Velká cena Monaka je pro mnoho lidí nudnou záležitostí. Trať je na dnešní velké monoposty úzká a předjíždění je tím pádem skoro nemožné. Přesto si Monako zaslouží být v kalendáři formule 1 a my jsme se rozhodli na vlastní pěst zjistit proč.
Okruh, kde monoposty jedou na milimetry a každá sebemenší chyba se bezprostředně trestá. Ulice Monte Carla se na chvíli zastaví a patří jen formuli 1. Mnoho lidí ale Monako rádo nemá, a to z toho důvodu, že závod je jednoduše nudný. Žádné předjíždění ani větší akce, a proto je Velká cena Monaka převážně o sobotní kvalifikaci. Jedná se ale o tradici a kus historie, který ve formuli 1 je a měl by v ní i zůstat. Atmosféra nejde popsat, musíte ji prostě zažít a pochopit, proč je Monako tak moc výjimečné.
Monako je místem luxusu. Bydliště mnoha slavných a bohatých sportovců během Velké ceny Monaka láká další celebrity na svoji prestiž. Před ní se koná i filmový festival v Cannes, a tak se mnoho z nich přesouvá právě na soukromé jachty. Jejich shluk vidíte již z letadla, které míří do Nice.
Při pohledu na ceny jednotlivých vstupenek vám zmizí úsměv z tváře, ale jde to i jinou cestou. Je možné si Velkou cenu Monaka užít i bez lístku a garantovaného místa? Jistě. Ubytování se doporučuje spíše mimo Monako. Nice nebo Menton a městečka kolem jsou poměrně blízko. My jsme zvolili ubytování v Nice a každodenní dojíždění vlakem. I tohle se vám ale může podražit. Dejte si pozor, ubytování zařizujte několik měsíců dopředu, do Monaka se totiž chce dostat každý.
Když je řeč o cestě vlakem, připravte se na přeplněné vagóny a vlaková nádraží, na chvilku můžete přijít o svůj osobní prostor. Čtvrtek je nejideálnější den na to si projít celou trať nebo navštívit například Casino de Monte-Carlo či některý z luxusnějších podniků. Rozhodně si ale připravte větší obnos peněz, Monako a ani Francouzská riviéra nepatří mezi levnější záležitosti. Také zde neplatí stejné tarifní podmínky jako v EU. Musíte si dokoupit data nebo spoléhat na okruhovou wi-fi. Ta je ale pomalá a nezvládne například přenos komentátorů z TV Nova.
ČTVRTEK
Čtvrtek byl i pro nás volnějším dnem. Poznat to bylo i ve vlaku z Nice. Před tím si ale musíte zakoupit lístky a staré automaty můžou být trochu oříšek. Dejte si časovou rezervu před odjezdem spoje, nechcete dobíhat na poslední chvíli, protože automat nenačítal nebo nebral bezkontaktní platbu. Cesta trvá přibližně 20 minut. Taky zvolte spíše pohodlnější obuv. Monako je plné kopců nebo schodů a za den můžete nachodit i desítky kilometrů.
V Monaku všude naleznete směrovky, které vás navedou buď na vaši tribunu nebo do fan zóny velké ceny. Tam se totiž odehrává veškerý doprovodný program s piloty a můžete zde bez lístku. V ulicích také naleznete mnoho stánků s oficiálním merchem, takže ti z vás, kteří si nedovezou kus oblečení svého oblíbeného týmu, nezoufejte, na ulici koupíte cokoliv. Pokud máte sezení na tribunu, určitě doporučujeme čtvrtek pro průzkum cesty. Můžete se lehce ztratit a ne všichni dobrovolníci na velké ceně mluví anglicky.
Jakmile se setmí, celebrity, piloti i týmy vyráží na jachty a osvětleným přístavem jde slyšet hudba. Páteční program ve fan zóně ale začíná brzy, takže doporučujeme si spíše odpočinout, víkend vám dá zabrat.
PÁTEK
I přesto, že náš původní plán zněl jet do Monaka bez lístků, nakonec jsme si alespoň na páteční den zakoupili tribunu L – za bazénem. Přece jenom tato velká cena je spíše o trénincích a kvalifikaci. Rozhodli jsme se jet dříve, protože jsme chtěli stihnout doprovodný program ve fan zóně, kde na rozhovory chodí piloti či šéfové týmů. Na konci rozdávají podpisy lidem vpředu nebo rozhazují kšiltovky do davu.
V Monaku jedou i další série, takže jsme chtěli podpořit Romana Staňka, který shodou náhod měl svůj monopost naproti nám. Z tribuny L vidíte přímo do garáží týmů a jistě vyfotíte i skvělé fotky. Blíže k pit lane se dostat nemůžete, pokud tedy nebudete mít VIP vstup. Lístek vám kromě sedačky či stání zaručí mnoho věcí, například se můžete dostat blíže k hospitality všech týmů a můžete tak potkat oblíbené piloty a možná získat i jejich podpis či fotku.
U tribun naleznete i záchody. Po tréninku se ale všichni fanoušci přemístí k jídlu a pití, určitě popřemýšlejte o tom, zda z tréninku neobětujete 10 minut a vyhnete se tak frontám. Na trať i k hospitality se dostanete večer, když se okruh otevře veřejnosti. Čas otevření se často mění.
Jste ke všemu blízko, asi nejblíže k monopostům, jak se na velké ceně můžete dostat. Máte i příležitost potkat nejen piloty, ale i členy týmů, rezervní piloty, piloty dalších formulových sérií nebo dokonce členy rodin pilotů. Všichni po programu odchází dvěma způsoby: jachtou nebo hlavním vchodem. V ulicích se poté pohybují jako obyčejní smrtelníci. Charles Leclerc například všude jezdí na kole a určitě projede kolem vás. Někteří piloti se i staví za houfem stojících fanoušků, kteří čekají, až se okruh otevře veřejnosti. Té, která nemá lístek. Blízkost ke všemu činí Velkou cenu Monaka opravdu speciálním místem.
V pátek se večer na trati rozběhne pořádná zábava. Prostor u jachet před pit lane je plný klubů a lidí, kteří se přišli bavit. To nezažijete na žádném jiném okruhu. Poslední vlak do Nice odjíždí před půlnocí, pak se domů dostanete jedině prvním ranním nebo Uberem. Zde pozor! Uber jezdí pouze ve Francii, takže se musíte přemístit za hranice Monaka.
SOBOTA
V sobotu jsme se, vzhledem k tomu, že jsme neměli lístky, do Monaka brzo nehrnuli. Když jsme tam přece dorazili, spíše jsme si prošli zbytek Monte Carla, ten, který byl otevřen. Procházka kolem pobřeží se vždy hodí.
Kvalifikace. To je Monako. Nervozita ve fan zóně jde cítit, a to od mnoha fanoušků. Každý si přeje vidět svého pilota na pole position, ale vidět Monačana Charlese Leclerca získat první řadu ve svém domově? To chce každý fanoušek, ať mu fandíte nebo ne. Od začátku jeho kariéry v F1 se s ním nesla monacká kletba, ostatně i v F2.
Fan zóna v Monaku je malá a vidět chtějí všichni. Možná se s někým dáte do řeči a kromě zážitků si odnesete i nové kontakty a přátelství. Když počasí dovolí, sluníčko vás spálí. Dbejte prosím na pokrývky hlavy nebo na opalovací krémy. Stát několik hodin bez stínu není jen tak. Kvalifikaci sledují všichni s velkou pozorností. Největší nervy ale přichází v Q3. Dokáže to Monačan? V momentě, kdy bylo jasné, že pole position bude jeho, ozval se jásot. Oslavy byly bujaré i na okruhu. Určitě se táhly do ranních hodin.
NEDĚLE
Velká cena Monaka. Vlaky přeplněné a se zpožděním. Určitě chcete vyrazit včas, a to i do fan zóny. Obrazovka je velká, ale nejde na ni vidět z bočních stran. Situaci ale zachraňují menší obrazovky umístěné v marketu ve fan zóně. Pokud budete rychlí, můžete mít i vlastní židli.
Chvíli před startem by se dala atmosféra krájet. Všichni víme, že Monako je těsné a stát se může cokoliv. Start. Leclerc udržel první pozici. Fanoušci tleskají.
ČERVENÁ VLAJKA. Záběry se ale neukazují a všem kolem tuhne krev v žilách. Co se stalo a proč neukážou záběry? Vzápětí vše vidíme a nikdo se nestačí divit. Fanoušci Sergia Péreze z Mexika vedle mě začínají hlasitě křičet. Checo je out, oba Haasy taky a nikomu se nic nestalo. Nehoda vypadala děsivě a výrazy tváře některých fanoušků taktéž. Najednou vidíme další kolizi. Alpine. Pokračující občanská válka mezi Pierrem Gaslym a Estebanem Oconem. Mnoho lidí kolem reagovalo spíše komicky.
Nastalo čekání na restart. Povede se? Bude další nehoda? Leclerc restart zvládl a nakonec udržoval první pozici po celou dobu. Fanoušci ve fan zóně poctivě fandili. Poslední kolo a lidé kolem měli slzy na krajíčku. Celé Monako stálo na tribunách a fandilo pilotovi, který v těchto ulicích vyrůstal. Který snil o tom, že jednou tady vyhraje, a hlavně v červené barvě. Pilot, který měl sen a dal slib svému otci, který se tohoto triumfu bohužel nedožil.
Všichni na něj byli pyšní, tleskali a na dálku ho podporovali. V ulicích kolem se poté spustila velká oslava, zpívala se hymna, jak monacká, tak i italská, a celé Monako se zastavilo. Jen kvůli Charlesovi Leclercovi. Být v Monaku v tento moment byl neskutečný zážitek. Leclercova výhra nám zase ukázala, že formule 1 není jen sport, ale je o lidech. O pilotech, týmech a fanoušcích, kteří ať už mu nefandili, přáli mu každou jednu sekundu.
Z Monaka jsme odletěli s mnoha vzpomínkami a hlavně s přesvědčením, že to jde i bez lístku. Závody totiž dělají i lidé.