Preview VC Itálie: Uspěje Ferrari po 5 letech před domácími Tifosi?

Preview VC Itálie: Uspěje Ferrari po 5 letech před domácími Tifosi?

Stáj z Maranella čeká druhý domácí podnik, tentokrát na Monze. Na legendární Imole sice netriumfovali, ale Tifosi měli aspoň jednoho zástupce na pódiu a minulý rok na Monze byl taktéž jeden červený vůz na stupních vítězů. Ačkoliv to bude mít Ferrari těžké, tak v uplynulé Velké ceně Nizozemska ukázali, že závodní rychlost mají velmi dobrou. Nicméně nesmí se zapomínat na Red Bull ani pekelně rychlý McLaren.

Velká cena Itálie je po Rusku, Francii, Americe a Španělsku pátou nejstarší Grand Prix vůbec, přičemž premiérový závod se konal ještě v předválečném období, a to v roce 1921. Navíc je jedním ze dvou podniků, které se konají bez přestávky. Letos se v Itálii bude startovat již po 75., jelikož od roku 2020 (vyjma minulé sezóny) hostí hned dva podniky, a na Monze po 74..

Přeborníkem na tamní okruh byl Michael Schumacher, který zde triumfoval celkem pětkrát. Stejný počet vítězství má na svém kontě ze současného startovního pole Lewis Hamilton. O dvě méně má Sebastian Vettel. Tifosi mohli slavit ve 21 případech, přičemž poslední výhra se datuje k 8. září 2019, kdy závod opanoval Charles Leclerc. Další dvě vydání shledala nečekané vítěze, když v roce 2020 vyhrál Pierre Gasly na AlphaTauri (dnešní VCARB) a o rok později stál na stupínku nejvyšším tehdejší pilot McLarenu Daniel Ricciardo. Poslední dvě velké ceny patřili Maxi Verstappenovi.

Nejúspěšnějším týmem je Ferrari s 19 triumfy, daleko za ním je McLaren, který vyhrál jedenáctkrát, o čtyři vítězství méně má pak Mercedes. Avšak nejvíce pole position získal na tamním okruhu právě pilot Stříbrných šípů – Lewis Hamitlon, jenž z prvního místa startoval celkem sedmkrát (2009 a 2012 v barvách McLarenu a 2014-17 a 2020 v Mercedesu)

Co na jezdce čeká? Nový asfalt a zmodernizované zázemí

Okruh skládající se z 11. zatáček má délku 5,7 km, přičemž DRS bude možné využít na rovince mezi zatáčkami 7 a 8 a na cílové rovince. Zejména v pomalých zatáčkách se budou muset jezdci poprat s nedotáčivostí a aby dostáhli dobrého vyvážení v rychlých sekcích, bude se klást velký důraz na zadní část vozu. Naopak dobré nastavení trakce bude klíčové na rovinkách, kde se jede na plný plyn, a v technických částech okruhu.

Italy_Circuit.png

Kromě zmodernizovaného zázemí je také nový povrch trati. Pirelli nominovalo pro domácí závod stejnou kombinaci specifikací gum, a to C3-C5. Předpokládá se, že se týmy uchýlí k jednozastávkové strategii, která by měla být nejrychlejší. Minulý rok startovalo 17 z 20 závodníků na střední směsi, zatímco zbytek (Hamilton, Bottas a Magnussen) zvolili bíle označenou sadu, přičemž 14 z nich jelo právě na jednu zastávku v boxech.

16-IT24-Preview-EN

Debutant Franco Colapinto

Williamsu došla s Loganem Sargeantem v Zandvoortu trpělivost, tak se rozhodl šéf týmu James Vowles pro radikální krok, který byl dříve typický pro Red Bull a jeho juniorský tým VCARB. Ačkoliv byl se sedačkou po Sargeantovi spojován mimo jiné také Andrea Kimi Antonelli či Liam Lawson, tak nakonec tradiční stáj z Grove zvolila jinou cestu. Vytáhla si totiž chovance ze své akademie. Amerického závodníka nahradí počínaje Velkou cenou Itálie Francem Colapintem, který si FW46 vyzkoušel už v prvním tréninku na Silverstone.

21letý rodák z Pilaru je tak prvním Argentincem, jenž nastoupí do závodu formule 1 od Gastóna Mazzacaneho v roce 2001, zároveň bude teprve 23. závodníkem z Argentiny a po Carlosovi Reutemannovi druhým pilotem ve Williamsu. Momentálně mu patří ve formuli 2 až šesté místo. Nicméně zrovna na Monzu má velmi dobré vzpomínky, jelikož ve formuli 3 zde vyhrál sprint v sezóně 2022 a 2023.

Potvrzení Antonelliho

Byť je už několik týdnů veřejným tajemstvím, že po boku George Russella bude příští rok závodit Andrea Kimi Antonelli, tak s potvrzením vyčkávají. Mělo by však už přijít tento víkend symbolicky na italské Monze. Nejenže osmnáctiletý generační talent z Itálie, jak je označován, si v prvním tréninku odbude svůj debut, tak k oznámení dojde na jeho domácí půdě.

Ferrari s novými upgrady a Norrisova stíhací jízda

Už v Zandvoortu ukázali, že mají rychlost na to, aby dokázali vyzvat McLaren a Red Bull. Zejména v posledních kolech se Leclerc přibližoval druhému Verstappenovi, avšak brzdilo ho bránění pozice před Piastrim. Nakonec Monačan získal nečekané třetí místo. Vzpírající se koníci pochopitelně doma míří na vítězství, proto do Monzy přivezou balík úprav. Věří, že jim bude tamní dráha, stejně tak Baku a Singapur, sedět mnohem více.

Red Bull sice už nemá nejrychlejší monopost, ale Verstappen má zatím relativně komfortní náskok 70 bodů na druhého Norrise. Brit však předvedl na Nizozemcově domácí půdě neskutečnou jízdu, když cílovou vlajkou projel 22,9 vteřiny před ním, což je největší rozdíl mezi vítězem a druhým pilotem v cíli v letošní sezóně.

Má šanci na to, obrátit karty v Šampionátu jezdců ve svůj prospěch? Matematicky ano. Musel by ale vyhrát všechny zbývající závody a zaznamenat nejrychlejší kolo, což není příliš pravděpodobné. Jediné, co by mu mohlo pomoci zvýšit šance, je případné Verstappenovo odstoupení.

Jiná situace je v Poháru konstruktérů, ve kterém je prvenství Red Bullu ve velkém ohrožení. McLaren v Nizozemsku dokázal stáhnout ztrátu na zanedbatelných 30 bodů. Tento víkend je k dispozici celkem 44 bodů, takže by se teoreticky mohli do čela tabulky dostat už nyní.

Pátek 30.8. 1. trénink 13:30-14:30
2. trénink 17:00-18:00
Sobota 31.8. 3. trénink 12:30-13:30
kvalifikace 16:00-17:00
Neděle 1.9. závod 15:00

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)

Sdílejte na:
Zavřít