Souboj Landa Norrise a Maxe Verstappena ve VC USA, kde Norris obdržel pětivteřinovou penalizaci, vyvolal mezi piloty formule 1 diskusi. FIA sice rozhodla dle pravidel správně, ale piloti si myslí, že by bylo třeba pravidla upravit, protože jsou v nich mezery. Co si o tom myslí Lewis Hamilton, George Russell a Carlos Sainz?
Před VC Mexika se piloti formule 1 chystají na tradiční briefing, kde bude zásadním tématem souboj Maxe Verstappena proti Landu Norrisovi ve Velké ceně USA.
Verstappen a Norris soupeřili o třetí příčku, kdy Nizozemec zvládal za sebou držet Brita, který měl obuty čerstvější pneumatiky. V 52. kole však oba piloti překročili limity tratě ve dvanácté zatáčce, ale jezdec McLarenu takto předjel Verstappena a dostal se na třetí místo. Za toto předjetí mimo trať obdržel Norris od komisařů pětivteřinovou penalizaci, nakonec skončil čtvrtý, i když cílem projel třetí. Naopak jezdec Red Bullu nedostal za vytlačení pilota McLarenu žádný časový trest a doplnil tak oba jezdce Ferrari na pódiu.
Podle směrnic o závodních normách byl trojnásobný mistr světa jako bránící vůz v právu a nemusel Norrisovi nechat závodní prostor. McLaren ve čtvrtek podal žádost o právo na přezkoumání případu, protože rodák z Bristolu argumentoval tím, že byl již před Verstappenem, takže bránícím vozem byl on a nikoliv Nizozemec.
Přestože komisaři postupovali a rozhodli správně dle závodních norem, několik pilotů se ohradilo proti této zavedené praxi, kdy jezdci mohou nasměrovat svůj monopost na vnitřní stranu bez ohledu na to, zda jsou schopni zatáčku projet, protože nejdůležitější je, pokud jsou na vrcholu zatáčky před svým soupeřem.
„Vždycky to byla šedá zóna. Pravděpodobně budou muset určitě udělat nějaké úpravy. Také máme nejednotnost v rozhodování v závislosti na tom, kteří komisaři jsou zrovna na místě. Jako sport se musíme ve všech oblastech zlepšit. S Maxem (Verstappenem – pozn. red.) jsem to zažil mnohokrát. Nemělo by být možné jen tak pustit auto na vnitřní stranu a pak vyjet a stále držet pozici,“ řekl Lewis Hamilton.
Hamiltonův týmový kolega George Russell se zamýšlí nad tím, jestli by FIA při opětovném zhlédnutí rozhodla stejně a jestli Verstappen nenašel mezeru v pravidlech.
„Nemyslím si, že můžete napsat soubor předpisů, který by pokrýval všechny možné scénáře, je to velmi tenká hranice,“ řekl ředitel GPDA (Asociace jezdců Grand Prix – pozn. red.) Russell.
„Opravdu mě zajímá, jestli FIA po opětovném přezkoumání všeho věří, že Max měl být za to, co udělal, potrestán, nebo ne. Podle mého názoru měl být potrestán. Tudíž zde skutečně není žádná skulina. Pokud řeknou: Na základě našich předpisů neměl být penalizován, pak zkoumá skulinu v pravidlech.“
Carlos Sainz si myslí, že tento konkrétní případ je velmi komplikovaný, a proto se chce zeptat komisařů, jak se tedy má chovat bránící vůz na vnitřku.
„To je velmi dobrá otázka, kterou musím položit komisařům, protože to samozřejmě mění způsob, jakým závodíme. Znamená to, že ten, kdo brání na vnitřku, může brzdit tak pozdě, jak chce, a může předstírat, že se snaží trefit apex, i když tomu tak možná není.“
„Je třeba to vysvětlit, protože v tomto případě byli vinni oba: Max za to, že projel zatáčku zeširoka, a Lando (Norris – pozn. red.) za to, že získal pozici mimo trať. Proto je tento konkrétní případ velmi komplikovaný, pokud jde o to, jak o něm rozhodnout.“
Russell i Sainz se shodli na tom, že kdyby ve 12. zatáčce byl pás štěrku, stejně jako je na rakouském Red Bull Ringu, tomuto souboji a kontroverzi by se zabránilo.
„Hlavní příčinou problému je okruh, který umožňuje jezdit zeširoka. Když si vezmeme jako příklad loňské Rakousko, měli jste, já nevím, 300 problémů s limity tratě. Dali tam štěrk a žádné problémy nejsou. Když dáte do té zatáčky štěrk, Lando z ní nevyjede a nepředjede a Max také nezabrzdí tak pozdě a nevyjede z tratě,“ řekl jezdec Mercedesu.
„Když se nad tím zamyslíte, řešení by se možná vyřešilo samo pomocí změn nebo úprav okruhu. Stále se točíme v kruhu s nějakými doporučeními, která by mohla být snadněji řešitelná určitými, drobnými změnami na trati, které už některé okruhy provedly,“ doplnil Španěl.
Okruh COTA nemůže jen tak přidat pás štěrku, protože se zde rovněž jezdí závody MotoGP, které mají odlišné požadavky na závodní trať. Podle dostupných informací FIA jedná s pořadateli o možných změnách pro rok 2025.