Živý komentář ke druhému tréninku na VC Singapuru.
Trénink začíná v 15:30
Vítejte u živého komentáře ke druhému tréninku na Velkou cenu Singapuru na městském okruhu Marina Bay.
V prvním tréninku byl na čele tabulek Lewis Hamilton s Mercedesem. Jeho kolega Rosberg byl na čtvrtém místě a mezi ně se nacpali oba piloti Red Bullu. Piloti Lotusu obsadili páté a šesté místo s rozdílem pouze 0.001 sekundy.
Do Singapuru Pirelli přivezlo měkčí kombinaci ze svého portfolia: Super měkké (červené) a středně tvrdé (bílé) pneumatiky. V prvním tréninku piloti jezdili hlavně na tvrdší směsi středně tvrdých, ve druhém tréninku bychom se měli dočkat o něco rychlejších časů na super měkkých.
V Singapuru mají už čtvrt na deset večer, už je tam tedy černočerná tma, avšak okruh svítí a je připraven na druhý trénink.
Mapka okruhu Marina Bay
V prvním tréninku jsme si mohli všimnout nového křídla Red Bullu, mírně předělaného chladícího systému u Ferrari a pár dalších malých úprav i u ostatních týmu. Nic zásadního do Singapuru však týmy nepřivezly. Je to však pochopitelné s ohledem na to, že většina týmů už se téměř naplno soustředí na příští rok, který přinese mnoho technických změn.
Když už jsme u příštího roku, poslední zprávy od výrobců motorů Ferrari, Mercedes a Renaultu nejsou zrovna pozitivní. Mercedes a Renault se při svém vývoji potýkají s nespolehlivostí, což je zásadní problém, neboť i při více závodech příští rok FIA zpřísnila pravidla a piloti mohou během sezony využít pouze pět motorů, oproti letošním osmi, se kterými i tak mají některé týmy problémy. Ferrari údajně takové problémy nemá, ale zato se potýká s příliš vysokou spotřebou, což není problém o nic menší.
I přesto, že v Singapuru už je noc, teplota vzduchu stále dosahuje 29°C a teplota tratě 30°C.
Start
1:30 – A zelená světla svítí na konci boxové uličky. První na trati je Adrian Sutil, který si na konci uličky vyzkoušel start.
1:28 – Další piloti na trati, například Paul di Resta a Valtteri Bottas.
1:27 – Adrian Sutil v prvním měřeném kole. Všechny vozy vyjeli na střední směsi pneumatik.
1:27 – Připomeňme si, že pro letošní rok byla předělána zatáčka deset, která se místo pomalé šikany změnila ve středně rychlou levotočivou zatáčku. Časy by měly díky této změně rychlejší o něco přes sekundu.
1:26 – První čas od Sutila 1:51.501. Obě Force Indie vypadají ne moc dobře vyvážené a hodně vyjíždí z trati. Bottas v měřeném kole – 1:50.057, jde na prozatímní první místo.
1:25 – Maldonado a di Resta občas probrzdí a vyjedou mimo trať. Nyní je na prvním místě Sutil 1:49.768.
1:22 – Většina pilotů na trati. V garáži sedí pouze Webber, Alonso a Grosjean.
1:21 – Před Sutila se dostal Sergio Perez s McLarenem. Nyní ho však předehnal jeho kolega Jenson Button v druhém McLarenu – 1:49.287.
1:20 – Mnoho pilotů zablokovává přední kola při najezdech do pomalejších zatáček, hlavně Ricciardo a Maldonado.
1:20 – Vettel na trati a v prvním kole zajel o sekundu a čtyři desetiny rychlejší kolo, než druhý Rosberg.
1:19 – Po překvapivě dobrých výkonech Red Bullu na rychlém Spa a Monze, jejich rychlost s vysokým přítlakem se očividně nezhoršila.
1:18 – Webber a Grosjean stále v boxech. V prvním tréninku Grosjean většinu času strávil v boxech, kvůli problémům se řízením.
1:17 – A očividně jeho problémy pokračují, jak dokazuje pohled na mechaniky, kteří stále pracují na předku jeho vozu. Grosjean stojí opodál a nevypadá moc nadšeně.
1:17 – Alonso zkoumá limity svého Ferrari a vyjel z trati. Vettel zajíždí nové absolutně nejrychlejší sektory.
1:16 – Eric Boullier, šéf Lotusu, předvídá, že Grosjean by mohlo být na trati za patnáct minut. Potvrzuje, že stále jde o problém pouze řízení.
1:15 – Lewis Hamilton byl v rychlém kole s absolutně nejrychlejším prostředním sektorem, zmohl se ale pouze na druhé místo se ztrátou tří desetin na Vettela.
1:14 – Webber v letmém kole, první i druhý sektor nejrychlejší ze všech.
1:14 – Jenson Button má prý velké problémy s blokováním předních kol.
1:14 – Webber zajíždí čas 1:46.489 – je o tři desetiny rychlejší než kolega Vettel.
1:13 – Mercedes Nica Rosberga v rychlém kole. Posunul se na třetí místo před Hamiltona.
1:12 – Vettel si to nenechal líbit a posunul se zpátky před svého týmového kolegu. Webber však nyní zajíždí další nejrychlejší první a druhý sektor. A nakonec jde zpět na třetí místo a více než dvě desetiny sekundy.
1:11 – Hamilton jde zpět před svého týmového kolegu na třetí místo. Vysílačkou nahlásil týmu, že cítí neobvyklé teplo z levé strany jeho sedačky. Pokud to není nová vyhřívaná sedačka, tak by Mercedes mohl mít problém s menším přehříváním.
1:09 – Fernando Alonso se potýká s ne úplně dobrou stabilitou zádi jeho Ferrari. Momentálně je na pátém místě. Grosjean stále v boxech.
1:08 – Felipe Massa se se svým Ferrari málem sklouzl až do zdi, ale naštěstí to zachránil.
1:07 – Většina pilotů v boxech, připravují se na přechod na super měkké pneu, doteď jezdili pouze na střední směsi.
1:05 – Rosberg vysílačkou hlásí, že ovládání jeho Mercedesu se od prvního tréninku rozhodně zlepšilo. Podobné zprávy hlasí do vysílaček i piloti Caterhamu Pic a van der Garde.
1:04 – Ricciardo na Toro Rossu první na super měkkých červených pneu. Uvidíme co zvládne ve svém prvním měřeném kole.
1:02 – Už je v prvním měřeném kole, ihned je o něco rychlejší, ale ne nejrychlejší.
1:01 – Dojíždí kolo a jde na druhé místo za Webbera. Není to špatné, ale rozhodně to není výborné. Třeba se v dalším jeho kole dostane na první místo.
1:00 – Romain Grosjean po půl hodině v garáži v měřeném kole! Jede na středně tvrdé směsi.
0:59 – Piloti Ferrari jezdí každý s jiným předním přítlačným křídlem, stále testují, jaké je rychlejší.
0:58 – První měřené kolo Grosjeana je poměrně rychlé, jde na sedmé místo, Räikkönen, který na trati byl podstatně dříve a déle je na desátém místě.
0:57 – Vettel a Webber nasadili super měkké pneu a jsou na trati. A většina ostatních pilotů také, krom Grosjeana, který, jak jsem už zmínil, dohání ztracená kola na středně tvrdých pneu. Maldonado na super měkkých se se svým vozem hodně pere. Valtteri Bottas oproti němu vypadal mnohem více hladce.
0:55 – Webber dostává vysílačkou zprávu, že na super měkkých pneumatikách by časy měly být až o sekundu a půl rychlejší. Vettel je v měřeném kole a zajíždí fialové sektory.
0:54 – Vettel jde na první místo a je téměř o dvě sekundy rychlejší, než Mark Webber byl předtím na střední směsi. Webber jde na měřené kolo na super měkkých pneumatikách právě teď.
0:53 – Ferrari a Lotus vypadají na super měkkých pneu lépe. Alonso třetí, Räikkönen čtvrtý. Mark Webber se při svém letmém kole dotkl bariéry a byl tak o půl sekundy pomalejší, než Webber.
0:51 – Vettelovo kolo na prvním místě má hodnotu 1:44.249.
0:51 – Na třetí místo jde Hamilton a vzápětí Rosberg. Mercedesy vypadají jako jediná vážná hrozba pro Red Bull. Minulý rok zde kvalifikaci vyhrál právě Hamilton a v závodě odstoupil z prvního místo kvůli technickému selhání.
0:48 – Mechanici Red Bullu kontrolují záď vozu Marka Webbera, která by po jeho kontaktu s bariérou mohla být poškozena. Zvláště zavěšení mohlo být ohroženo.
0:47 – Jean Eric Vergne buď má velmi nízkou světlou výšku vozu, nebo je hodně natankován, od jeho podlahy lítají jiskry.
0:47 – Zajímavé. Očividně jsem se dřívěji zmýlil. Kimi Räikkönen, který je momentálně na sedmém místě svůj čas zajel na střední směsi a ne na super měkké, jak jsem si myslil. Tohle musí být pro tým povzbudivé.
0:46 – A Romain Grosjean, který taktéž v současnosti jezdí na středně tvrdé směsi je také rychlý, nyní je na pátém místě za Vettelem, Webberem, Rosbergem a Hamiltonem, kteří všichni zajeli svá kola na super měkkých pneu.
0:45 – Potvrzeno: Na super měkkých pneu ještě nevyjeli Räikkönen, Bottas, Perez a obě Force Indie.
0:43 – Red Bull stále vypadá neohroženě. Nico Rosberg na třetím místě ztrácí na Vettela přesně sekundu, což je hodně. Mark Webber je druhý o půl sekundy za Vettelem, ale při svém kole byl zbrzděn zmiňovanou zdí.
0:42 – A všichni krom Räikkönena už jezdí na super měkkých pneu, včetně Grosjeana.
0:40 – Sergio Perez na super měkkých zajíždí čas stačící jenom na deváté místo. Ale vzápětí mu ho bere Adrian Sutil.
0:39 – Red Bull Marka Webbera je v pořádku. Mechanici na něj nasadili nové pneu a Webber se chystá na výjezd opět na super měkkých pneu.
0:38 – Nyní už jsou všichni na super měkkých pneu, včetně Räikkönena.
0:38 – Nico Rosberg v rychlém kole, vypadá pouze o pár desetinek pomaleji než Vettel.
0:37 – Lewis Hamilton je prý překvapen o kolik více přilnavosti super měkká směs nabízí oproti středně tvrdé směsi.
0:36 – Rosberg se údajně připravuje na závod. Pravděpodobně jezdí už na použité směsi super měkkých pneu s vyšším množstvím paliva.
0:36 – Webber v měřeném kole, snad se tentokrát vyhne zdi.
0:35 – Aha, tak Webber sice jezdí na super měkké směsi, ale podobně jako Rosberg už je použitá a jezdí s velkým množstvím paliva. Očividně se snaží simulovat závod, je o sedm sekund pomalejší než Vettel.
0:34 – Hamilton také simuluje závod, jeho cílem jsou kola okolo 1:51, což jsou kola o sedm sekund pomalejší, než Vettelovo nejrychlejší kolo, míří tedy na stejné časy jako nyní zajíždí Mark Webber.
0:33 – Jenson Button je v garáži a mechanici pracují na jeho zavěšení. Očividně Brit nebyl s něčím spokojen.
0:33 – Vettel také simuluje závod, trošku mu to na použitých superměkkých pneu klouže.
0:32 – Většina pilotů je na trati, krom Grosjeana, Buttona, Alonsa, Pereze, Sutila a di Resty.
0:28 – V Singapuru mají na svých vozech termokamery krom jiných i vozy Ferrari. Zajímavá je především kamera na voze Felipeho Massy, která míří na zadní pneumatiky, které jsme ještě v akci neviděli.
0:25 – Někteří piloti už během své závodní simulace přezuli zpět na nové středně tvrdé pneumatiky.
Zadní termokamera na zádi Massova vozu.
0:22 – Žluté vlajky! Maldonado zablokoval kola a pomalu narazil až do zdi. Vycouval a opět se rozjel, ale jeho přední křídlo je dost pomačkané. Větší poškození to ale nebude.
0:20 – Je zatlačován do boxů a vyměňují přední křídlo. Kontrolují i zbytek přední části vozu, ale další poškození na něm není.
0:21 – Rychlých časů se už asi nedočkáme, všichni simulují závod. Webber už nějaké to kolo jezdí na super měkkých pneumatikách. Časy jsou poměrně konzistentní, podobně jako Vettelovo.
0:17 – Všichni na trati krom Grosjeana.
0:17 – Hamilton také už zajel do boxů pro střední pneu, trošku mu to na ní klouže a občas krátce zablokuje přední levé kolo.
0:15 – Maldonado je zpět na trati s novým nosem a pneumatikami.
0:15 – Hamilton se přes vysílačku radí se svým inženýrem ohledně nastavení vozu.
0:14 – Romain Grosjean končí! Něco na autě je fundamentálně špatně, nejenom řízení. Je v boxech, venku z vozu, napůl svlečený ze svého overalu a mechanici odstrojují jeho vůz. Konkrétnější informace se však asi dovíme až po tréninku. Ne moc šťastný víkend pro Grosjeana. Nicméně v tabulce je stále na pátém místě.
0:11 – Vergne na moment vyjel mimo trať v sedmé zatáčce. Hülkenberg v boxech. Krom něho a Grosjeana jsou všichni na trati.
0:10 – Vettel si stěžuje na provoz, hlavně na Gutierreze před ním. Že by si trojnásobný mistr světa nedokázal v tréninku poradit se Sauberem?
0:09 – Termokamery odhalují, že pneumatiky, hlavně ty zadní, jsou téměř pořád ve velmi vysokých teplotách. Guma v Singapuru dostane zabrat.
0:09 – Bottas vyjel v sedmé zatáčce. Je to poměrně oblíbené místo k výletu. Je to zatáčka za poměrně dlouho rovinku, nějaké to vyjetí je tedy pochopitelné, zvláště když je zde asfaltová úniková zóna, která piloty nijak zvláště netrestá.
0:08 – Maldonado se stále pere se svým vozem. Nyní masivně zablokoval kola a jenom díky velké únikové zóně opět neskončil ve zdi.
0:06 – Bottas má údajně zaseklý nějaký úlomek karbonu na předním křídle, ale zůstává venku, už nemá moc cenu zajíždět nyní do boxů.
0:02 – Nějaká poslední dvě kola do konce. Všichni dojíždějí své závodní simulace. Vettela už skoro stoprocentně nikdo nepřekoná. Maldonado zajíždí do boxů a je se svým tréninkovým programem hotov.
0:01 – Poslední minuta.
0:00 – Konec. Nejrychlejším mužem druhého tréninku byl Sebastian Vettel. Nejvíce kol ujely Caterhamy Pica a van der Gardeho – 33 kol. Nejméně kol naopak ujel Grosjean, který opět velkou část tréninku strávil v garážích kvůli problémové technice.
To je ode mě pro dnešek vše, zítřejší třetí trénink zvládne opět kolega a já vás uvidím zase u kvalifikace. Přeji příjemný zbytek dne.