Další zastávkou tripple-headeru je nizozemský Zandvoort – meka Maxe Verstappena a jeho Oranje army. Domů jede jako lídr šampionátu a očekává se, že si podmaní i tamní trať.
Nizozemsko figurovalo již v kalendáři formule 1 v roce 1952, tehdejším vítězem se stal Ital Alberto Acari. V roce 1954 se závod kvůli nedostatku financí nekonal, avšak o rok později jej opanoval Juan Manuel Fangio. Jenže pořadatelé stále nebyli schopni zaplatit požadovanou částku kvůli Suezské krizi, proto se zde další dva roky nezávodilo. V roce 1960 došlo k tragické nehodě s fatálními následky, když Dan Gurney havaroval a byl při tom zabit jeden divák.
Ročník 1972 byl opět bez Zandvoortu. Jezdci odmítli na tamní trati závodit, protože zázemí a stav dráhy byly v katastrofálním stavu. Poté prošel okruh velkou rekonstrukcí a formule se tam na dalších 14 let vrátily. V roce 1985 vypršela společnosti CENAV smlouva, což byla konečná i pro velkou cenu.
Motory se v Nizozemsku znovu měly rozburácet po 35 letech už v roce 2020, avšak kvůli pandemii se musel comeback uskutečnit až minulý rok. K návratu došlo především díky domácímu hrdinovi Maxi Verstappenovi, jenž velkou cenu opanoval s téměř půl minutovým náskokem na druhého Lewise Hamiltona.
Nejlépe se zde dařilo Jimu Clarkovi, který triumfoval čtyřikrát, a z toho tři výhry byly tzv. ‚back-to-back‘ (1963-1965). Tři zářezy má Jakcie Stewart a Niki Lauda. Mezi týmy je nejúspěšnější Ferrari s osmi výhrami, o dvě vítězství méně má Lotus.
Co na jezdce čeká?
Zandvoort má jeden unikát, a sice, že zatáčky 3 a 14 jsou klopené, které jsou extrémně náročné na pneumatiky, jelikož se projíždí na plný plyn. Dokonce naklonění o 19 stupňů překonává klopení zatáček slavného okruhu v Indianapolis. Jezdci se musí vypořádat s 4,259 km dlouhou tratí, která čítá 14 zatáček. DRS pak bude možné využít na rovince mezi zatáčkami 10 a 11 a aktivovat za 13. zatáčkou.
Jelikož se okruh nachází v oblasti písečných dun, tak budou mít pneumatiky nižší přilnavost. Se stejným jevem se lze setkat také v Bahrajnu. Pirelli nominovalo sady C1-C3, přičemž se předpokládá, že budou spíše využívané měkčí specifikace gum.
Utne Ferrari Verstappenovu vítěznou šňůru?
V posledních třech závodech na nizozemského závodníka nenašla konkurence recept jak jej porazit a zejména v Belgii všechny ostatní deklasoval, když druhý Sergio Pérez dojel do cíle s téměř 18 vteřinovou ztrátou. Ferrari opět nezklamalo a připravilo si pro diváky „pěknou“ podívanou. Leclerc posledním pitstopem, který mu měl zajistit teoretický bod na víc za nejrychlejší kolo, naopak přišel o dva body poté, co dostal penalizaci za překročení rychlostního limitu v boxech o pouhý 1 km, jelikož mu správně nefungoval senzor.
Italové v čele s Monačanem tak přišli o další cenné body do obou šampionátů a ztráta na Red Bull, potažmo Verstappena, začíná být propastná a za běžných okolností ji horkotěžko stáhnou.