Známe důvody, proč Helmut Marko odchází z Red Bullu

Známe důvody, proč Helmut Marko odchází z Red Bullu

Helmut Marko v rozhovoru pro rakouskou televizi podrobně popsal všechny důvody, které ho vedly k rozhodnutí ukončit své dlouholeté působení v Red Bullu, zároveň otevřeně hovořil o náročné sezóně 2025, ztrátě Verstappenova titulu a vyvrátil přitom různé spekulace kolem svého odchodu.

Shrnutí článku

Klíčový muž zákulisí Red Bullu odhalil důvody, proč na konci roku odchází z tohoto týmu. Hlavním důvodem byla podle něj letošní prohra Maxe Verstappena v boji o titul.

Helmut Marko končí po 25 letech jako jeden z vedoucích pracovníků Red Bullu. Od roku 2001 vedl Red Bull Junior Team a od roku 2005 působil jako poradce pro týmy F1 této značky.

Rakouský odborník sehrál klíčovou roli při vzestupu čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela a zajistil, že mladý Max Verstappen se stal součástí Red Bullu ještě během svého působení ve formuli 3.

Mnozí se domnívali, že Marko byl vytlačen kvůli svým nekontrolovaným komentářům v médiích, které se někdy rozcházely s PR strategií Red Bullu. Kritiku vyvolalo zejména to, když 82letý poradce nevědomky přispěl k vlně útoků na mladého jezdce Mercedesu Antonelliho po letošní Velké ceně Kataru.

Helmut Marko však rakouské stanici ORF potvrdil, že odchod ze své současné pozice byla jeho vlastní volba poté, co náročná sezóna 2025 skončila zklamáním. Max Verstappen těsně ztratil titul ve prospěch Landa Norrise z týmu McLaren.

„Letos to bylo dost náročné,“ vysvětloval. „Obzvlášť těžké to bylo uprostřed roku. V Nizozemsku jsme měli ztrátu 104 bodů. Pak jsme spustili unikátní návrat, který nejspíš nikdo nečekal. Bohužel to ale nakonec nevyšlo, o titul jsme přišli o pouhé dva body.“

„I přesto, že byl tento návrat jedinečný, pořád šlo o velmi hořké zklamání. Hodně nás to zasáhlo. Ještě po závodě jsem měl pocit, že jsme o něco přišli.“

„V pondělí jsem pak zůstal v Dubaji a právě tam jsem učinil své rozhodnutí. I kdybychom vyhráli, byl by to dobrý důvod odejít. Ale teď, zpětně, protože jsme prohráli, to vnímám rovněž jako vhodný důvod.“

Helmut Marko dodal, že s ohledem na nové předpisy formule 1 pro šasi a pohonné jednotky pro rok 2026 je nyní ideální čas jeho odchodu, i přestože se bývalý jezdec nepodílel na návrhu vozů Red Bullu. Zároveň vyvrátil spekulace, že by mohl tým opustit i šéf závodního inženýrství Gianpiero Lambiase, který současně působí jako závodní inženýr Maxe Verstappena.

Na dotaz, zda svůj potenciální odchod probíral s Verstappenem, s nímž si je velmi blízký, Marko upřesnil: „S nikým jsem to neřešil, ale v Dubaji jsem zavolal Mintzlaffovi, manažerovi zodpovědnému za Red Bull, a zeptal se, zda by bylo možné se krátce setkat. Plánovala se jakási večeře k šampionátu a my jsme se setkali ještě před ní.“

„Řekl jsem mu, co chci. Krátce jsme zvažovali, zda je možné řešení jen částečné. Řekl jsem, že pokud to uděláme, musíme to udělat kompletně.“

„Stalo se to spontánně, přítomen byl i druhý akcionář z thajské rodiny. Vše ale proběhlo velmi přátelsky a hladce. Max tu měl být, ale kvůli problémům s letem se to nepodařilo.“

„Hned druhý den jsem mu zavolal. Nebyl to klasický rozhovor, vzduchem se nesl tichý smutek. Řekl, že by si nikdy nepomyslel, že dosáhne takového úspěchu.“

Red Bull před sezónami 2005 a 2006 koupil týmy Jaguar a Minardi, z nichž žádný nikdy nevyhrál velkou cenu. Tým se sídlem v Milton Keynes pak získal 14 titulů – osm jezdeckých a šest konstruktérských – a ohromujících 130 vítězství ve 418 velkých cenách, což se žádnému jinému týmu dosud nepodařilo.

Mercedes od svého návratu v roce 2010 slavilo 122 vítězství. Minardi z Faenzy mezitím vyhrálo dva závody jako Toro Rosso a AlphaTauri.

„Zkusíme to, třeba vyhrajeme nějakou velkou cenu,“ cituje Helmut Marko spoluzakladatele Red Bullu Dietricha Mateschitze. Úspěch nakonec překonal všechna očekávání, která před 20 lety působila jako velmi odvážné ambice.

Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.

👉 Seznam týmů F1 | Aktuální sezóna | Kde týmy sídlí?

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *