
Letní přestávka skončila a formule 1 se vrací. První zastávkou v druhé polovině kalendáře bude ikonický Zandvoort, domov oranžové armády a domácí závod Maxe Verstappena. O titulu mistra světa není zdaleka rozhodnuto a oba piloti McLarenu se budou chtít předvést. A vypadá to, že počasí přát nebude.
Zandvoort
Zandvoort se nachází jen kousek od hlavního města Holandska. V roce 1939 se u přímořského města konaly první závody na dočasném okruhu. Událost byla přijata s nadšením a bylo jasné, že bude třeba vybudovat nový, pořádný okruh. Druhá světová válka stavbu okruhu oddálila a o devět let později, 7. srpna 1948, se zde konečně konal první závod. Ten měl kompletně britské zastoupení kromě thajského prince Biry, který závod vyhrál.
Roku 1952 se trať stala součástí šampionátu a první mistrovské body za výhru si odsud odvezl Alberto Ascari. Kromě pár výjimek se zde závodilo každý rok až do roku 1985. Po více jak třicetileté přestávce se trať konečně vrátila do kalendáře formule 1 v roce 2021, kdy zde svou domácí Velkou cenu vyhrál Max Verstappen.

Vítězný Niki Lauda během Velké ceny Nizozemska, 1985. Zdroj obrázku: McLaren
Současná verze okruhu měří 4,259 km a má 14 zatáček. Okruh je technicky náročný a velmi dynamický, s rychlými i technickými pasážemi. Unikátními prvky jsou výrazně nakloněné zatáčky, například Arie Luyendyk bocht, která má sklon až 18 stupňů. Mezi další slavné zatáčky patří Tarzanbocht, ostrá pravotočivá zatáčka na konci cílové rovinky.

Zdroj obrázku: Formula1.com
-
Počet kol: 72
-
Délka okruhu: 4,259 km
-
Celková vzdálenost: 306,587 km
- Počet zatáček: 14
Velká cena Nizozemska bude pro Pirelli znamenat velký milník – na pneumatikách této značky se totiž pojede závod s číslem 500. Na oslavu ponesou všechny pneumatiky speciální logo, které bylo představeno letos v únoru na předváděcí show v Londýně
Pro závod na okruhu Zandvoort byla zvolena o něco měkčí směs než v loni. Týmy budou mít na výběr z C2 jako tvrdé směsi, C3 jako střední a C4 jako měkké, zatímco v roce 2024 byly k dispozici směsi C1, C2 a C3. Cílem je zvýšit pravděpodobnost strategie založené na dvou zastávkách v boxech namísto jedné. Dalším důvodem pro toto rozhodnutí je zvýšení rychlostního limitu v boxové uličce z 60 na 80 km/h, čímž se zkrátí doba potřebná pro zastávku v boxech.

Zdroj obrázku: Ferrari
Tak kdo kam?
Svou agendu na příští rok už zná dvojice Valtteri Bottas a Sergio Pérez, kteří podepsali s novým jedenáctým týmem Cadillac. Stále se ale čeká na potvrzení a prodloužení několika smluv – co takoví piloti Mercedesu, George Russell a Andrea Kimi Antonelli? Ačkoliv se u nich nepředpokládá, že by zamířili jinam, Stříbrné šípy je stále nepodepsali.
McLaren má nové jméno
Před víkendem oznámil tým McLaren nadcházející změnu. Od příští sezóny se papájový tým bude oficiálně nazývat McLaren Mastercard F1 Team, jelikož bylo prohloubeno partnerství se společností Mastercard. V Nizozemsku tým bude chtít slavit a oba piloti se pokusí navýšit bodový náskok v boji o titul mistra světa – o Poháru konstruktérů je totiž už letos pravděpodobně rozhodnuto. Lando Norris zde v minulé sezóně zvítězil a po letní přestávce se chystá zaútočit na kolegu Oscara Piastriho. V druhé polovině sezóny nás dozajista čeká velmi zajímavá bitva o titul.
Pořadí | Jezdec | Tým | Počet bodů |
---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | McLaren | 284 |
2 | Lando Norris | McLaren | 275 |
3 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 187 |
4 | George Russell | Mercedes | 172 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 151 |
Pořadí | Tým | Počet bodů |
---|---|---|
1 | McLaren | 559 |
2 | Ferrari | 260 |
3 | Mercedes | 236 |
Tady bydlí Max
Max Verstappen nezažívá sérii dobrých závodů, ale Nizozemsko je přece jenom jeho domovem. Úřadující mistra světa zde bude chtít předvést, že na pódium patří. Do karet mu nejspíše bude hrát počasí. Vypadá to, že by během víkendu mělo pršet, a létající Holanďan létá na mokru asi nejlépe z celého startovního roštu.
Red Bull si navíc stále zvyká i na nového šéfa týmu Laurenta Mekiese, který nahradil Christiana Hornera. Ten přes letní přestávku dostal oficiální vyhazov.
Předposlední zastávka v Zandvoortu
Holandský okruh má s organizátory formule 1 smlouvu pouze do příštího roku. Rozhodnutí nebylo veřejností přijato s nadšením – pro většinu evropských fanoušků je Zandvoort oblíbenou destinací. A to nemluvě o oranžové armádě, fanoušcích Maxe Verstappena. Budeme jen doufat, že letošní i příští rok přinutí vedení změnu promyslet.
Pátek | První trénink | 12:30 |
Druhý trénink | 16:00 | |
Sobota | Třetí trénink | 11:30 |
Kvalifikace | 15:00 | |
Neděle | Závod | 15:00 |

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
Vítězové z předešlých let
Rok | Pole position | Vítěz |
2024 | Lando Norris | Lando Norris |
2023 | Max Verstappen | Max Verstappen |
2022 | Max Verstappen | Max Verstappen |
2021 | Max Verstappen | Max Verstappen |
– Nejelo se – | ||
1985 | Nelson Piquet | Niki Lauda |
1984 | Alain Prost | Alain Prost |
1983 | Nelson Piquet | René Arnoux |
1982 | René Arnoux | Didier Pironi |
1981 | Alain Prost | Alain Prost |
Rekordy okruhu Zandvoort
Nejrychlejší kolo: | 1:11.097 Lewis Hamilton (2021) |
Nejvyšší počet vítězství: | Jezdec: Jim Clark (4x) |
Tým: Ferrari (8x) | |
Nejvíce pole positions: | René Arnoux, Max Verstappen (3x) |
Nejvíce pódiových umístění: | Jim Clark, Niki Lauda (6x) |
Okénko do historie
- Poslední závod před třiceti šesti letou přestávkou zde v roce 1985 vyhrál Niki Lauda. Bylo to i jeho poslední vítězství ve formuli 1.
- Jaký je srdcař v roce 1979 ukázal Gilles Villeneuve, kterému po výletu mimo trať explodovala levá zadní pneumatika. Pravé přední tak zůstalo ve vzduchu a Villeneuve dokroužil celý okruh zpátky do pitů pouze na dvou kolech pro novou pneumatiku. Bohužel, levé zadní kolo bylo úplně zničené a Kanaďan musel vystoupit.
- Během Velké ceny Nizozemska 1973 tragicky zahynul Roger Williamson, když se jeho vůz po havárii otočil vzhůru nohama a vzplál. Další pilot David Purley se snažil sehnat pomoc a vůz převrátit, ale maršálové tehdy neměli dostatečnou výbavu na to, aby s ohnivým monopostem mohli manipulovat a pomoci mu. Přihlížející i projíždějící jezdci si navíc mysleli, že Purley byl pilotem hořícího monopostu a nepomohli zasáhnout.
Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.