Franz Tost byl odjakživa závodník, proto nebral svůj poslední závod v roli šéfa týmu AlphaTauri na lehkou váhu, zvláště když ho v Abú Zabí rozčílilo jedno strategické rozhodnutí.
Franz Tost nedávno ukončil své působení ve funkci šéfa týmu AlphaTauri, které se datuje od založení týmu v roce 2006 (tenkrát s názvem Toro Rosso – pozn. red.). Aktuálně jedná o nové roli v Red Bullu.
Po nešťastné strategii, na kterou v Abú Zabí doplatil Júki Cunoda, vyhrožoval Tost, že vyhodí notebooky svých stratégů na trať, pokud nebudou používat zdravý rozum. Cunoda si vedl v závodě v Abú Zabí dobře, ale chybné zvolení strategie ho přišlo draho.
Tost si s nikým nebral servítky, a to i přes to, že se ukázalo, že výsledek je pro celou sezónu poněkud nepodstatný. Ačkoli by mu byla tato reakce odpuštěna, kdyby bral celkově věci trochu s nadhledem, vypovídá to o Tostově pracovní morálce.
Bývalý šéf již vyloučil možnost, že by se v budoucnu stal komentátorem Formule 1, protože jeho názory na tento sport by mohly být příliš extrémní. Jeho slova týkající se výše popisovaného okamžiku na okruhu Yas Marina budou stratégům ve Faenze nepochybně znít v uších i nadále.
„To už dávno pustili z hlavy,“ řekl Tost se smíchem pro F1-Insider, když se dozvěděl, že se inženýrům AlphaTauri po tomto incidentu uleví, až z týmu odejde. „Musíte také vychovávat inženýry počítačové generace. Byl jsem naštvaný, protože náš Júki Cunoda čekal při posledním závodě v Abú Zabí příliš dlouho, než ho zavolali do boxu. I slepec s holí by viděl, že mu museli přezout pneumatiky dřív, aby mu jeho pozici nesebral Fernando Alonso. Ale stratégové jen zírali do svých výpočetních programů a věřili číslům. To bylo na mě příliš. Tak jsem jim pohrozil, že jim příště vyhodím notebooky na závodní dráhu. Ale byl to můj poslední závod, takže už se to nestane.“
K tomuto incidentu Tost také dodal: „Stačí, aby si dnešní děti na počítačích uvědomily, že počítače mohou být sice důležitým nástrojem, ale nic víc. Na prvním místě musí být vždy zdravý rozum, protože programy, které používají, koneckonců napsali lidé.“
Na otázku, zda by se tato (ne)důvěra v počítače měla vztahovat i na jezdce stejně jako na stratégy a inženýry, však Tost trochu změnil názor. „Ne, je to naopak,“ odůvodnil. „Jezdci by měli studovat co nejvíce dat, aby se mohli neustále zlepšovat. Až příliš často jsem si všiml, že jezdec ani nevěděl, jaké nastavení vozu používá jeho týmový kolega. Svůj výkon můžete neustále zlepšovat pouze tehdy, když zpětně analyzujete svá jednotlivá kola a závody.“