Alainu Prostovi se současný ekologický trend nelíbí. Automobilový průmysl je podle něj v Evropě v ohrožení, kontrolu nad touto oblastí může získat Čína. Před důležitá rozhodnutí bude postavena také samotná Formule 1.
Nespočet států chce maximálně do roku 2040 ukončit výrobu a prodej aut se spalovacími motory. Ve Velké Británii se dokonce mluví o roce 2035.
Strašák zákazu výroby aut na fosilní paliva nutí automobilky investovat do vývoje elektromobility, která je vysoce nákladná a neprodukuje dostatečný zisk. Automobilkám se však nevyplácí elektromobilitu ignorovat, za porušení emisních norem budou vymáhány tučné pokuty.
Ekologický trend bohužel ovlivňuje i Formuli 1. Hondě na konci příštího roku vyprší kontrakt s Red Bullem, o budoucnosti spolu sice jednají, ale japonská automobilka stále nemá jasno, zda bude pokračovat. Důvodem jsou vysoké náklady na vývoj elektromobility.
S nepříznivým trendem je nespokojený také Alain Prost. Poradce Renaultu vyjádřil své obavy o budoucnost automobilového průmyslu, který může v Evropě kompletně zaniknout.
„Se současným vývojem automobilového průmyslu jsem nespokojený,“ okomentoval situaci v rozhovoru pro Motorsport.com Alain Prost. „Všechno přenecháme Číně, která zde bude za deset let představovat svá auta – a to se mi vůbec nelíbí.“
„Je mi to jedno, jelikož nejsem součástí výroby, ale nelíbí se mi to. Dodržujeme opravdu hloupá pravidla.“
„Pokud něco nezměníme, přijdeme v následujících 10 letech až o milion zaměstnanců. Myslím si, že pokud dnes vyrábíme velká dieselová auta s DPF filtry (filtry pevných částic), neměl by to být problém.“
Podle Prosta nejsou k životnímu prostředí šetrnější ani hybridy, jelikož jsou kvůli elektromotorům a bateriím těžší. Kromě toho se podle něj nemyslí na infrastrukturu dobíjecích stanic.
„Mluvíme tu o Bruselu, o Evropě, ale nechápu, proč tedy nemají všechny automobilky stejné zásuvky a dobíjecí systémy. Ve Francii máme dva velké výrobce a oba využívají odlišné systémy. To je opravdu stupidní.“
„Dnes se snažíme vytěžit maximum z hybridních vozů, což nesměřuje elektromobily tam, kde bychom je potřebovali, a to převážně ve velkých městech.“
„Pak je tu otázka emisí. Pokud s hybridem pojedete někam dál, produkce oxidu uhličitého bude stejná, ne-li horší, než u benzínových a naftových aut, a to kvůli vyšší hmotnosti automobilu.“
„Zakazujeme naftová auta, ale ve výsledku procento oxidu uhličitého v ovzduší nesnižujeme. Musíme na to jinak.“
Formule 1 se může vrátit k dvanáctiválcům, tvrdí Prost
Situace v automobilovém průmyslu podle Prosta Formuli 1 ovlivní. Vedení bude dříve či později nuceno učinit rozhodnutí o tom, co bude dál.
„Když se mě ptají na F1, odpovídám vždycky stejně: postarejte se nejdřív o automobilový průmysl a potom je situace ve Formuli 1 v pořádku,“ říká Prost.
„Byl jsem tím, kdo nové turbo-hybridní motory prosazoval. Zpočátku se mělo jednat dokonce o čtyřválec, pokud si dobře vzpomínáte, protože jsme věřili, že tato technologie bude mít k využití v reálném provozu nejblíže. Ale abych byl upřímný, nefungovalo to. Fanouškům se to nelíbí.“
Podle Prosta si Formule 1 musí určit, zda bude chtít jít směrem inovací, které by se v budoucnu daly zužitkovat i v běžném provozu, nebo zda zařadí zpátečku a vrátí se k osmiválcům nebo dvanáctiválcům, což by rozhodně zvýšilo zájem u fanoušků.
„Čistě elektrickou cestou se kvůli Formuli E vydat nemůžeme. Tak co teď? Jsme ve složité situaci. Na jednu stranu bychom se mohli vrátit ke dvanáctiválcům a zajistit pro fanoušky dobrou show.“
„Další možností je vydat se cestou vodíku, což by byla úplně nová filosofie. A proč taky ne? Jenže kdo rozhodne a celé to odstartuje? Je to komplikované, ale musíme se tím zabývat.“
„Systém musí být udržitelný. Podle mě se nemůžeme řídit současným trendem elektromobility, musíme přijít s něčím odlišným.“