Velká cena Číny v Šanghaji, kde budou používány středně tvrdé pneumatiky P Zero White a měkké P Zero Yellow, je závod, kterému tradičně dominují strategie. Přestože jezdci v závodě spoléhají na několik různých strategií, dojíždějí do cíle v těsné formaci a připravují tak napínavý závěr závodu. Univerzální kombinace se dobře hodí k rozmanitým požadavkům okruhu v Šanghaji, který má hladký povrch a několik rychlých zatáček – včetně klopené zatáčky číslo 13.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Je to už třetí závod, kam povezeme kombinaci středně tvrdé a měkké směsi. A protože je to krátce po testech v Bahrajnu, týmy mnohem lépe vědí, jak pneumatiky s novými vozy pro sezónu 2014 fungují. Výsledkem je, že strategie začíná být v závodech stále důležitějším faktorem. Čína je závod, který už v minulosti ukázal, jak může být dobrá strategie účinná, takže týmy doufají, že jim data z úvodní části sezóny pomohou objevit některé další varianty strategií, které jsou možné s nejnovější generací pneumatik P Zero. Už jsme v Šanghaji zažili proměnlivé počasí, proto bude rychlé přizpůsobení měnícím se okolnostem klíčem k vytěžení maxima.“
Jean Alesi, konzultant Pirelli: „Okruh v Číně tak dobře neznám, ale pokaždé se tu jely zajímavé závody. Tohle je moment, kdy strategie začínají být důležité, protože týmy po vývoji vozů v úvodu sezóny začínají objevovat možnosti a potenciál svých vozů. Také pro pneumatiky je to velice důležité, protože jak se zrychluje vývoj, je patrné, že je týmy dokáží stále lépe využívat. V Bahrajnu jsme viděli fantastický závod, pokud takové souboje budou pokračovat i nadále, můžeme se těšit na fantastickou sezónu.“
Jak jsou při každém závodě pneumatiky přidělovány:
Pneumatiky jsou týmům přidělovány náhodně za pomoci čárových kódů a tento proces provádí řídící orgán motorsportu – FIA. Čárový kód je jakýmsi pasem pneumatiky, který je pevně vložen do nosné konstrukce v průběhu vulkanizace a nelze jej zaměnit. Kód obsahuje veškeré informace o pneumatice a díky tomu je ji možné v průběhu celého závodního víkendu sledovat pomocí softwaru Pirelli RTS (Racing Tyre System). FIA obdrží seznam čárových kódů a následně náhodně přiděluje každý čárový kód – a tedy každou pneumatiku – jednotlivým týmům. Pirelli samotné se tohoto procesu vůbec neúčastní a to znamená, že italský výrobce nemůže ovlivnit, jaké pneumatiky jsou přiděleny jakému týmu – i když přísný proces kontroly zajišťuje, že všechny pneumatiky opouštějící výrobní závod jsou naprosto identické. Na okruhu jsou potom pneumatiky distribuovány týmům v naprostém souladu se seznamem, který před tím připravila FIA. Čárový kód umožňuje jak FIA, tak Pirelli, zajistit, že každý tým používá správné pneumatiky podle pravidel.
Okruh z pohledu pneumatik:
Na okruhu v Šanghaji je několik rychlých zatáček, ve kterých jezdci akcelerují, což znamená jedno z největších zatížení v letošní sezóně. Především zatáčky 3-4, 7-8 a 12-13 vyžadují progresivní akceleraci, ale důležitá je také správná mapa motoru, aby nedocházelo k přílišnému protáčení kol a poškozování pneumatik.
Velký přítlak používaný v Číně znamená vysoké rychlosti v zatáčkách s přetížením přes 3,8G. Měkčí pneumatiky generují větší grip a proto jsou také v zatáčkách vystaveny většímu zatížení. Zhruba 80 % délky kola tvoří zatáčky.
Okruh v Šanghaji má několik dlouhých rovinek, které mají vliv na pneumatiky. Na rovinkách se pneumatiky ochlazují a před následujícími zatáčkami se musí rychle zahřát.
Středně tvrdá směs pneumatik P Zero White má úzký funkční rozsah, zatímco měkká směs pneumatik P Zero Yellow má funkční rozsah široký. Toto složení zaručuje schopnost efektivně fungovat při širokém rozsahu teplot vzduchu a trati: to je jeden z důvodů, proč se tato kombinace ukázala být letos tak účinná.
Pro brzdy je závod v Číně nejnáročnější z celé sezóny a nový systém brake by wire má rovněž vliv na pneumatiky. Pneumatiky jsou při brzdění vystaveny silám vrcholícím hodnotou 4,3G.
Loni zvítězil Fernando Alonso s Ferrari se strategií tří zastávek v boxech. Startoval na měkkých pneumatikách ze třetí pozice a pak absolvoval tři stinty na středně tvrdých pneumatikách. Jenson Button s McLarenem skončil pátý při použití strategií dvou zastávek.