Pirelli hodlá jednat s FIA a týmy formule 1 o pravidlu, které přispělo k omezené aktivitě ve druhém měřeném tréninku na Velkou cenu Japonska. Úprava pravidel by mohla vést k většímu provozu na trati za podobných podmínek.
Očekávaný příchod deště před druhým tréninkem způsobil, že se v průběhu celé hodiny jezdilo tak málo, že do závěrečných fází neměla polovina startovního pole zajetý ani jeden měřený čas na kolo, někteří vyjeli až na konci tréninku, kdy trať oschla natolik, že bylo možné použít slicky. Zatímco se předpokládalo, že kvůli těmto podmínkám se týmy zdráhaly poslat své piloty na trať, později se ukázalo, že svou roli sehrálo specifické pravidlo týkající se směsi pneumatik.
Lewis Hamilton připustil, že je škoda, že se týmu Mercedes nepodařilo využít trénink naplno, a poukázal na změnu v předpisech, která přispěla k tomu, že tým omezil počet odjetých kol v tréninku.
„Změnili pravidlo o pneumatikách, takže proto nikdo nevyjíždí a nejezdí na přechodných pneumatikách, což prostě nedává smysl,“ dodal Brit.
Nařízení, na které Hamilton narážel, bylo upřesnění pravidel pro letošní sezónu, které nařizuje zvýšit počet dostupných směsí pro pneumatiky do mokra do každého závodu.
Pro rok 2024 přináší Pirelli pro každého jezdce jednu sadu směsí přechodných pneumatik a pneumatik do mokra navíc, což znamená, že se příděl zvyšuje na pět sad přechodných pneumatik a tři sady do hustého deště. Aby však nedošlo k navýšení výdajů v době, kdy se královna motorsportu snaží snižovat náklady, bylo zrušeno pravidlo, které týmům poskytovalo sady pneumatik do mokra zdarma. Dříve, pokud pilot nevyjel v mokrém tréninku, musel jednu sadu přechodných pneumatik vrátit.
Navíc to znamená, že piloti, kteří se odváží vyjet, když je jeden z prvních dvou tréninků vyhlášen jako mokrý, nedostanou kompenzaci v podobě dodatečné sady přechodných pneumatik. Bez pobídky k jízdě a s účelem šetřit pneumatiky pro případ, že by se déšť později během víkendu vrátil, několik týmu dbalo na to, aby se nezvýhodňovaly.
Hlavní inženýr Pirelli Simone Berra prozradil, že italský výrobce se na úpravě pravidel pro rok 2024 nepodílel a bude se snažit jednat se stranami, které se na ní podílely.
„O této změně pravidel samozřejmě hlasovaly všechny týmy s FIA a samotnou F1,“ řekl Berra. „Je zřejmé že dnes už tým nemusí vracet jednu sadu přechodných pneumatik po jejím použití ve volném tréninku, jako tomu bylo loni. Takže zejména na tomto okruhu, kde máte, řekněme vysokou míru degradace, a vzhledem k tomu, že by nám v neděli mohlo pršet, se většina z nich rozhodla ponechat pět sad nepoužitých, kromě Red Bullu a dalších týmu, které jely out-lap a in-lap. Je to něco, o čem budeme dále diskutovat s FIA a s týmy, abychom se pokusili najít způsob, jak je v tréninku používat více a bez velkých omezení.“
Bera se domnívá, že ustanovení, že každý jezdec musí vrátit jednu sadu přechodných pneumatik, když je trénink považován za mokrý, by povzbudilo týmy, aby jezdily i za podobných podmínek, jako tomu bylo dnes v Japonsku.
„Mohou si ponechat pět sad, které dostali na začátku závodního víkendu, ale pokud je trénink prohlášen za mokrý měli by jednu sadu vrátit,“ dodal. „Pak by nemělo smysl je nepoužít a vrátit úplně novou sadu pneumatik. Byl by to způsob, jak je povzbudit, aby závodili za každých podmínek.“
George Russell doufá, že zvítězí zdravý rozum a FIA týmům povolí vzít do zítřejšího závěrečného tréninku sadu slicků, aby podpořila větší aktivitu na trati.
„Je to taková škoda pro fanoušky tady a lidi, kteří se dívají z domova. My jsme samozřejmě ujeli tři čtvrtiny cesty kolem světa, abychom zatím ujeli jenom pár kol. Je to dost nepříjemné. Doufám, že FIA umožní všem týmům přinést si sadu suchých pneumatik do třetího tréninku, protože tam obvykle nenajezdíme mnoho kol, ale trénujeme na kvalifikaci,“ vysvětlil.
„Byla by to skvělá příležitost pro nás i pro fanoušky, takže doufám, že tam zvítězí zdravý rozum. A doufám, že do budoucna najdeme pro takovéto podmínky řešení, protože to není určitě poprvé ani naposledy, kdy budeme závodit za mokra a ztížených podmínek.“