Andrettimu se myšlenka nasazení třetího auta líbí, má s tím totiž dobré zkušenosti

Andrettimu se myšlenka nasazení třetího auta líbí, má s tím totiž dobré zkušenosti

Mario Andretti by byl pro to, aby týmy nastupovaly na start se třemi vozy. Američan totiž dobře ví, jakou výhodu to přináší.

Podíváme-li se na aktuální situaci na trhu s jezdci, zjistíme, že spousta talentovaných pilotů marně hledá místo pro příští rok. Jmenovitě v paddocku vysoce ceněný Francouz Esteban Ocon, neméně talentovaný Stoffel Vandoorne, či další jezdci, jež si hledají cestu do královny motorismu. Z kádru Mercedesu například George Russell. Ovšem volných míst je už jen minimum.

Haas nejspíše bude pokračovat se svojí již osvědčenou dvojicí Magnussen-Grosjean. Na kokpit po boku Kimiho Räikkönena v Sauberu je momentálně největším kandidátem Antonio Giovinazzi. U Force India Racing Point má jedno místo zajištěné Lance Stroll. Druhé auto by měl i nadále řídit Sergio Pérez. Zůstávají tak volné sedačky jen u Toro Rosso a Williamsu, ti však mají také své kandidáty. Ale třeba takový Ocon mezi ně očividně nepatří, tedy alespoň v případě italské stáje.

Nějaký čas se už pohrává s myšlenkou, že by nebylo špatné, aby stáje závodily se třemi auty. Posledním, kdo se k tomuto tématu vyjádřil, byl šéf stáje Toto Wolff. Rakušan by byl pro. Není divu, když nemá Mercedes momentálně kam upíchnout svoje talentované juniory. 

Wolffa podpořil rovněž šampion z roku 1978, Mario Andretti, který na „třetí vůz“ má velmi dobré vzpomínky. V roce 1968 totiž dostal možnost posadit se do třetího auta týmu Lotus a okamžitě všechny přesvědčil. Ve svém prvním kompletním víkendu ve Formuli 1 ve Watkins Glen získal pole position a o tři roky později získal ve třetím voze Ferrari své první triumfy. 

„Hledáme prostředky a způsoby, jak udělat Formuli 1 ještě populárnější. Třetí vozy by pro to byly dobrou příležitostí. Zaprvé, tehdy mi to darovalo možnost, prorazit do Grand Prix sportu. Obdržel jsem třetí auto jednoho ze špičkových týmů a tak jsem mohl dokázat svůj talent,“ vzpomíná 78letá legenda na své začátky ve Formuli 1. „Pokud chce získat Formule 1 v USA více fanoušků: Dokážete si představit, co by to způsobilo za vlnobití, kdyby posadil Mercedes, Ferrari nebo Red Bull při Grand Prix USA v Austinu do třetího vozu šampiona IndyCar Josefa Newgardena? Jsem si jistý, že by v tu ránu přišlo o 40 000 fanoušků více.“

„Samozřejmě tu jsou jisté překážky, jako například počet motorů. Ale jsem si jistý, že by nějaké řešení našli. Mohli bychom říci, že třetí jezdec nemůže sbírat body,“ navrhuje Andretti. Něco podobného už aplikují v DTM, kdy si na určité závody pozvou jezdce z jiné série nebo bývalého pilota DTM. Ten se zúčastní celého víkendu, jako ostatní, ale přestože dojede v nejlepší desítce, body nedostane. „Nebylo by to grandiózní získat ještě více lidí? Dostaňte za volant čínského jezdce, japonského pilota, v každé zemi nějakého muže, jen na jedno nasazení. Měli byste to vzít alespoň v potaz. Myslím, že reklamní účinek by byl nezaplatitelný.“

Pochopitelně, že menším týmům by to nebylo zcela po chuti, protože čím víc top aut, tím méně šancí pro ně. Přesto čtyřnásobný šampion IndyCar apeluje: „Musíme si před očima udržet velký obraz. Musíte využít všechny možnosti, když se chcete posunout vpřed. Pokud bude díky nasazení třetích aut Formule 1 známější, pak z toho něco budou mít i týmy středu pole – atraktivnější Formule 1 přiláká sponzory.“

„Měli bychom dát všem týmům stejnou možnost, ale jde to ruku v ruce s tím, že hostující závodních chce sedět ve špičkovém autě, nikoli v Sauberu nebo Haasu. A když by to nemělo pro hostující piloty probíhat dobře, tak budiž, to k tomu patří,“  uzavřel jeden z nejúspěšnějších Američanů v motorsportu, jenž je vítězem závodů F1, IndyCar, WTC a NASCAR.

Sdílejte na:
Zavřít