. místo. Víkend této dvojice byl zničen poté, co se kvalifikovali mimo první desítku, Antonelli byl v sobotu 15. po havárii v závěru první fáze kvalifikace. George Russell vybojoval pouze 14. pozici, jelikož měl problémy se svým monopostem, které jej zastavily na trati. Brit musel být v průběhu druhé fáze kvalifikace odtlačen z ikonického tunelu.
Desetisekundová penalizace za opuštění trati a získání výhody byla zvýšena z pěti sekund v důsledku loňské Velké ceny Miami. Tehdy jezdec Haasu Kevin Magnussen dostal tři desetisekundové penalizace za opuštění trati a získání výhody. Navzdory dlouhému seznamu vypsaných trestů za sebou Dán udržel jezdce Mercedesu Lewise Hamiltona. Tím si Magnussen zničil vlastní závod, ale pomohl týmovému kolegovi Nico Hülkenbergovi dojet do cíle na bodech.