Nehody, které změnily svět F1: Romain Grosjean

Nehody, které změnily svět F1: Romain Grosjean

V minulém díle jsme připomněli nehodu Julese Bianchiho, která vedla k vytvoření ochranného systému halo. Tento systém chrání pilotovu hlavu a mohli jsme vidět, že několika pilotům zachránil život. Své o tom ví i Romain Grosjean, který ve VC Bahrajnu 2020 narazil do bariéry a zůstal zaklíněný v hořícím monopostu.

Romain Grosjean

Romain Grosjean, celým jménem Romain David Jeremie Grosjean, se narodil 17. dubna 1986 ve Švýcarsku, konkrétně v Ženevě. Jeho otec je Švýcar a matka Francouzka. Díky tomu, že jeho dědeček Fernand Grosjean vyhrál stříbrnou medaili v obřím slalomu na Olympijských hrách v Coloradu 1950, měl sport v krvi. Jako snad každý pilot formule 1 začínal u motokár, kde vyhrál několik šampionátů. Zajímavostí je, že před profesionální kariérou automobilového závodníka pracoval v bance v Ženevě. Jelikož byl ve Švýcarsku zákaz okruhového závodění, začal závodit pod francouzskou licencí.

V roce 2003 vyhrál formuli Lista junior a o rok později se přesunul do série formule Renault, kterou v roce 2005 vyhrál. To mu přineslo místo ve vývojovém programu jezdců pod vedením stáje Renault. Brzy se přesunul do formule 3 do týmu Signature-Plus a dále pokračoval v evropské sérii formule 3. Jeho první rok v této sérii nebyl dobrý, ale v roce 2007 podepsal smlouvu s týmem ASM, který slavil velké úspěchy například s Lewisem Hamiltonem. Zde se mu vedlo velmi dobře a stal se šampionem. Následoval přesun do série asijské GP2 do týmu ART Grand Prix, kterou později vyhrál.

Jelikož byl členem akademie Renaultu, svoji roli jako testovací pilot pro tento tým započal v roce 2008 a šance zazávodit si ve formuli 1 na sebe nenechala dlouho čekat. Kvůli kontroverzi crashgate musel Nelson Piquet Jr. v polovině sezóny 2009 odstoupit z týmu Renault a Grosjean nastoupil místo něj. Jeho začátek ve formuli 1 nebyl lehký, ale dokázal předvést svůj potenciál. Bohužel smlouvu na rok 2010 nezískal, a tak zkusil jiné série automobilových závodů jako Le Mans 24h nebo Auto GP. V červenci 2010 se vrátil zpět do série GP2, kde pokračoval i v roce 2011 a vyhrál celý šampionát.

Svůj návrat do formule 1 prožil v roce 2012, kdy podepsal smlouvu s týmem Lotus. Problémy nastaly ve Velké ceně Belgie 2012, kdy způsobil nehodu čtyř monopostů a dostal zákaz závodění na jednu velkou cenu. Poté způsobil kolizi i ve Velké ceně Japonska, kdy mu Mark Webber dal přezdívku „blázen prvního kola“ a další nehody a kolize následovaly v nadcházejících velkých cenách. Hrozilo, že Lotus jej vyloučí z týmu, ale v další sezóně dokázal, že na závodění ve formuli 1 přece jen má. S týmem Lotus zůstal až do sezóny 2015 a poté přešel do týmu Haas, kde ukončil svoji kariéru pilota formule po nehodě ve Velké ceně Bahrajnu 2020. Dnes závodí za tým Andretti Autosport v sérii IndyCar.

VC Bahrajnu 2020

Velká cena Bahrajnu odstartovala 29. listopadu 2020. Nikdo netušil, že již v úvodním kole závodu nastanou obrovské problémy a dojde k děsivé nehodě, jejíž záznam obletí celý svět. Ve třetí zatáčce narazil Haas Romaina Grosjeana do AlphaTauri Daniila Kvjata, došlo ke kolizi a Grosjeanův monopost skončil v bariéře. Rychlost 245 kilometrů za hodinu způsobila náraz o přetížení 53 G. Monopost se rozpůlil na dvě půlky a obě skončily v plamenech. Halo zafungovalo, ale Romain Grosjean zůstal v ohnivém pekle uvnitř svého monokoku. Po osmi sekundách přijíždějí maršálové, po patnácti sekundách začínají hasit a po dvaceti sedmi sekundách Francouz uniká ze spárů ohně a za pomoci lékaře Iana Robertse odchází do sanitky. Vyvázl „pouze“ s popáleninami rukou a kotníku. Piloti, kteří jeho nehodu zahlédli ve zpětných zrcátkách byli vyděšení.

„Snažil jsem se pohnout nahoru trochu víc vpravo, nešlo to, vlevo, nešlo to, tak jsem si sednul a myslel jsem na Nikiho Laudu, jeho nehodu, myslel jsem, že to takhle nemůže skončit. Nemohl to být můj poslední závod, nemohlo to skončit takhle, v žádném případě, tak jsem to zkusil znovu. Pak přišla méně příjemná chvíle, kdy se moje tělo začalo uvolňovat, byl jsem v klidu sám se sebou a chápal jsem, že umřu. Pak jsem pomyslel na své děti a řekl jsem si: ne, dnes nemohou ztratit svého tátu.“

Romain Grosjean po propuštění z nemocnice osobně poděkoval maršálům, kteří u nehody asistovali. Poslední dva závody sezóny 2020 za něj odjel Pietro Fittipaldi, ale poslední jízdu ve formuli 1 mu přislíbil Mercedes, pro který měl odjet testovací jízdu v roce 2021. Testování muselo být odloženo kvůli pandemii covidu 19 a další datum se kvůli Grosjeanově vytíženosti zatím nestihlo domluvit. Ohořelý monopost z této nehody mohl být viděn na výstavě formule 1 v Madridu.

„Před několika lety jsem nebyl pro zavedení halo, ale myslím, že je to to nejlepší, co jsme do formule 1 přinesli a bez ní bych s vámi dnes nemohl mluvit.“ Nehoda vyvolala rozsáhlé diskuse o bezpečnosti ve formuli 1, což vedlo k dalším vylepšením vozů a bezpečnostních opatření, jelikož tato nehoda znovu připomněla rizika v motorsportu. Mohli jsme také vidět rychlý zásah záchranných a lékařských týmů.

FIA po nehodě vylepšila bezpečnost bariér a s příslušnými úřady provedla jejich revizi a modernizaci. Revize se netýkala jen okruhu v Bahrajnu, ale byla provedena u mnoho dalších. Také došlo na přemístění a nové umístění bariér. Dlouho odmítané halo nabylo nevídaný respekt a dnes je povinným bezpečnostním prvkem v mnoha sériích. Došlo na vylepšení ohnivzdorného oblečení a rukavic, které mají piloti na sobě. Vylepšil se i lékařský vůz a zaměřilo se na postupy v podobných situacích, jako nastala v případě této nehody.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Helena Chovancová)
Sdílejte na:
Zavřít