Od následující sezóny se nebude dávat bod za nejrychlejší kolo v závodě. Ne všichni piloti na tuto změnu reagovali pozitivně. Carlos Sainz dokonce předložil nový návrh.
Před závodním víkendem ve Spojených státech zasedala Světová rada motoristického sportu a oznámila, že dodatečný bod pro toho, kdo zajede nejrychlejší kolo a umístí se do první desítky, bude zrušen.
Bod na nejrychlejší kolo závodu byl zaveden v roce 2019. Od té doby to týmy – většinou zapojené do boje o titul, dá se říci, zneužívaly prostřednictvím druhého pilota, který bonusový bod sebral soupeři, nebo to občas spadlo do klína těm, kteří měli v závěru závodu prostor na pitstop bez ztráty pozice.
Jedním z návrhů, který předložil Carlos Sainz, bylo zachovat bonusový bod pro pilota, ale udělovat ho za pole position a ne za nejrychlejší kolo závodu. Ovšem ne všichni jeho kolegové se domnívali, že současný bod by měl být odstraněn.
„Vždycky jsem byl toho názoru, že je to ve formuli 1 nepotřebný bod, hlavně kvůli způsobu, jakým se ho dosahuje,“ řekl Carlos Sainz. „Právě teď ten bod získává ten, kdo má jedno kolo před koncem závodu zdarma zastávku v boxech. Takže to neukazuje, kdo je v závodě nejrychlejší, a ten si zaslouží jeden bod za to, že je nejrychlejší.“
„Je to bod, který dostane ten, kdo má náhodou nebo díky štěstí nebo situaci v závodě zdarma zastávku v boxech v určitém okamžiku závodu. Není to vždycky ten případ. Ne vždy, ale v mnoha případech, ve většině případů.“
„Jako jezdci jsme v kvalifikaci rádi nejrychlejší, protože to ukazuje, že jste možná zajeli nejčistší kolo. Možná jste více riskovali. Vsadili jste všechno na to, abyste se dostali na pole position. A bod za to v těsném poli dává smysl. V poli, kde všechny pole position získá jen jedno auto, to nedává takový smysl. Ale v ideálním scénáři, kdy je pole těsné a jeden člověk jde na to v kvalifikaci a získá tu pole position, si myslím, že by to mohlo mít větší smysl než nejrychlejší kolo závodu.“
Sainzův nápad podpořil i Esteban Ocon, podle kterého by byl bod za pole position mnohem přínosnější. „Je to něco, do čeho jsme vložili hodně úsilí a co je velmi odměňující. V závodě závodíme, abychom vyhráli. Nemusíte nutně závodit proto, abyste byli nejrychlejší během jednoho kola,“ poznamenal Esteban Ocon.
„Nikdy jsem si nemyslel, že je to dobrá věc, mít jeden bod, za závod. Ale za pole position by to bylo mnohem větší ocenění a tomu bych dal přednost.“
Svůj názor vyjádřil také pilot Mercedesu George Russell, který označil bod navíc za zbytečný: „Vždycky jsem si myslel, že bod za nejrychlejší kolo je zbytečný. Vždycky to byl jezdec, který měl těžký závod, zajel do boxů pro nové pneumatiky a získal bod navíc, takže jsem v tom nikdy neviděl přínos. Jsem rád, že se to zruší.“
I Valtteri Bottas, který v letošní sezóně nezískal ještě ani jeden bod, přiznal, že tento systém neukazuje skutečné tempo: „Řekl bych, že je asi správné se toho zbavit, protože to ve skutečnosti neodpovídá rychlosti, jako kdo je tam nejrychlejší. Vždycky záleží na strategii, kdo zastaví poslední, ten to v podstatě dostane, takže to o výkonnosti tolik nevypovídá, a tak se to zjednodušuje. Nám by to mohlo pomoci jen v případě, že bod půjde mimo první desítku, takže jsem celkem neutrální.“
Naopak někteří piloti jsou neutrálního názoru. „Vlastně mi to nevadí ani v jednom případě, ale myslím, že to ubírá z jakýchkoli her, které se dají hrát,“ poznamenal Oscar Piastri z McLarenu.
„Neříkám, že se hry hrály v minulosti, ale prostě to odstraňuje jakékoliv pochybnosti o tom. Když jsme viděli dominantní vůz, prostě jel a zajel nejrychlejší kolo, takže to nebyla výhoda pro ostatní vozy. Pro mě je naprosto v pořádku se toho zase zbavit, svět se tím nezmění.“
Kevin Magnussen z Haasu se přidal a dodal, že bod navíc je „něco, co nás napadlo jen velmi zřídka“, zatímco úřadující mistr světa Max Verstappen svůj názor stručně shrnul slovy: „Je jedno, jestli to tam je, nebo ne.“
Někdo je naopak proti zrušení bodu za nejrychlejší kolo a mezi mě patří Lando Norris a Sergio Pérez. „Nemám ponětí. Nevím, proč to udělali,“ vysvětlil Lando Norris.
„Docela se mi líbilo, jak to vypadá teď. Chci říct, že je tu možnost jít do něčeho jiného a někdy za takové riziko zaplatíte, a to bylo v určitých scénářích vždycky riziko, například když se vám z různých důvodů nepovede zastávka v boxech.“
Pérez souhlasil s Norrisovým hodnocením a litoval, že 24 bodů – v hodnotě téměř jedné velké ceny navíc – se chystá vyřadit.
„S tím opravdu nesouhlasím. Myslím, že to hodně dalo, když jste věděli, že jsou závody, kde, zvláště když je šampionát mezi týmy a jezdci dost těsný, můžete opravdu něco změnit,“ řekl jezdec Red Bullu. „Víte, mluvíte o 24 bodech za sezónu. Takže nevím, proč se to změnilo.“
„Prostě jsem měl pocit, že to bylo docela dobré. Když na to jdete na konci závodu, je to docela velký tlak na mechaniky, aby předvedli správnou zastávku, a na vás, abyste předvedli správné kolo. Takže si nemyslím, že to byl nejlepší tah.“