Red Bull bude od příští sezony pohánět nová pohonná jednotka od japonských motorářů, kterou si letos „otestovali“ skrze juniorku Toro Rosso. Pokud však Honda nenaplní očekávání, může se stát, že se v roce 2021 startovní listina opět zredukuje, kvůli odchodu Rakušanů a Italů z Faenzy.
Rakouská stáj po posledních několika protrápených letech s Renaultem, kdy napětí mezi oběma stranami pořádně vygradovalo, se Red Bull rozhodl pro poměrně riskantní krok, a sice zkusit to s motory Honda.
Honda se objevila zpět na scéně v roce 2015, a to ve staronovém spojení s McLarenem. Tato dvojice se však nadcházející tři roky velmi trápila – scházel jim výkon a především spolehlivost -, a proto se jejich cesty na konci sezony 2017 rozešly. Japonci však našli nové působiště u Toro Rosso, které jim dalo na rozdíl od stáje z Wokingu volnou ruku. A jak se zdá, vyplatilo se. Jejich pohonné jednotky se staly spolehlivějšími i rychlejšími. Mimo to mateřský tým Red Bull využil Toro Rosso jakožto „pokusného králíka“, aby si Hondu oťukali.
S pokrokem Japonců byl Red Bull spokojený, proto se rozhodnuli dát dosavadnímu dodavateli motorů Renault definitivní sbohem a spojit síly právě s Hondou.
Ein Beitrag geteilt von Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) am Jun 19, 2018 um 12:00 PDT
Nicméně u Red Bullu je známé, že rád vyhrožuje odchodem, když se nebude dařit. V Monze šéf týmu Dr. Helmut Marko řekl: „Jsme rádi, že máme pro další roky díky Hodně skvělého partnera. Ale nebude-li tato spolupráce z jakéhokoliv důvodu fungovat tak, jak se očekává, pak zůstává Red Bullu jen odchod z Formule 1.“
Tentokrát se tato hrozba však jeví jako reálnější, a to hned z několika důvodů: S Renaultem jsou rozkmotření a obnovení spolupráce je tudíž prozatím nemyslitelné. A co se týká posledních dvou konstruktérů – Ferrari a Mercedes -, tak ti by z konkurenčních důvodů dodávky s největší pravděpodobností odmítli. A když už by na určitou formu spolupráce přistoupili, tak by se z Red Bullu stal zákazník, a to by zase nebylo naopak jistě po chuti Red Bullu.
A tím posledním důvodem je fakt, že nová pravidla ohledně pohonných jednotek, jež vejdou v platnost v roce 2021, nedoznají rapidních změn. Proto se ani neočekává příchod nových konstruktérů. Ještě nedávno se spekulovalo o návratu Cosworthu, Porsche či Aston Matrinu. Tudíž jim padá i možnost spolupráce s nějakým nováčkem, nejvíce se mluvilo ve spojení s Red Bullem o posledním jmenovaném.
„Partnerství mezi Hondou a Toro Rosso probíhalo doposud dobře a bude fungovat i v roce 2019 s Red Bullem,“ věří rodák z Grazu a je dokonce přesvědčený, že budou příští rok s lepší než Francouzi: „V roce 2019 budeme jezdit jasně před Renaultem.“
Toro Rosso, potažmo Red Bull, bylo jakýmsi zachráncem Hondy, jejíž setrvání ve Formuli 1 bylo ještě minulý rok na spadnutí. „Honda byla po katastrofě s McLarenem krátce před tím se po konci roku 2017 z Formule 1 stáhnout. V intenzivních jednáních jsme museli Japonce přesvědčit, aby začali s námi.“
Zatímco jezdecká sestava u Red Bullu je jasná – Vestappen zůstává a kokpit po Danielu Ricciardovi zaujme současný pilot Toro Rosso Pierre Gasly, tak právě u Italů zůstává tato otázka otevřená. Díky povýšení Gaslyho se zvýšily šance na setrvání druhého pilota stáje z Faenzy Brandona Hartleyho, ovšem vedení týmu je stále na vážkách.
Čeká nás jeden nečekaný návrat?https://t.co/klBcfAuhjR
— SvětFormule.cz (@svetformule) 3. září 2018
„V tomto případě musí ještě dojít ve zbylých závodech sezony k jasnému zlepšení,“ potvrdil Marko nejasnou budoucnost Novozélanďana, avšak spekulace o jeho výměně ještě v průběhu této sezony vyvrací. Byť jim junioři scházejí, tak Marko tvrdí, že mají množství kandidátů: „Nemáme krátký seznam, nýbrž dlouhý. Je na něm deset jmen.“
Jedno je ale stoprocentně jasné: na seznamu každopádně není žádný pilot spadající pod křídla rivalů z Mercedesu. Přičemž ale Marko dodává, že „možné je všechno“.