10 zajímavostí o Velké ceně Singapuru, které možná ještě nevíte

10 zajímavostí o Velké ceně Singapuru, které možná ještě nevíte

Noční atmosféra, tropické podmínky a povaha městské tratě dělají z Velké ceny Singapuru náročnou zkoušku pro týmy i piloty. Přinášíme vám 10 nejzajímavějších faktů, které možná ještě nevíte. Vynechali jsme nějakou zajímavost? Dejte nám vědět v komentářích.

1. První noční závod v historii F1

Roku 2008 se Singapur stal prvním městem, kde se konala oficiální noční velká cena formule 1. Pro závod bylo dodáno speciální osvětlení šestnácti set reflektorů, které září více než fotbalové stadiony. Bonusem nočního závodu je to, že se jezdci mohou řídit evropským časem a my nemusíme zůstávat vzhůru pozdě do noci.

2. Podmínky jako v sauně

Velká cena se zde sice jede v podzimním období, i tak ale přes den teploty drží nad třicet stupňů. K tomu si přičtěte vlhké dusno, které s sebou přináší mořský vzduch ze Singapurského průlivu a na extrémní podmínky je zaděláno. Ale osmdesáti procentní vlhkost a horko neustávají ani v noci. Teplota klesne jen o dva stupně a v kokpitu se jezdci vaří až v neuvěřitelných 60 stupních Celsia – to jsou podmínky jako v sauně, které ze závodu dělají jeden z nejnáročnějších na celém kalendáři formule 1. Do toho jsou jezdci oblečeni v už tak teplých nehořlavých overalech. Za celý závod jezdci vypotí i přes tři kila. Námahou a podmínkami se můžou přehřát všichni – pilot, auto i tým.

3. Pořádný workout

Singapur není sice zdaleka nejdelší tratí, pyšní se ale poměrně vysokým počtem zatáček. Jejich počet byl roku 2023 zredukován z 23 na 19. Čas oddychnout si budou mít jezdci na rovinkách, ta nejdelší ale měří pouhých 800 metrů. Na starém layoutu před rokem 2023 strávili jezdci na brzdách až 24 sekund za kolo a brzdili celkem 15krát, což je nejvíce brždění v celém kalendáři formule 1. Na brzdách zmáčknou za minutu přes 600 kilogramů.

4. Dvouhodinový maraton

„Jedno kolo v Singapuru je náročné jako dvě kola v Monaku,“ přirovnal kdysi Lewis Hamilton. A kromě toho ho musí jezdci absolvovat celkem 62krát. Závod se tak často jede celé dvě hodiny, což z něho dělá jeden z nejdelších v kalendáři. Uf!

Deštivý start do Velké ceny Singapuru 2022

5. Tropické bouřky

V Singapuru prší kolem 150 až 180 dní v roce. Závod se většinou jede na přelomu září a října, které patří mezi měsíce s vyššími srážkami. Přesto se zde první závod na mokru jel až v roce 2017. Tropická bouře ovlivnila také Velkou cenu Singapuru 2022 – před závodem silně pršelo a start musel být odložen. A co tento víkend? Nejhorší počasí hlásí předpověď na pátek a vypadá to, že dešti se Singapur nevyhne ani v sobotu a neděli.

6. Vývoj tratě

Jelikož se jedná o závod v městských ulicích, trať se během víkendu rychle vyvíjí. Od pátečního tréninku po sobotní kvalifikace se časy zrychlí až o tři sekundy. Letos vývoji tratě pomůže i doprovodná série F1 Academy.

7. Vysoká pravděpodobnost safety caru

Od uvedení Velké ceny Singapuru do kalendáře až do roku 2024 vyjel každý rok na trať safety car. Jedinou výjimkou, který tento rekord pokořil, byl loňský závod.

Poslední závod Daniela Ricciarda v F1, Velká cena Singapuru 2024

8. Neustálé řazení

Zabráno dostane kromě jezdců i auto, především brzdy a převodovka. Za jedno kolo přeřadí jezdci téměř stokrát a toto číslo může narůst, pokud se zaseknou za ostatními jezdci. Například Lewis Hamilton, výherce VC Singapuru 2018, zde toho roku řadil celkem 3100krát za závod a Valtteri Bottas, který se zasekl vzadu a dojel čtvrtý, řadil až 4140krát

9. Spotřeba

V Singapuru mají formule 1 nejvyšší spotřebu paliva v celém kalendáři. Palivo má také kvůli povaze trati na vozy obrovský vliv, protože neustále prudce brzdí a rozjíždí se. Při každém takovém pohybu se v autě palivo převaluje a zpomaluje ho,  a to může týmy stát i několik sekund.

10. Ricciardovo rozloučení

Během Velké ceny Singapuru 2024 bylo Danielovi Ricciardovi týmem oznámeno, že končí ve formuli 1. Před fanoušky tuto informaci zatajili, když se ale ubrečený Australan v neděli loučil s paddockem, bylo všem jasné, že je něco špatně. Na okruhu a formuli 1 zanechal na rozloučenou odkaz v podobě nejrychlejšího kola s časem 1:34.486.

Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.

👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny, kterou koně baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si našla i později v životě. Najít ji můžete i na evropských okruzích, například během závodů juniorského šampionátu F4 CEZ.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *