Jak McLaren k papájové přišel? Výběr zbarvení popsal Brown

Jak McLaren k papájové přišel? Výběr zbarvení popsal Brown

Zak Brown nedávno prozradil, proč McLaren začal vůbec používat oranžovou jako svou barvu. Za vše prý může sám zakladatel Bruce McLaren.

Papájově oranžová barva vozů McLaren je jedním z nejznámějších zbarvení v současné éře formule 1. Tato charakteristická barva nevznikla jen proto, že dobře vypadá. Ve skutečnosti šlo o jedno z prvních a nejgeniálnějších marketingových rozhodnutí v motoristickém sportu, za které můžeme poděkovat Bruci McLarenovi.

Bruce McLaren se narodil v roce 1937 v Aucklandu na Novém Zélandu a v mládí se rychle stal fanatikem do motoristického sportu. Ve 14 letech začal závodit v závodech do vrchu, ale netušil, že se stane průkopníkem zrovna v královně motorsportu.

Nakonec si McLarena všiml Australan Jack Brabham. To vedlo k jeho prvnímu startu ve formuli 2 v roce 1958. O rok později si v pouhých 22 letech připsal své první vítězství ve formuli 1 ve Velké ceně USA. Byl bezpochyby talentovaným závodníkem, ale jeho legenda se začala utvářet, když založil společnost Bruce McLaren Motor Racing Limited.

„Byl to závodník, majitel týmu. Byl to designér, inženýr, velmi ctižádostivý a myslím, že i trochu markeťák,“ popsal Zak Brown.

McLaren se původně snažil definovat značku svého závodního týmu. V roce 1966 začínal s monopostem v barvách zelené, stříbrné a žluté. Tohle zbarvení si objednal Michael Turner, aby odrážela závodníkovy novozélandské kořeny. Zbarvení monopostů prošla v následujících letech řadou změn, než zakotvila u papáje. V roce 1967 byly jejich vozy dokonce zbarveny do červené barvy, ale ta už se zřejmě stala ikonickou pro poměrně slavný tým sídlící v Maranellu.

Protože slavná červená barva již byla obsazena Ferrari, McLaren zvolil jinak. Své monoposty začal zbarvovat do oranžové, která se brzy stala legendární.

„Když se vrátíme k tomu, jak jsme se stali papájovými, byl to nápad Bruce McLarena. Chtěl, aby v černobílé éře bylo auto nápadnější. Takže ho vlastně natřel papájovou barvou, protože chtěl, aby v černobílé televizi vyniklo, protože se tak trochu odráží jinak než ostatní barvy,“ přiznal Brown.

V barvě papáji se poprvé závodilo v roce 1968, nové zbarvení získal slavný McLaren M7A, čímž započal odkaz, který od té doby bojuje o přední příčky startovního roštu. „Myslím, že Bruce byl velmi dobře připravený, vyhrál závody ve formuli 1, vyhrál Le Mans, takže to byl pořádný závodník. A tak v roce 1963 založil závodní tým, zemřel v Goodwoodu při nehodě v červnu, v roce 1970. Je to jeho odkaz a inspirace, která nás dodnes žene kupředu. A myslím, že to, co McLaren představuje dnes, je do značné míry to, co představoval před 60 lety Bruce McLaren: průkopnictví, inženýrství, závodníci, markeťáci a prostě skutečná vášeň pro motoristický sport.“

Brown v mnoha ohledech připomíná McLarena. Oba chápou význam marketingu a oba pocházejí ze závodního prostředí. A zatímco McLaren definoval svou historii díky závodním úspěchům, Brown ji definoval díky úspěchům ve sportovním marketingu. Do týmu nastoupil v roce 2016 jako výkonný ředitel a své zkušenosti dokázal přetavit v úspěšná obchodní partnerství, díky čemuž je nyní jedním z nejziskovějších týmů na startovním roštu.

McLaren po úspěšném roce 2024 aktuálně znovu vede pořadí konstruktérů a jezdci Lando Norris a Oscar Piastri budou opět bojovat o to, aby byla papájová barva na vrcholu.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka ekonomky, kterou však velmi táhne psaní sportovních článků. V motorsportu ji nejvíce baví pokrývat cestu mladých talentů až na samotný vrchol. Kromě motorsportu píše články z hokeje, zimních sportů či tenisu.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *