Max Vestappen s Red Bullem letos přepisoval jeden rekord za druhým. Vítěznou šňůru býků dokázal přerušit pouze Carlos Sainz na Ferrari. Mercedes přes nepříznivý vstup do sezóny uhájil druhé místo.
Red Bull: Vestappenova klinická sezóna, Pérez selhal
Po úvodních čtyřech závodech vypadala forma Sergia Péreze velmi slibně, dokonce se mluvilo o tom, že by mohl bojovat o titul. Jenže posléze začal chybovat a na svého týmového kolegu markantně ztrácet. Absolutní propad pak přišel v Monaku, když startoval až z 20. místa a v dalších čtyřech kvalifikacích se nedokázal probojovat ani do poslední části kvalifikace.
Závod | Startovní pozice |
VC Monaka | 20. |
VC Španělska | 11. |
VC Kanady | 12. |
VC Rakouska | 15. |
VC Velké Británie | 15. |
Ani v závodech to nebyla žádná hitparáda. Přestože pokaždé dojel na bodech, tak měl kolikrát problém dostat se i přes slabší soupeře. Zatímco jel Verstappen neohroženě vpředu. Jediné zaváhání přišlo v Singapuru, kde skončil „až“ pátý, což byla i jeho nejhorší pozice v cíli.
Kromě toho překonal svůj rekord z loňské sezóny poté, co vyhrál 19 velkých cen. Rovněž překonal Vettelův rekord z roku 2013. Němec tehdy vyhrál devětkrát po sobě, Verstappenovi se to podařilo desetkrát. Další „majstrštyk“, kterého dosáhl je, že získal dvojnásobek bodů oproti druhému Pérezovi. Paradoxně ani součet bodů druhého Mexičana a třetího Hamiltona nedá dohromady počet, který získal Verstappen (575:519). Mladý Nizozemec je zároveň jediným jezdcem, který dokončil všechny závody.
Mercedes: Konzistentnost byla klíčová
Mercedes doufal, že letos bude zase pravidelně bojovat o pódia, to se však nestalo a pohybovali se spíše okolo pátého místa, jelikož je porážel i zákaznický tým Aston Martin. Stáj z Brackley opět netrefila koncept a duo Lewis Hamilon – George Russell se s monopostem prali.
Pro Brita s číslem 44 to je už druhá sezóna v řadě, co čeká na vítězství. Přesto byl oproti Russellovi konzistentnější, což mu vyneslo třetí místo v šampionátu jezdců. Kvalifikace byly v interním souboji vyrovnanější, než závody. Hamilton startoval z lepší pozice 12x, Russell 10x. Sedminásobný šampion má na kontě dokonce i jednu pole position, tu však nedokázal proměnit ve vítězství a v cíli bral nakonec až čtvrté místo. Zatímco 25letý závodník startoval nejlépe druhý.
Také v závodech 25 letý závodník zaostával. Na stupních vítězů stanul pouze jednou, a to ve Španělsku, když dojel třetí. Bodově jej Hamilton naprosto rozdrtil 234:175.
Ferrari: Na dosah druhému místu
Ferrari neboli italská tragikomedie. Příběh o strategických selháních, chybách na straně týmu i jezdců pokračoval i letos. Charles Leclerc na nespolehlivou techniku doplatil hned v úvodním závodě v Bahrajnu. Ačkoliv se Monačan pohyboval na pódiu, tak ve 41. kole náhle ztratil výkon a musel odstoupit. V Brazílii vypadalo Ferrari velmi silně, ovšem Leclercovo druhé místo přišlo vniveč, jelikož nedokončil ani zaváděcí kolo po problému s hydraulickým systémem. Naopak Carlos Sainz v Las Vegas doplatil na špatně upevněný poklop, který mu „rozpáral“ podlahu.
Jak víme, tak Ferrari se se strategiemi hodně trápí. Krásnými ukázkami pak byly situace, ve kterých se stali stratégy sami piloti, což jsme snad u žádné jiné stáje neviděli. V Singapuru například se Sainz rozhodl zpomalit, aby se na něj dotáhl Lando Norris, který se díky DRS mohl bránit před třetím Russellem.
Takovéto chyby stály Italy nejen peníze, ale také cenné body, kvůli čemuž ve finále ztratili druhé místo v Poháru konstruktérů. Co se týká jezdců, tak karty hrály celou sezonu v Leclercův prospěch, byť bodově to ve druhé části sezóny tak nevypadalo. Jenže Leclerc byl v Kanadě diskvalifikován, v Brazílii neodstartoval a v Nizozemsku odstoupil po technických problémech. Zatímco o Sainzově osudu rozhodla technika pouze jednou – v Kataru.
Leclerc | Sainz | ||
Kvalifikace | 1. polovina | 7 | 5 |
2. polovina | 7 | 2 | |
Body | 1. polovina | 88 (2 DNF) | 77 (1 DNF) |
2. polovina | 97 (3 DNF / DNS/ DQ) | 101 (1 DNF) |