10 let GP Singapuru, část druhá

10 let GP Singapuru, část druhá

Velká cena Singapuru je v kalendáři Formule 1 už od roku 2008. Letos nás čeká už desátý rok nočních závodů.

V minulém díle jsme si ukázali prvních pět Velkých cen Singapuru. V tomto článku si ukážeme zbylých pět.

2013 – Vettelova cesta za rekordem

Stejně jako v roce 2012, i tentokrát se Sebastian Vettel radoval z pole position. Lewis Hamilton přešel z McLarenu do týmu Mercedes, takže se kvalifikoval až jako pátý. Jeho týmový kolega Nico Rosberg ovšem obsadil první řadu.

Start závodu měl Rosberg lepší než Vettel, a tak se hned dostal do čela, jenže hned ve druhé zatáčce byl široký, a Vettel se vrátil do vedení. Alonso se ze sedmé příčky na startu dostal na neuvěřitelnou třetí. Pravděpodobně to byl jeden z Alonsův nejlepších startů ve Formuli 1.

Vettel si na Rosberga postupně budoval náskok, který udržel i po zastávkách v boxech. Třetí byl stále Alonso.

Daniel Ricciardo s Toro Rosso havaroval v tradičním místě u tunelu a na trať tak musel safety car.

Během safety caru musel odstoupit Romain Grosjean pro problémy s hydraulikou. Restart proběhl v poklidu.

V posledním kole musel Webber pro únik oleje odstoupit. Vůz začal hořet, ale naštěstí se nic nestalo. Po závodě Alonso počkal na Webbera a svezl ho na své Formuli do boxů. Webber dostal za toto jednání napomenutí, ale jelikož bylo v sezóně už jeho třetí, tak dostal pro další závod penalizaci odsunu deseti míst na startu.

Závod tak stylem Start-cíl ovládl Sebastian Vettel, druhý byl Fernando Alonso a třetí Kimi Räikkönen. Oba jezdci přeskočili Rosberga díky lepší strategii.

2014 – Rána pro Rosberga s šancí na titul mistra světa

Roku 2014 doslova dominoval tým Mercedes s Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem. Mercedes toho roku nevyhrál pouze v Kanadě, Maďarsku a Belgii.

V Singapuru tak tým obsadil první řadu, ale už před startem měl Nico Rosberg problémy, jelikož mu nefungoval volant. Rosberg nestihl včas restartovat vůz, a tak musel startovat z boxů.

Kamui Kobayashi s Caterhamem do závodu také neodstartoval, jelikož měl v zahřívacím kole problém s únikem oleje.

Start zvládl nejlépe Hamilton, který si podržel svojí první startovní pozici. Alonso se ze čtvrtého místa dostal na druhé, před oba Red Bully, ale jelikož byl v první zatáčce široký, rozhodl se Red Bull Vettela pustit před sebe, aby nedostal penalizaci.

Rosberg se pro problémy dostal na trať až ve druhém kole, ale i přesto měl problém předjíždět mnohem pomalejší jezdce Marussie a Caterhamu. Nakonec v třináctém kole Rosberg odstoupil.

Ve třicátém kole se srazil Pérez a Sutil, když se mexický pilot pokoušel o předjetí. Kvůli úlomkům na trati tak musel vyjet safety car.

Většina jezdců, včetně Vettela zajeli do boxů, Hamilton ale pokračoval. Tým mu oznámil, že si musí vybudovat dostatečný náskok, aby mohl zajet do boxů později, pro čerstvé pneumatiky.

Hamilton získal náskok 24s před zastávkou v boxech. Na trať se vrátil těsně za Vettelem, ale toho téměř okamžitě díky systému DRS předjel.

Ke konci závodu se sjela trojice Vettel, Ricciardo a Alonso. Vettel měl velmi opotřebované pneumatiky, ale pořadí už se nezměnilo.

Hamilton tak vyhrál v Singapuru poprvé od roku 2009.

2015 – Grazie Ragazzi!

Stejně jako v roce 2014, tak i následující sezónu Mercedes dominoval. Jenže v Singapuru bylo všechno jinak.

Mercedes obsadil až třetí řadu. Z pole position se radoval Sebastian Vettel s Ferrari, ke kterému přestoupil od Red Bullu. Pro Ferrari to bylo první pole position od Velké ceny Německa 2012.

Ještě před závodem měl Mercedes Nica Rosberga problém, když při najíždění na rošt zpomalil. Následně ale auto už jelo bez problému. Tým později řekl, že se jednalo o nějaký krátkodobý zkrat.

Start proběhl s klidem, všichni jezdci na čele si drželi své pozice. Vettel si budoval svůj náskok na druhého Ricciarda.

Když vyjížděl z boxů Felipe Massa, srazil se s Nicem Hülkenbergem. Hülkenberg byl sice v rychlé stopě, a měl nárok pozici držet, přesto se Massa divil, proč mu nenechal prostor. Kvůli této nehodě musel být aktivován virtuální safety car. Jezdci, kteří ještě nestavěli, si tak odbyli svojí zastávku.

Ve dvacátém osmém kole hlásil Lewis Hamilton problém se svým vozem. O pět kol později už musel odstoupit, jelikož rapidně ztratil výkon. Podobný problém měl i Sainz, který musel také odstoupit. Následně odstoupil Alonso pro problémy s převodovkou.

