Šéf týmu McLaren Zak Brown odhalil důvody, proč s Belgičanem neprodloužili smlouvu i pro příští sezónu.
Stoffel Vandoorne si odbyl svůj debut v roce 2016 ve Velké ceně Bahrajnu, když zaskakoval za zraněného Fernanda Alonsa. A okamžitě se ukázal ve velmi dobrém světle, neboť dojel desátý.
O rok později se stal stálým pilotem a po jeho skvělé premiéře se očekávalo, že bude odvádět stejně dobré výkony, ne-li lepší. Jenže opak byl pravdou. Kromě několika solidních závodů, ve kterých bodoval, za týmovým kolegou Alonsem značně výkonnostně zaostával.
Ani letos se zhola nic nezměnilo. V kvalifikacích nedokázal španělského závodníka ani jednou porazit a statistiky ze závodu nejsou o moc lepší. Vedení se tedy rozhodlo, že kontrakt pro sezonu 2019 s Vandoornem už nepodepíší.
„Neřekl bych, že byl příliš opatrný. Je opravdu milý chlapík, ale mohl s námi nakládat možná trochu agresivněji,“ řekl Brown. Ale co tím přesně myslel? „Když se Fernandovi na autě něco nelíbí, neupejpá se a okamžitě to řekne. S tím měl Stoffel problémy.“
Jelikož na šestadvacetiletého rodáka z Kortrijku nezbylo ve Formuli 1 místo, rozhodl se pro přestup do Formule E. Jeho parťák si myslí, že angažmá v elektrické sérii bude pro Stoffela krok správným směrem. Pro belgickou televizi RTBF Španěl uvedl: „Změna je dobrá věc, protože Formule 1 je jedinou sérií, kde jen talent nestačí, abyste dorovnali slabé stránky auta. A Stoffel za jeho dva roky (ve Formuli 1) měl jednoduše smůlu s ohledem na auta, která měl k dispozici.“
Vandoorne nakonec sehnal kvalitní místo https://t.co/UubVGTQO0c
— SvětFormule.cz (@svetformule) 15. října 2018
Letošní vývoj na trhu s jezdci je jedním z nejdivočejších za posledních několik let. Možná také proto vyšel Vandoorne naprázdno. „Co se letos na trhu s jezdci dělo, nikdo před pár měsíci nemohl předpovídat,“ naráží na nečekaný přestup Daniela Ricciarda do Renaultu, příchod Carlose Sainze do stáje z Wokingu nebo na změnu majitelů Force Indie. Právě tato škatulata mohla stát Vandoorna kokpit. Nicméně, ani přes z jeho pohledu nepříznivý vývoj se nevzdává a doufá v comeback: „Kdo ví, co se bude dít příští rok? Možná, že dojde k velkým změnám.“
Vandoorne neočekává ve Formuli E dobré výsledky okamžitě
Posledním závodům ve Formuli 1 nedává už takovou váhu a raději se koncentruje na svůj debut ve Formuli E s týmem HWA. Dokonce se již zúčastnil předsezonních testů konaných ve Valencii. „Vím, že se musíme ze začátku držet s našimi očekáváními při zemi. Tým je zcela nový. I já sám jsem v šampionátu nováčkem. Bude trvat, než se dostanu do tempa. Ale jakmile se to opravdu rozjede, měly by přijít také výsledky.“
Vandoorne při testech zpozoroval, že rozdíl mezi Formulí 1 a Formulí E je enormní. „Bylo to úplně odlišné od všech aut, která jsem doposud řídil,“ popisuje pilot McLarenu, jehož slova přinesl německý portál motorsport-total.com. „V kvalifikacích se snažíte z auta dostat maximum, jako v ostatních sériích, i když je auto extrémně obtížné řídit a má menší grip. Ještě náročnější to bude v závodech. Musíte být efektivní, protože to, jak se staráte o energii, se může postarat o velký rozdíl. Je to naprosto odlišná výzva.“
pic.twitter.com/hzHQvxNaSz— Stoffel Vandoorne (@svandoorne) 16. října 2018
Bude Vandoornovi scházet řízení vozu Formule 1? „Jezdit rychle je zábava. To je jedna stránka. Ale rovněž mě baví bojovat kolo na kolo o dobré výsledky s rovnocennými soupeři. Je pravda, že auta nejsou tak rychlá jako ta ve Formuli 1, ale to by se podle mě nemělo srovnávat. Filozofie je naprosto odlišná.“
„Jsem si jistý, že auta budou v nacházejících letech ještě rychlejší,“ předpovídá další pokrok elektrické série. Nicméně, už nyní by měly být závody „velmi zábavnou a napínavou záležitostí“.