Odvážné řešení Fernanda Alonsa na problém viditelnosti za deště

Odvážné řešení Fernanda Alonsa na problém viditelnosti za deště

Uprostřed kontroverze ohledně zpožděného startu Velké ceny Belgie minulý víkend přišel Fernando Alonso s odvážným návrhem, jak řešit problém špatné viditelnosti za deště. Bylo by to ovšem drahé.

Fernando Alonso si od svého debutu ve formuli 1 v roce 2001 jistě získal i ztratil spoustu přátel. Avšak jeho nápad, jak vyřešit mizernou viditelnost za mokra, by mohl přimět pořadatele závodů, aby ho vyškrtili ze seznamu těch, kterým posílají vánoční přání.

Minulý víkend ve Spa následovalo po více než hodinové pauze kvůli dešti jen několik kol za safety carem, což vyvolalo stížnosti některých jezdců, že ředitelství závodu bylo až příliš opatrné. Nejvíc rozhodnutí frustrovalo ty, kteří nasadili nastavení s vyšším přítlakem a doufali ve výhodu na mokré trati, která už v některých úsecích začínala osychat.

Problém však nebyl ani tak v přilnavosti jako v nulové viditelnosti kvůli vodní tříšti, která se držela ve vzduchu v nebezpečných rychlých pasážích.

Alonso věří, že problém sahá až k roku 2017, kdy formule 1 přešla na širší vozy a pneumatiky. A také, což se pořadatelům rozhodně nebude líbit, navrhuje, že by se mohly přepokládat samotné okruhy jiným druhem asfaltu, který by snižoval množství vodní tříště.

„Myslím, že ty široké pneumatiky viditelnosti rozhodně nepomohly,“ řekl Alonso novinářům před Velkou cenou Maďarska. „A taky některé druhy asfaltu na tratích jsou jiné než dřív. V Malajsii jsme jezdili i za silného deště a bylo to v pohodě. Jenže teď ty nové generace asfaltu, které jsou úplně černé, extrémně přilnavé za sucha, jsou za mokra jako zrcadlo. Takže viditelnost není ideální. Ale nevím, co se s tím dá dělat.“

„Kdybychom ten stejný typ asfaltu zavedli na všech okruzích jako standard, vodní tříšť by úplně zmizela.“

„Jasně, pak by asi přišel obrovský problém s degradací za sucha. Ale aspoň bychom měli nějaký výchozí bod, od kterého se dá odrazit. I když já jsem jen pilot.“

Překopat všechny závodní okruhy F1 by ale bylo mimořádně nákladné. A jak sám Alonso naznačuje, takový zásah by mohl mít i nezamýšlené důsledky.

V některých zemích se na dálnice skutečně používají speciální druhy asfaltu, které snižují tvorbu vodní tříště. Neznamená to ale, že voda nějak zázračně mizí.

Tyto povrchy jsou vlastně pravým opakem toho, co je běžné na závodních tratích. Jde o tzv. „Open-Graded Friction Course“ (OGFC), tedy otevřeně vrstvený asfalt s hrubým kamenivem a minimem drobných částic. Takový povrch je prodyšnější – voda tedy může odtékat nejen do stran, ale i dolů.

OGFC se nepoužívá na všechny typy silnic, protože je dražší a při nesprávném položení může být méně odolný. I kdyby provozovatelé stálých okruhů, které formule 1 pravidelně navštěvuje, našli za polštářem pohovky několik milionů dolarů, nešlo by o zázračné řešení – otevřenější struktura povrchu by měla zásadní dopad na životnost a výkon pneumatik.

Při ideálních teplotách vytváří pneumatika část své přilnavosti tím, že se její povrch vmáčkne do mezer mezi jednotlivými kamínky v asfaltu. Otevřenější povrch by na pneumatiku kladl větší nároky. Některé tratě už takový povrch mají – například Bahrajn. Ten zároveň ukazuje i další možný problém OGFC asfaltů: do mezer se může dostat písek nebo jiné nečistoty, které výrazně sníží jejich účinnost.

V tuto chvíli tak tento nápad zůstává spíš zajímavým teoretickým experimentem, i když ho s Alonsem sdílí i další jezdci.

„Vždycky jsem si říkal, že formule 1 by se měla, pokud to jde, snažit inovovat a zkoušet nové věci,“ řekl Carlos Sainz v Maďarsku.

„Existují určité druhy asfaltu, které by na rovinkách nezpůsobovaly žádnou tříšť. Ale většina tratí je nemá. Viditelnost je pro nás ten hlavní problém. To nás brzdí v závodění.”

„Spa je specifický případ. Tahle trať má za sebou temnou historii. FIA zvolila velmi opatrný přístup a už ve čtvrtek nám oznámili, že budou hodně konzervativní. Možná jsme to měli lépe komunikovat – nebo oni měli lépe komunikovat s fanoušky a veřejností. Aby bylo jasné, proč se to děje.”

„Myslím si, že jsme mohli začít závodit o něco dřív, červená fáze nemusela trvat tak dlouho, a za safety carem jsme taky nemuseli jet tolik kol. Ale musíte se vžít do lidí, kteří rozhodují o tom, kdy se začne – a pak by kvůli viditelnosti přišla obrovská nehoda a mohlo by dojít k tragédii. A oni za to nesou odpovědnost.“

„Takže chápu, proč byli opatrní – i když jako závodník bych si přál, abychom mohli závodit dřív.“

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *