Robert Kubica byl ve hře o angažmá u Williamsu pro sezónu 2018, upřednostněn byl nakonec Sergej Sirotkin. Polák by se však klidně už ve Spa mohl do F1 přeci jen dostat. A jestli je pilot, kterému už se na letošním přestupovém kolotoči musí motat hlava, je to Esteban Ocon.
Letní přestávka ročníku 2018 byla mimořádně nabitá zajímavými událostmi. Krátce po Velké ceně Maďarska bylo oznámeno, že tým Force India byl zachráněn z rukou konkurzního správce, Daniel Ricciardo šokoval paddock přestupem od Red Bullu k Renaultu a Fernando Alonso světu sdělil, že v roce 2019 nebude závodit ve Formuli 1. Jeho náhradníkem se stane Carlos Sainz jr., k Red Bullu přijde Pierre Gasly.
To jsou dílky skládačky, které již známe. Řada dalších ale teprve musí zapadnout na své místo, přičemž letošní ročník je nezvykle plný otazníků napříč celým startovním polem.
Podstatnou skutečností je zachránění týmu Force India. Kupcem se stalo konsorcium vedené kanadským podnikatelem Lawrencem Strollem, zároveň otcem pilota Williamsu Lance Strolla. Očekává se proto, že mladý závodník se přesune k týmu ze Silverstonu. Otázkou nyní zůstává, zda pro sezónu 2019, anebo ještě letos. Pokud bude správně B, snadno by se mohlo stát, že se již o tomto víkendu přeci jen dočkáme návratu Roberta Kubici. Ale popořadě…
Vrátíme-li se do druhé poloviny července do doby okolo Velké ceny Německa na Hockenheimu, vypadal stav Force Indie kriticky. Její finanční situace byla velice špatná a měla již přímé dopady na její výkonnost a schopnost vývoje. Jedním „z nejlepších“ řešení byl pád do konkurzu, výsledkem však mohl být také náhlý kolaps a konec ve Formuli 1.
Ve složité situaci se tak ocitl šéf Mercedesu Toto Wolff, člen jeho juniorského programu, talentovaný Esteban Ocon, byl totiž přímo ohrožen pro zbytek letošní sezóny. Jednou z možností byl přestup k Renaultu pro sezónu 2019.
Wolff však oslovil rovněž McLaren, který neměl pro nadcházející rok potvrzeného ani jednoho jezdce. Němec přišel s nápadem nabídnout týmu Ocona pro zbytek sezóny namísto trápícího se Stoffela Vandoorna. Stáj z Wokingu by mohla Francouze vyzkoušet, než by jej následně angažovala, pokud by potřebovala nahradit Fernanda Alonsa (o jehož odchodu již musela vědět), nebo zmiňovaného Vandoorna.
Po Hockenheimu ale z této cesty sešlo, protože se začalo rýsovat angažmá u Renaultu. Na jednání v sídle týmu bylo dohodnuto, že Ocon bude v roce 2019 pilotem francouzské stáje, přičemž nahradí Sainze. Otázkou tedy zůstávalo pouze, kudy kam ve zbytku letošní sezóny, pokud padne Force India.
Za této konstelace již nemělo smysl jednat s McLarenem, Wolff by se mu totiž snažil vnutit Ocona, kterého by pak tým odevzdal do Renaultu. Němec tak přemýšlel o tom, zda nenahradit Sainze okamžitě, už od Maďarska. Problémem byl ale Sainzův kontrakt, Španěl byl totiž k Renaultu zapůjčen na rok z Red Bullu v rámci předčasného ukončení dodávek motorů týmu Toro Rosso a jejich přesměrování k McLarenu.
A tak se Wolff obrátil znovu právě na tým z Wokingu, tentokráte ve snaze dostat Sainze do sedačky Vandoorna. McLaren však, nejspíše kvůli případným smluvním komplikacím u Red Bullu, takové řešení odmítl.
O víkendu Velké ceny Maďarska Force India skončila na popud Sergia Péreze v konkurzu. Byla tak zajištěna její okamžitá budoucnost. Pro Ocona tak byla situace vyřešená, letošní sezónu dojezdí u Force Indie a pro rok 2019 se přesune k Renaultu. Jenže…
Krátce po začátku letní přestávky všechny (včetně Red Bullu i Renaultu) šokoval Daniel Ricciardo, když oznámil přestup k francouzské tovární stáji, kde bude od nadcházející sezóny závodit po boku Nika Hülkenberga. Renault tak v podstatě hodil Ocona přes palubu. Prakticky ještě předtím, než na ni Ocon stihl vůbec nastoupit. Francouzova situace se tak zcela otočila. Jestliže o týden dříve věděl, kde bude jezdit v roce 2019, ale ne, kde dojezdí sezónu letošní, po Maďarsku bylo vše přesně naopak.
A nedlouho poté už nebylo jasné ani to. Kupcem Force Indie se totiž stalo konsorcium vedené Lawrencem Strollem. Ten si okamžitě mohl začít říkat, proč by měl jeho syn jezdit v nekonkurenceschopném Williamsu, když je nyní vlastníkem mnohem rychlejší Force Indie? A proč změnu neprosadit už do Spa?
Ohroženým jezdcem se okamžitě stal znovu Ocon, nahrazení Péreze by totiž kvůli jeho finančnímu zázemí nebylo tak snadné. Mercedes by pochopitelně rád, aby momentálně k žádné změně nedošlo a Force India nebude spěchat s krokem, který jde proti Mercedesu, s nímž si nyní užívá velice těsné partnerství. Jenže, peníze jsou ve Formuli 1 mnohdy „až na prvním místě“.
Vracíme se tedy k původní otázce. Pokud Lance Stroll v příštích dnech opustí Williams a nahradí Ocona u Force Indie, kdo zaplní volné místo u stáje z Grove? Mohl by to být právě Ocon, připraven je ale také oficiální rezervní jezdec týmu. Robert Kubica.
A příští rok? Při odchodu Strolla je Polák rozhodně jednou z vážných možností. A Ocona bychom nakonec mohli vidět po boku Sainze u McLarenu. Držte si klobouky, přestupový kolotoč F1 ještě zdaleka nezpomaluje.