Velká cena Španělska 2025 – Co nás čeká?

Velká cena Španělska 2025 – Co nás čeká?

Druhý triple header sezóny zakončíme ve Španělsku. FIA upravila pravidla ohledně předního křídla a do Velké ceny Španělska si spousta týmů přivezla vylepšení. Po vítězství Landa Norrise v Monaku se boj o titul opět vyostřil. Brit nyní ztrácí pouhé tři body na svého týmového kolegu z McLarenu, Oscara Piastriho, který vede průběžné pořadí jezdců.

Španělsko pořádalo Velkou cenu již od roku 1951, a to na městském okruhu v Pedralbes. Ke konci 60. let se sem formule 1 vrátila a to na okruhy Jarama v Madridu a Montjuïc.

Montjuïc však na kalendáři dlouho nevydržel. V roce 1975 se zde konala poslední Velká cena. Od počátku závodního víkendu se někteří piloti ozývali, že bariéry nejsou dobře upevněny a odmítali se účastnit tréninků. Aby se závod mohl konat, pracovali na nich přes noc dokonce i mechanici. Piloti stále nebyli přesvědčeni, organizátoři jim ale náležitě pohrozili a kvalifikace se musela konat. Jen Emmerson Fittipaldi odkroužil tři kola, než zamířil do boxů a odešel. A dobře udělal. Celý nedělní závod provázelo neštěstí a vše neslavně vyvrcholilo nehodou Rolfa Stommelena, která zabila čtyři diváky. Závod musel být předčasně ukončen.

Do roku 1981 se Velká cena Španělska konala na okruhu Jarama. Od roku 1986 se závodilo na okruhu Jerez, než se formule 1 přesunula na nově zbudovaný okruh u Barcelony.

Circuit de Barcelona-Catalunya

Okruh, který se nachází přibližně 20 kilometrů od Barcelony, byl otevřen v roce 1991 a hned téhož roku hostil svou první Velkou cenu. Pole position získal Gerhard Berger, pro vítězství si ale dojel Nigel Mansell. Jeho výstavba byla iniciována katalánskou vládou a městem Barcelona, a to v souvislosti s přípravami na Letní olympijské hry 1992. Na okruhu se jel například závod v silniční cyklistice.

Zdroj: Formula1.com
  • Počet kol: 66

  • Délka okruhu: 4,657 km

  • Celková vzdálenost: 307,236 km

  • Počet zatáček: 14

Okruh se skládá ze čtrnácti zatáček a několika rovinek. Zatáčky jsou zde pomalé, rychlé i středně rychlé, což z okruhu dělá skvělé místo pro testování. Otestuje se zde stabilita, trakce, přítlak i maximální rychlost, díky jedné z nejdelší cílové rovince v kalendáři. Kvůli mnoho testování se ale na okruh snesla i kritika, že týmy jsou s tímto okruhem již tak seznámeni, že to vede k nudným závodům.

Trať je zrádná, co se větru týče. Povětrnostní podmínky se tu během dne mění a ovlivňují aerodynamiku, takže se může stát, že tu vůz ráno pociťuje nedotáčivost a večer se zase přetáčí. Je velmi těžké najít vyhovující nastavení.

Okruh řádně potrápí nejen týmy a jezdce, ale i pneumatiky. Pirelli sem proto nominovalo ty nejtvrdší sady C1 až C3. Očekává se strategie dvou pitstopů a strategii by nemělo ovlivnit ani počasí. Předpověď hlásí slunečno a vysoké teploty.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool

Vítězové z předešlých let

Rok Pole position Vítěz
2024 Lando Norris Max Verstappen
2023 Max Verstappen Max Verstappen
2022 Charles Leclerc Max Verstappen
2021 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2020 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2019 Valtteri Bottas Lewis Hamilton
2018 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2017 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2016 Lewis Hamilton Max Verstappen
2015 Nico Rosberg Nico Rosberg

Rekordy

Nejrychlejší kvalifikační kolo: 1:16.330 Max Verstappen (2023)
Nejvyšší počet vítězství:  Jezdec: Michael Schumacher, Lewis Hamilton (6x)
Tým: Ferrari (8x)
Nejvíce pole positions: Michael Schumacher (7x)
Nejvíce pódiových umístění: Michael Schumacher (12x)

Okénko do historie

  • V roce 1996 zde získal Michael Schumacher své první vítězství za Ferrari.
  • Max Verstappen na tomto okruhu získal svou první výhru ihned ve svém prvním závodě za Red Bull. Trochu mu ale pomohla kolize vedoucích jezdců šampionátu, Nica Rosberga a Lewise Hamiltona…
  • Madrid se na kalendář vrátí od příštího roku, nebude to však v podobě starého okruhu Jarama, ale nově vybudovaného okruhu Madring.
  • Během poslední Velké ceny Španělska na okruhu Montjuïc získala Lella Lombardi jako jediná žena v historii formule 1 body.
Zdroj obrázku: Ferrari

Na domácí půdě v novém kabátě

Carlos Sainz bude poprvé na domácí půdě reprezentovat Williams. Po letech strávených v rudé přichází v modrém. Letošní sezóna jde ale pro španělského jezdce mnohem lépe, než mnozí předpokládali. Pódium je sice stále ještě daleko, Sainz ale dokázal týmu z Grove přivézt už 12 bodů, ačkoliv týmový kolega Alexander Albon se pyšní 42. Na domácí trati se Sainzovi vždy dařilo a formu Williamsu letos není radno podceňovat.

Doma zde bude také Fernando Alonso, který v letošní sezóně zatím neskóroval ani jediný bod. Ve Velké ceně Monaka už to vypadalo nadějně, musel ale odstoupit kvůli problémům s motorem. Dokáže španělský matador prolomit tuto nešťastnou sérii závodů?

(Ne)flexibilní přední křídla

FIA už si na McLaren kvůli problémům s křídlem zasedla minulý rok. Letos jsou problémem znovu. Ferrari a Red Bull je kritizovali tak nahlas, že si na ně FIA posvítila i letos, i když původně chtěla nechat pravidla pro rok 2025 otevřenější. Od Velké ceny Španělska tak platí nová regulace. Pokud je na přední křídlo z obou stran seshora aplikována síla 1000 N, nesmí se prohnout o více než 10 milimetrů z původních 15, a pokud je aplikována jen z jedné strany, nesmí se prohnout o více než 15 milimetrů z původních 20.

Frédéric Vasseur si tuto změnu chválí. Ferrari na ní údajně pracovalo už nějakou dobu a myslí si, že toto nové pravidlo by mohlo pořádně zamíchat kartami ve formuli 1.

Trénink pro nováčky

Týmy dají v prvním volném tréninku opět prostor nováčkům. Williams dá úplně první příležitost za volantem formule 1 Victoru Martinsovi, pilotovi formule 2 a šampionovi formule 3. Zatím víme, že do Haasu Estebana Ocona usedne Rjó Hirakawa, ale na ohlášení dalších nováčků si ještě budeme muset počkat.

Pátek První trénink 13:30
Druhý trénink 17:00
Sobota Třetí trénink 12:30
Kvalifikace 16:00
Neděle Hlavní závod 15:00

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *