F1 schválila plány na změnu formátu sprintů pro rok 2024

F1 schválila plány na změnu formátu sprintů pro rok 2024

Týmy formule 1 budou na začátku příštího roku seznámeny s plány na změnu formátu sprintů poté, co se na čtvrtečním zasedání shodly na potřebě změny. Novou sezónu čeká úprava některých pravidel.

Současný formát sprintových víkendů dle mnohých nepřináší tolik zábavy, a tak šéfové týmů zahájili diskusi o možných změnách, které by se týkaly příští sezóny. Na čtvrtečním zasedání komise formule 1 v Abú Zabí bylo dohodnuto, že je třeba se zaměřit na vylepšení formátu. Zde padly nápady zahrnující obrácený startovní rošt nebo kompletní přepracování víkendového harmonogramu.

Jedním z návrhů byl, aby se kvalifikace na samotný sprint konaly v pátek odpoledne a kvalifikace na hlavní nedělní závod v sobotu dopoledne před odpoledním sprintovém závodu. Existují však určité obavy, že v tomto formátu hrozí, že potenciální nehody v jednotlivých částech by mohly ohrozit nedělní závod.

Zvažuje se také myšlenka obráceného startovního roštu, zejména pokud sprint nebude bodově ohodnocen. Obráceno by bylo buď prvních deset míst nebo celý startovní rošt. Sportovní výbor FIA nyní zpracuje detaily na změnu sprintových závodů, které budou týmům představeny na začátku příštího roku během prvního zasedání komise formule 1 v roce 2024. V příštích týdnech se také rozhodne, na kterých okruzích se sprintové závody budou konat.

Ohřívací deky pneumatik zůstávají

Komise F1 se také dohodla, že se odloží plány na zrušení ohřívacích dek na pneumatiky. Tento krok přišel v době, kdy šéfové formule 1 usilují o zlepšení závodů, protože se domnívají, že vlastnosti současných pneumatik nejsou ideální.

V prohlášení vydaném FIA a formule 1 se uvádí: „Komise se shodla, že směr vývoje budoucích pneumatik by se měl zaměřit na snížení problémů s přehříváním a zlepšení závodních vlastností pneumatik, a proto bylo rozhodnuto ponechat ohřívací deky pneumatik i pro rok 2025.“

Dále se rozhodlo, že i nadále bude mít jeden vůz na závodní víkend k dispozici třináct sad pneumatik.

Ochlazování pilotů

V návaznosti na extrémní podmínky, kterým piloti čelili letos v Kataru, byla dohodnuta snaha o zlepšení podmínek v kokpitu. Od roku 2024 budou předpisy upraveny tak, aby umožňovaly použití lepšího chladícího systému ve formě odváděcí trubky (anglicky scoop cooling – pozn. red.) pro zvýšení ochlazování pilota, přičemž se budou zkoumat další možnosti pro extrémnější podmínky. Původně se myšlenka tohoto systému prosazovala již v letošní sezóně, ale byla zamítnuta kvůli odporu jednoho z týmů.

Provedou se i další úpravy pravidel, aby se snížilo riziko, že kovové součásti v podlaze způsobí poškození jiných vozů, pokud se uvolní. V rámci dalšího kroku ke zvýšení bezpečnosti FIA souhlasila s provedením dalšího testu krytů kol, které mají pomoci zlepšit viditelnost za mokrého počasí.

Zákaz vývoje vozů na rok 2026

Zatímco týmy formule 1 již začaly s nástinem svých vozů pro rok 2026, kdy mají být pravidla královny motorsportu radikálně změněna, bylo dohodnuto, že v nejbližší době by tyto práce neměly být povoleny. V prohlášení se uvádí: „Komise se dohodla, že před začátkem roku 2025 nesmí být prováděny žádné práce na vývoji vozu pro sezónu 2026.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher. Svoji cestu k formuli 1 jsem si ale musela najít sama. Nejvíce mě baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše. Kromě formule 1…

Další články autora →