V poslední době se rozmohla jakási elektrománie, která zasáhla i svět motorismu. Pro královnu motorismu by to však byla strmá a pěkně rychlá cesta do hrobu. To si dobře uvědomuje Jean Todt, který tuto myšlenku označil za „nesmysl“.
Začalo to před čtyřmi lety Formulí E, která se postupem času stala etablovaným a uznávaným šampionátem – jakousi elektrickou sestrou Formule 1. Na její soupisce dokonce najdeme množství bývalých pilotů Formule 1, například úřadující mistr světa Jean-Eric Vergne, Sebastein Buemi a nováčkem bude v nadcházející sezoně vicemistr F1 z roku 2008 Felipe Massa.
V příštím roce dostane „sourozence na baterky“ i královská kubatura šampionátu na motocyklech, MotoGP. MotoE by však měla na rozdíl od Formule E, jezdit v rámci závodního víkendu MotoGP. Ke kompletní elektrifikaci by mělo rovněž dojít za dva roky také v rallycrossu. „Elektrománie“ tak značně zasáhla i svět motorsportu.
„Spalovací motory tu nezůstanou navěky“
Poznamená to v budoucnosti i Formuli 1? Rozhodně se tak nestane v nejbližších deseti až dvaceti letech, neboť v roce 2021 vejdou v platnost nová technická pravidla, která v žádném případě nezahrnují nic ohledně i jen částečné elektrifikace. Nicméně sportovní šéf Formule 1 Ross Brawn se nedávno nechal slyšet, že k tomu možná jednou beztak dojde.
„Nikdo nám nebrání udělat Formuli 1 elektrickou, v případě, že to bude vyhovovat přání vedení seriálu. Nemyslím si, že Grand Prix sport bude navěky spojený se spalovacími motory. Kdo ví, kde budeme za deset let.“
Elektrická F1? Nesmysl… minimálně do roku 2039
Zatímco Brit by se elektrifikaci vůbec nebránil, tak jeho dlouholetý nadřízený u Ferrari Jean Todt je opačného názoru. Dobře si totiž uvědomuje, co by to pro Formuli 1 znamenalo. Stačí se podívat na to, jaký humbuk způsobila zpráva mezi fanoušky rallycrossu, že jejich sport má být od roku 2020 plně elektrický…
Conte reminds me of the John Todt, Ross Brawn and Schumacher era at Ferrari pic.twitter.com/1vYz9gQ0tq
— Elohim (@allstasupasta) 13. května 2017
„Je nesmysl říkat, že má být Formule 1 v budoucnu elektrická. To se nesmí stát,“ zdůrazňuje nynější prezident Mezinárodní automobilové federace.
Slova 72letého Francouze podpořil šéf Formule E Alejandro Agag. Ten zdůrazňuje, že minimálně v dalších 21 letech je to nemyslitelné. Jeho šampionát má totiž na plně elektrický pohon exkluzivní práva. „Máme exkluzivní kontrakt na elektrickou sérii. Formule 1 se může přeorientovat nejdříve v roce 2039,“ uklidňuje Španěl, který si tímto možná získal nazpět fanoušky, jež rozpálil doběla svým dřívějším výrokem: „Myslím si, že bude (Formule E) za 20, 30 nebo 40 let jediným motorsportem, který zbude.“
Formule 1 je nenahraditelná
Aktuální adept na titul Sebastian Vettel pro ADAC Motorwelt řekl: „Nemůžete srovnávat tyto dvě série. Formule 1 je mnohem větší a významnější. Naproti tomu Formule E je okrajovým jevem. Nikdy nebude moci Formuli 1 nahradit.“
Je pravdou, že porovnávat tyto dvě série je, jako porovnávat jablka s hruškami. Zejména z toho důvodu, že Formule 1 má téměř stoletou tradici, zatímco historie Formule E je stále mladičká. Vždyť první závod se jel teprve před čtyřmi lety. Avšak nutno na obranu podotknout, že už i za tuto poměrně krátkou dobu si stihla vybudovat solidní fanouškovskou základnu a i na dále nabývá tato série na popularitě, ať už se jedná o fanoušky, nebo zájem samotných automobilek a závodníků.
„Mluvíme tu o dvou kompletně rozdílných sériích. Vozy Formule E nemají výkon Grand Prix auta. Jedním z důvodů, proč Formule E závodí ve městech, je skutečnost, že by v Monze auta Formule E nevzbudila žádný zájem. Je absolutně mimo poměřovat Formuli E s Formulí 1. Formule 1 je hluboce zakořeněná závodní série. Formule E je pro mě spíše něco jako batole, které se toho musí ještě spoustu naučit,“ připomněl na závěr Todt.