
Závodní víkend ve slavném Monaku započal v pátek odpoledne prvním volným tréninkem. Týmy si tak mohly vyzkoušet různé simulace, přičemž nejrychlejší byl domácí Charles Leclerc, za ním Max Verstappen a třetí Lando Norris.
Už je to 75 let od doby, kdy se poprvé v rámci mistrovství světa formule 1 závodilo na monacké trati. Šlo tehdy o vůbec první ročník královny motorsportu, vítězem Velké ceny se v roce 1950 stal budoucí pětinásobný mistr světa Juan Manuel Fangio. Kdo se však stane vítězem letošního závodu, nám mohly lehce napovědět výsledky prvního volného tréninku, který se uskutečnil v pátek odpoledne.
Perfect weather to start the race weekend ☀️
We kick off with first practice in a few moments 🙌#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/SIoJxhaOGo
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
Charles Leclerc v problémech
Za slunného počasí se týmy na trať vydaly hned v prvních minutách. Své monoposty vyzkoušeli piloti Racing Bulls, Sauberu či McLarenu. Mezi prvními byl však také domácí pilot Ferrari Charles Leclerc. Právě Monačan po několika málo minutách zavinil první žlutou vlajku víkendu, když v páté zatáčce zablokoval pravé přední kolo a musel svůj monopost pustit do výběhové zóny. Loňský vítěz však vycouval a v tréninku pokračoval.
Ovšem pouze na následující kolo a půl. Když se totiž Leclerc snažil vylepšit svůj čas, narazil v šesté zatáčce do před ním jedoucího Lance Strolla. Pilot Aston Martinu sice byl o jezdci Ferrari informován, přesto mu neuhnul a došlo k nehodě. Úlomky předního křídla Leclercova monopostu či zadní části vozu Aston Martinu následně zavinily dokonce červenou vlajku. Trénink byl tak téměř na deset minut přerušen, první havárii víkendu si můžete prohlédnout níže.
Here's how Leclerc damaged his front wing 🎥
Sound on 🔊#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/lZkuzU2WoG
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
Adrian Newey poprvé v zeleném
Vůbec poprvé bude Adrian Newey sledovat závod a výkony Aston Martinu v zelených barvách přímo z paddocku. Geniální inženýr přestoupil před letošní sezónou do anglického týmu z Red Bullu, kde se výrazně podepsal pod poslední čtyři Verstappenovy tituly v řadě. Víkend však nezačal kvůli nehodě Lance Strolla zrovna ideálně, na jeho monopostu inženýři intenzivně pracovali až do konce tréninku.
McLaren nadále vpředu?
Týmy volily na začátku víkendu různé směsi. Nejtvrdší bílou směs pneumatik využily zejména středopolové týmy jako Williams, Racing Bulls či Haas. K nim se přidal také Red Bull, přičemž právě Max Verstappen byl na této sadě po první polovině tréninku pátý s více než vteřinovou ztrátou na prvního Landa Norrise. McLaren se zdá být i tentokrát velmi rychlý, na nejrychlejší Norrisův čas ztrácel po první třicetiminutovce druhý Leclerc téměř půl vteřiny. Oba piloti využili nejměkčí červenou sadu. V závěsu se však držel Lewis Hamilton na směsi středně tvrdé. Že bychom po minulém víkendu v Imole opět viděli dvě podobně rychlé sady?
Zdi jsou blízko
Nejen Charles Leclerc, v závěru tréninku se o zrádnosti monacké trati přesvědčil také Lando Norris či Isack Hadjar, kteří své monoposty přiblížili ke zdi až příliš. Pilot McLarenu však využil výběhové zóny v první zatáčce, Isack Hadjar po lehkém kontaktu s bariérou zajel ke svým mechanikům.
Závěrečné pokusy
V poslední části tréninku obula většina týmů právě červenou nejměkčí směs, na níž zajeli velmi solidní kola například piloti Williamsu, kteří obsadili čtvrté a páté místo. Nejrychlejší čas ze všech však dlouho i navzdory problémům z úvodní části držel Charles Leclerc. Naopak Maxovi Verstappenovi se rychlé kolo příliš nepovedlo, zůstal dokonce za oběma piloty Williamsu. Úřadující mistr světa však svůj čas zvládl následně vylepšit a zařadil se za Leclerca na druhé místo.
Pozice | Pilot | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol | Sada |
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:11.964 | 33 | měkká | |
2 | Max Verstappen | Red Bull | 1:12.127 | 0.163 | 30 | měkká |
3 | Lando Norris | McLaren | 1:12.290 | 0.326 | 32 | měkká |
4 | Alexander Albon | Williams | 1:12.314 | 0.350 | 33 | měkká |
5 | Oscar Piastri | McLaren | 1:12.342 | 0.378 | 28 | střední |
6 | George Russell | Mercedes | 1:12.482 | 0.518 | 33 | měkká |
7 | Carlos Sainz | Williams | 1:12.534 | 0.570 | 36 | měkká |
8 | Pierre Gasly | Alpine | 1:12.669 | 0.705 | 29 | měkká |
9 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:12.690 | 0.726 | 30 | měkká |
10 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:12.727 | 0.763 | 28 | měkká |
11 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:12.765 | 0.801 | 34 | měkká |
12 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 1:12.979 | 1.015 | 30 | měkká |
13 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:13.187 | 1.223 | 35 | střední |
14 | Júki Cunoda | Red Bull | 1:13.232 | 1.268 | 32 | měkká |
15 | Oliver Bearman | Haas | 1:13.329 | 1.365 | 34 | měkká |
16 | Esteban Ocon | Haas | 1:13.394 | 1.430 | 31 | měkká |
17 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:13.429 | 1.465 | 37 | střední |
18 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 1:13.470 | 1.506 | 29 | měkká |
19 | Franco Colapinto | Alpine | 1:13.820 | 1.856 | 32 | měkká |
20 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:15.635 | 3.671 | 4 | měkká |