Aby Vettel udržel alespoň minimální šance na zisk titulu, tak podle Marka musí riskovat. Kromě toho vyzdvihuje fantastický výkon svého svěřence Maxe Verstappena.
Nizozemský závodník odjel v Austinu fantastický závod a opět ukázal své kvality, když po startu z 18. místa kvůli penalizaci dojel do cíle těsně za vítězem z Ferrari, Kimi Räikkönenem.
„U Maxe vždycky musíte počítat s tím, že přijde něco mimořádného,“ vychvaluje poradce Red Bullu Helmut Marko Verstappena, který si poradil s managementem pneumatik na výbornou. To, že mají tak dobrou formu na to, aby mohli promluvit v boji o vítězství věděli už po trénincích. „Při dlouhých stintech jsme byli rychlejší než Mercedes. Věděli jsme, že v závodě budeme dobří. To jsme viděli také u Daniela. Ale takhle proletět skrz pole, to byla opět specialita Maxe Verstappena.“
Red Bull tentokrát na vítězství měl. Nicméně rozhodující byla penalizace, kterou obdržel po výměně převodovky, což byl důsledek defektu z tréninku. Verstappen přeletěl přes nově nainstalovaný podélný retardér a zlomil si tak zavěšení pravého zadního kola a poškodil si převodovku. O možném poškození při přejetí onoho retardéru však mluvili pouze s Ricciardem, proto si Verstappen nedával takový pozor.
„Přes obrubník přejel xkrát a pak to najednou bylo kvůli přetížení extrémní a došlo ke zlomení. Poučení z toho je takové, že s vozem Formule 1 nesmíte přes takové obrubníky jezdit.“
Účinkování Maxe Verstappena bylo ukončeno v první části kvalifikace poté, co praskla poloosa zavěšení zadních kol, když přejel retardér. Patří mu šesté místo. #USGP #F1 pic.twitter.com/3cqnn9gPBt
— SvětFormule.cz (@svetformule) 20. října 2018
Zatímco jednadvacetiletému rodákovi z belgického Hasseltu všechno vycházelo v závodě tak, jak si představoval, jeho parťák známý svým širokým úsměvem musel spolknout opět hořkou pilulku v podobě odstoupení ze závodu. A jak se stalo u Australana téměř již tradicí. Svůj vůz musel odstavit kvůli technickému problému. Nebylo to však následkem ťukance se Sebastianem Vettelem, vyřadila jej ze hry elektronika.
„Je to naprosto jasné. Vettel musel korigovat, sklouzl a najel do něj (Ricciarda),“ okomentoval Marko nehodu svého svěřence s pilotem Ferrari, jenž tvrdí, že v ten moment musel korigovat i Ricciardo. „Je to samozřejmě škoda, protože jej to stálo závod.“
pic.twitter.com/o13JaOxub8— Formula 1 (@F1) 21. října 2018
Vettel musí být agresivní
Marko nechápe, co se stalo, že Ferrari najednou začalo tolik chybovat. Jejich auto má totiž stále mistrovské ambice. Za svého bývalého svěřence se však staví. Podle něj je Vettelova agresivita naprosto pochopitelná.
„Netuším. Od Hockenheimu je tam nějaký šotek. Prostě to nevychází. Pod tlakem obě strany pořád chybují. Je to škoda, protože auto na titul má.“
„Jestliže jste v čele, ano. Ale když jste, stejně jako on teď ,tak vzadu, pak musíte jezdit agresivně. Buď, anebo. Stejně jako v Japonsku. V jeho situaci to musí zkusit,“ odpověděl Marko na otázku, zda by neměl Vettel více jezdit se zataženou ruční brzdou.
Přes nedělní výměnu motorů ve vozech Toro Rosso zůstává Marko klidný
V útrobách Red Bullu bude od příštího roku hřmít pohonná jednotka od Hondy. Letos ji už využívá jeho sesterská stáj Toro Rosso, která je jakýmsi pokusným králíkem. Japonští motoráři však udělali od let předchozích jasný skok vpřed a soupeři by se už měli začít třást. Protože už v kombinaci s italskou stájí předvedli několik velmi solidních výkonů. Přesto však v Austinu museli nasadit nové části motoru, za což dostali trest.
Přinese metoda pokus-omyl Hodně příští rok své ovoce? https://t.co/lzy49BvSvR
— SvětFormule.cz (@svetformule) 26. září 2018
„Byli jsme si toho vědomi a chtěli jsme to,“ připomněl Marko skutečnost, že Honda v závěru sezony experimentuje a připravují se na příští rok, proto jej výměna motoru vůbec neznepokojila. „Ne. Byli jsme si toho vědomi, protože jsou to stále další stavební stupně. Děláme to proto, abychom to mohli vyzkoušet v závodě.“
Marko však vylučuje, že by bylo Toro Rosso pokusným králíkem, protože z toho profitují obě strany. Jejich spolupráce a pomoci si neskutečně cení. S vývojem motoru je nesmírně spokojený. Dokonce je přesvědčený, že Honda je už nyní před Renaultem, a to jak v kvalifikacích, tak i závodech.
Kdo bude u Toro Rosso týmovým kolegou Kvjata?
Jedno místo u stáje z Faenzy obsadí navrátilec z Ruska Daniil Kvjat. Ale kdo bude jeho týmovým kolegou je stále velkým otazníkem a ani sám Marko zatím nemůže nic potvrdit. „Ještě jsme to nevyřešili. Až to budeme vědět, rádi se o to podělíme.“
Torpédo je zpět! https://t.co/7qcfMXfHgh
— SvětFormule.cz (@svetformule) 29. září 2018
Proč rozhodování trvá tak dlouho, když svou jezdeckou sestavu chystali představit už v domácím závodě na Monze? „Dobré věci potřebují čas,“ řekl pětasedmdesátiletý Rakušan pro Motorsport-Magazin.com