Ve třicátém sedmém kole musel na trať safety car, protože byl na trati fanoušek. Jezdci tak měli další příležitost k zastávce v boxech. Fanoušek dostal pokutu 15 000 Singapurských dolarů, které nebyl schopen zaplatit, a tak byl na půl roku zavřený do vězení.

Po zajetí safety caru se ve středu pole začali odehrávat bitvy. Jenson Button ve snaze získat konečně nějaké body pro McLaren kolidoval s Pastorem Maldonadem. Brit tak musel do boxů opět, tentokrát pro nové křídlo. „Měl jsem vědět, že to je mentál,“ řekl Button do rádia. Ke konci závodu musel Button stejně odstoupit pro poruchu převodovky. Ani jeden McLaren tak opět neviděl cíl.

Závod tak patřil od startu do cíle Vettelovi, který si připsal v Singapuru své čtvrté vítězství. Druhý dokončil Daniel Ricciardo a třetí Kimi Räikkönen, pro kterého to bylo druhé pódium v sezóně.

2016 – Rosbergův triumf na cestě za titulem

Kvalifikaci ovládl Nico Rosberg. Druhý byl Daniel Ricciardo. Vettel po problémech startoval poslední.

Ještě před startem závodu odstoupil Romain Grosjean, který se nedokázal odlepit do zaváděcího kola. Chtěl poté odstartovat z pit-lane, ale ani k tomu nedošlo.

Start proběhl na čele v klidu. Nico Hülkenberg po povedené kvalifikaci a startu z osmého místa se roztočil a skončil přední částí vozu v bariéře na startovní rovince.

Po nehodě Hülkenberga musel na trať safety car, toho využila většina pole a ihned si piloti zajeli pro nové pneu, v pit-lane bylo těsno, málem na to doplatili Bottas s Vettelem.

Během závodu jsme byli svědky několika skvělých soubojů, jmenovitě perfektní obranu Daniila Kvyata před dotírajícím Verstappenem zhruba v polovině závodu. O chvíli později dohnal Kimi Räikkönen Lewise Hamiltona a předjel ho. Hamilton s Mercedesem pak spustili ale řetězovou reakci, když neplánovaně zajeli do boxů pro super-měkkou směs. Na to reagoval Räikkönen, který měl nicméně pomalejší pitstop a vrátil se na trať až za Hamiltonem. Ricciardo usoudil, že nemá co ztratit a zvolil stejnou strategii. Ricciardo pak po zbytek závodu stahoval Rosberga ve vedení, který se rozhodl do boxů nezajet.

Nakonec Rosberg své vedení těsně uhájil, nicméně Ricciardo byl v cíli pouze čtyři desetiny sekundy za ním. Räikkönen v závěru ještě stáhnul Hamiltona, ale ten své třetí místo také ubránil.

Skvělý závod předvedl Sebastian Vettel, který se díky safety caru a strategii probojoval až na páté místo za svého týmového kolegu.

2017 – Srážka obou Ferrari a ztráta titulu

V kvalifikaci senzačně získal pole position Sebastian Vettel, který se celý víkend trápil. Druhou pozici obsadil Max Verstappen a třetí byl Daniel Ricciardo.

Poprvé na noční závod v Singapuru pršelo, takže všichni jezdci museli startovat na přechodných pneumatikách. Räikkönen skvěle odstartoval a dostal se na stejnou úroveň jako Max Verstappen, toho ale zprava vytlačil Vettel a došlo k velkému kontaktu mezi Räikkönenem, Verstappenem a Vettelem. Räikkönen s poškozeným vozem neovladatelně pokračoval rovně, přičemž se znovu srazil s Verstappenem. V obrovské rychlosti sebou Verstappen ještě vzal Alonsa, který udělal vzduchem otočení o 360 stupňů.

Vettel projel první šikanu, ale jelikož měl poškozený vůz, tak se roztočil a narazil přední částí vozu do zdi. Všichni Vettela předjeli, a následně musel odstoupit, jelikož mu Räikkönen prorazil při srážce chladič.

Zázrakem se dostal na první pozici Lewis Hamilton, který startoval až pátý. Druhý byl Daniel Ricciardo. Alonso s omláceným vozem zkoušel pokračovat, ale pro velká poškození musel odstoupit také.

Ricciardo a další jezdci se rozhodli přezout na pneumatiky do přechodných podmínek. Hamilton si budoval náskok, ale trať začala osychat. Všichni jezdci postupně přezuli na suché pneumatiky.

Ericsson se roztočil na vlhké trati, a na trať musel znovu safety car, jelikož vůz zůstal na špatně dostupném místě uprostřed trati.

Hülkenbergovi se porouchala hydraulika, stejně jako před lety v Singapuru Grosjeanovi. Zajímavé je, že to byl stejný problém, pro stejný tým.

Ke konci závodu se ještě Bottas pokouší dohnat Ricciarda, ale Ricciardo má už náskok dostatečný, a tak si své druhé místo udrží.

Hamilton si s klidnou hlavou dojel pro další vítězství, které mu spadlo do klína poté, co se Ferrari navzájem vyřadila ještě před první zatáčkou závodu. Ricciardo získal čtvrté pódium v Singapuru v řadě (zatím bez vítězství) a Bottas po náročném víkendu dokončil třetí.

Sdílejte na:
Zavřít