
Týmy formule 1 se v poslední době přou v otázce legality flexi-křídel. Šéf F1 Stefano Domenicalli však považuje tyto spory za zanedbatelné oproti ostatním historickým kontroverzím tohoto druhu a do budoucna si jich přeje více.
Není pro F1 nic typičtějšího než věčné handrkování stájí o legálnost vozů svých soupeřů. Právě její komplexní technická oblast s množstvím šedých zón patří pro mnohé mezi ty hlavní body zájmu o královnu motorsportu.
Jeden z aktuálních bodů diskuse se v tomto ohledu týká úrovně ohebnosti křídel na monopostech formule 1 v souladu s platnými regulemi. Již v minulém roce vyvstaly na povrch nejistoty okolo přílišné flexibility předních křídel zejména u týmů McLaren či Mercedes.
Od letošní sezóny zavedla FIA oproti loňsku ještě striktnější testovací programy, jež se po kontroverzi z VC Ázerbájdžánu 2024 zaměřovaly na utáhnutí pravidel ve sféře zadních křídel. Tentýž osud potká i přední spoilery, a to od závodního víkendu ve španělské Barceloně.
Zatímco se stáje vehementně dohadují a osočují se, že posílají na okruhy nelegální vozy, šéf F1 Stefano Domenicali považuje tyto sváry v porovnání s minulostí za zanedbatelné. Devětapadesátiletý Ital v rozhovoru pro motorsport.com zavzpomínal na mnohé kontroverze z historie sportu, které ve své kariéře zejména jako bývalý boss Ferrari zažil.
Velkým výrokem lze však nazvat Domenicaliho slova o nedostatečné míře podobných kontroverzí v moderní formuli 1. Vše vyřkl rodák z Imoly ve spojitosti se snahami týmů zneužít veškerých šedých zón v pravidlech.
„Prožil jsem toho spoustu. (…) Téměř každou neděli jsem debatoval o technických a sportovních předpisech. Před mnoha lety byly v F1 daleko širší šedé zóny než dnes, ale lidé odtud stále ví, jak vše posunout do extrému,“ prozradil Domenicali.
Ital zakončil svůj komentář na toto téma přáním o relativní návrat pikantnějších kontroverzí ve formuli 1. „Osobně si myslím, že dnešní kontroverze jsou poměrně nepatrné. Vlastně by bylo i hezké, kdyby jich bylo zase o něco více. Jsou kořením tohoto sportu.“