„Závod, který nechtěl nikdo vyhrát“. Přesně takhle si historie pamatuje GP Monaka 1982. Závod v knížectví vypadal zprvu velmi klidně, ale nakonec se z něj vyklubala neskutečná podívaná a vy si ji můžete užít už dnes v 8 hodin večer.
Sezóna 1982 je dodnes považována za jednu z nejzvláštnějších sezón v dějinách královny motorsportu. Sezóna začala stávkou jezdců v Jižní Africe, vyostřila se válka mezi organizacemi FICA a FOCA, o život přišli Gilles Villeneuve a Riccardo Paletti. Nehoda Didiera Pirona v kvalifikaci na GP Německa 1982 předčasně ukončila Francouzovu kariéru. Přesto ale byli fanoušci svědky intenzivních bitev mezi jezdci v honbě za mistrovským titulem.
Motoristický novinář Nigel Roebuck popsal sezónu 1982 takto: „Byl to ošklivý rok ovlivněný tragédií, neshodami, chamtivosti a přesto, paradoxně, vyprodukoval několik nejpamětihodnějších závodních okamžiků v historii sportu.“
Závěrečná kola GP Monaka 1982 jsou možná těmi vůbec nejbizarnějšími v historii formule 1. Dá se říct, že GP Evropy 1999 evokovala dění právě tohoto monackého závodu. Jezdci si přehazovali vedení závodu jako horký brambor, ale pokud vám v tomhle ohledu přišel závod na Nürburgringu jedinečný, rozhodně se musíte podívat na GP Monaka 1982.
Před závodem
GP Monaka 1982 byla šestým podnikem sezóny. Jednalo se o první závod po tragédii v belgickém Zolderu, kde zahynul legendární Gilles Villeneuve. Ferrari se na jeho počest rozhodlo startovat jen s jedním vozem.
Do Monaka přijel jako lídr šampionátu Alain Prost na Renaultu. Neměl ale na růžích ustláno, jen o bod pozadu byl John Watson s McLarenem. Body se rozdělovaly mezi prvními šesti jezdci sestupně takto: 9-6-4-3-2-1. Uzmout vedení šampionátu mohlo po monackém závodě rovnou 6 pilotů, tím posledním byl Michele Alboreto na tyrrellu s 10 body.
Pořadí | Jezdec | Tým | Body |
1 | Alain Prost | Renault | 18 |
2 | John Watson | McLaren-Ford | 17 |
3 | Keke Rosberg | Williams-Ford | 14 |
4 | Niki Lauda | McLaren-Ford | 12 |
5 | Didier Pironi | Ferrari | 10 |
Pořadí | Tým | Body |
1 | McLaren-Ford | 29 |
2 | Renault | 22 |
3 | Williams-Ford | 20 |
4 | Ferrari | 16 |
5 | Tyrrell-Ford | 10 |
Kvalifikace
Před závodem se spekulovalo, zda nebudou vozy s turbomotory v úzkých uličkách Monte Carla v nevýhodě oproti vozům s atmosféricky plněnými agregáty. Spekulanty ale nakonec umlčel René Arnoux, který závodil pro Renault. S náskokem větším než půl sekundy na Riccarda Patreseho vybojoval svou 12. pole position v kariéře.
Do druhé řady se postavili Bruno Giacomelli (Alfa Romeo) a lídr šampionátu Alain Prost (Renault). Za nimi odstartovala dvojice Didier Pironi (Ferrari) a Keke Rosberg (Williams).
Na co se těšit?
Tak jak už bylo nastíněno v úvodu, sezóna 1982 byla smrští divokých a nečekaných zvratů. Klikaté uličky Monte Carla nemohly už z principu znamenat poklidný vývoj závodu.
Rozhodně sledujte tempo obou renaultů. René Arnoux a Alain Prost odváděli skvělou práci, ale závodní rychlost není vše. Důležité je se na závodní trati udržet a dojet do cíle.
Ke konci závodu byl předpovídán déšť. A přesně ten také přišel. Bedlivě sledujte jeho příchod a jakým způsobem ovlivnil průběh závodu.
A jako perličku dodáme, že ani hodiny na trati nemusí znamenat nutně konec vašeho závodu. Smutnili byste předčasně, protože stát se může i v posledních dvou nebo třech kolech absolutně cokoliv.
Didier Pironi za volantem svého Ferrari 126C2
Kde a kdy závod sledovat?
Již tradičně odvysílá historický přenos oficiální youtube kanál F1, pokud ale preferujete facebook, i zde můžete závod na stránkách F1 zhlédnout. Přenos začne v 8 hodin večer, můžete si ho ale pustit i zpětně.
Závod komentoval legendární Murray Walker a post experta vyplnil mistr světa F1 z roku 1976 James Hunt. Brit byl známý svým prostoduchým komentářem, ve kterém se nebál expresivně vyjádřit svůj názor.
Jestli nechcete čekat až do večera a upřednostňujete psané slovo, můžete si o dění nejen z Monaka roku 1982 přečíst v článku sdíleném níže.
Poslední Nostalgia stream Tomáše Richtra: Je libo více kontroverze?
Ve čtvrtek zprostředkuje český komentátor Tomáš Richtr na facebooku poslední Nostalgia stream, tentokrát zavítáme o 15 let zpět za oceán do Mekky amerického motorsportu – na okruh Indianapolis Motor Speedway.
Pokud nebylo kontroverzních momentů v sezóně 1982 mnoho a chtěli byste další, doporučujeme stream zhlédnout. GP USA 2005 je dodnes považována za nejzvláštnější závod v historii F1.
Za kontroverzí stál výrobce pneumatik Michelin. V pátek během tréninku tvrdě havaroval Ralf Schumacher s Toyotou. Na problémy s francouzskými pneumatikami poukazovali i ostatní jezdci, Michelin ale nechtěl převzít zodpovědnost za kvalitu a bezpečnost svého produktu, namísto toho jezdcům doporučil v závodě nestartovat.
Týmy doporučení přijaly a do závodu odstartovalo jen 6 monopostů s obutím od Bridgestonu. Jednalo se o monoposty týmů Ferrari, Jordan a Minardi. Ferrari, které se nyní ocitlo bez konkurence, mělo největší šanci získat první sezónní vítězství.
Závod bude odvysílán na facebooku Tomáše Richtra ve čtvrtek v 8 hodin večer. Stejně jako v případě streamů na sociálních sítích F1 budete závod moct zhlédnout zpětně.