Analýza: Jak došlo ke Grosjeanově nehodě?

Analýza: Jak došlo ke Grosjeanově nehodě?

Během prvního kola závodu v Bahrajnu jsme mohli vidět jednu z nejvážnějších nehod od tragického víkendu v Suzuce v roce 2014, který vyústil v úmrtí Julese Bianchiho. Naštěstí se Romain Grosjean dokázal dostat z hořícího monopostu a všichni si mohli oddechnout. Pojďme se podívat, jak k tomuto incidentu došlo.

Romain Grosjean odstartoval do závodu z devatenácté pozice, start měl průměrný a ještě na rovince předjel George Russella, který startoval ze čtrnáctého místa. Při brzdění do první zatáčky byl opatrný, protože před sebou měl tři monoposty, které byly bok po boku (konkrétně Kimi Räikkönen, Daniil Kvjat a Kevin Magnussen). Francouzský pilot se nacházel na osmnáctém místě. Ve druhé zatáčce se dostal na úroveň Daniila Kvjata a na výjezdu byl o půlku auta před ním. Tady se na chvíli zastavíme a přesuneme se o pár pozic dopředu.

Konkrétně k boji o sedmou pozici mezi Estebanem Oconem, Landem Norrisem a Pierrem Gaslym. Pilot McLarenu se ocitá v „sendviči“, dochází ke kontaktu s monopostem AlphaTauri a poškozuje si přední křídlo. Tihle jezdci zpomalili na výjezdu ze zatáčky číslo 2.

Tohle zaskočilo piloty na pozicích za nimi, konkrétně Charlese Leclerca, Sebastiana Vettela a Lance Strolla, kteří se snažili vyhnout Landu Norrisovi. Charles Leclerc zatočil doleva, Sebastian Vettel doprava a zpomalil. Tím donutil Lance Strolla vyjet mimo trať. Kanadský pilot se vrátil následně v pořádku na trať za zatáčkou číslo tři.

Nicméně Sebastian Vettel se propadl a na jeho úroveň se dostal Carlos Sainz. Mezitím je oba zleva předjel Antonio Giovinazzi. Následně se Sebastian Vettel a Carlos Sainz na výjezdu ze zatáčky číslo tři přesunou na levou stranu tratě. Za nimi Kimi Räikkönen nechce nic riskovat, a proto radši vyjíždí mimo trať.

Tady se vrátíme ke zmiňovanému Romainu Grosjeanovi s Daniilem Kvjatem. Francouzský pilot měl na výjezdu ze zatáčky číslo tři po levém boku mimo trať Kimiho Räikkönena a před sebou bojujícího Sebastiana Vettela a Carlose Sainze. Před ním byl lehce vpravo týmový kolega Kevin Magnussen.

Romain Grosjean se rozhodne změnit jízdní stopu a chce se přesunout na pravou stranu závodní tratě. Tam se ale nachází ruský pilot AlphaTauri. I když ze záběrů lze vidět, že se Francouz dívá do zpětných zrcátek, tak měl patrně Daniila Kvjata ve slepém úhlu. Dochází ke kontaktu, který posílá Romaina Grosjena přímo do svodidel.

Vše si můžete pustit v následujícím videu.

Při zmíněném kontaktu má francouzský pilot zařazený sedmý převodový stupeň a jede rychlostí 245 kilometrů za hodinu. Následuje náraz do svodidel v úhlu, který se přibližuje k 90° a pilot Haasu absolvuje přetížení 53 G. Následuje exploze a vyšlehnou plameny. Zadní část auta se odlomila a odletí o několik metrů. Monokok s pilotem penetruje svodidla a dostane se až za ně. Svatozář odvedla svoji práci a ochránila hlavu jezdce.

Přibližně osm sekund po nehodě zastavuje na místě nehody posádka medical caru. Okamžitě přibíhají maršálové s hasícími přístroji. První maršál začíná hasit 15 sekund po nehodě. Druhý aktivuje hasičský přístroj 20 sekund po nehodě a stříká do prostorů, kde je monokok s Romainem Grosjeanem. Doktor Ian Roberts stojí vedle maršála a ukazuje, kam má přijít hasící pěna. Mezitím si francouzský pilot rozepíná pásy a snaží se dostat pryč z plamenů, které šlehají okolo. Doktor Ian Roberts ho popadá a odvádí do bezpečné vzdálenosti.

Oba ještě hasí řidič medical caru Alan van der Merwe. Následně je francouzský jezdec posazen na zem a doktor Ian Roberts začíná poskytovat první pomoc.

Romain Grosjean strávil v ohnivém peklu dlouhých 27 sekund. Pilot Haasu byl převezen do nemocnice, která pak potvrdila, že Francouz má popálené ruce, ale naštěstí nemá nic zlomeného.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jan Fridrich)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →