Proč se Ferrari v Anglii vrátilo ke starší specifikaci?

Proč se Ferrari v Anglii vrátilo ke starší specifikaci?

Italský tým z Maranella představil ve Španělsku upgrade, který následně ukázal, že zhoršil problémy s poskakováním monopostu. Piloti Ferrari tak na Silverstonu nasadili upravené díly, které byly poprvé použity v Imole, aby inženýři našli odpověď na nedávné problémy s výkonností.

Stáj se vzpínajícím se koněm ve znaku v letošní sezóně představila dva balíčky vylepšeních. První byl v Imole a druhý v Barceloně. Tým se tak snažil udržet pravidelné nasazování vylepšení. Zdálo se, že vylepšení v Imole se většinou osvědčila a umožnila Ferrari nejen udržet krok s konkurencí, ale také vyhrát Velkou cenu Monaka.

Pak přišla katastrofální Velká cena Kanady, kdy Ferrari špatně zvládlo podmínky v Montrealu, a to předcházel zavedení vylepšení, která přišla ve Španělsku – vylepšená podlaha, difuzor a aerodynamika měla Ferrari posunout vpřed.

Nicméně v Barceloně se ukázalo, že se spíše prohloubil problém, který Ferrari zpomaluje, a to je poskakování monopostu. Původně se zdálo, že SF-24 trpí lehce na poskakování, ale vylepšení ve Španělsku ho učinila obzvláště nepříjemným, protože se ukázalo, že se přenáší do vysokorychlostních zatáček.

Carlos Sainz před britským víkendem prohlásil: „Poskakování vás na sto procent stojí čas. Myslím, že nás to stojí více, než si uvědomujeme. A to nejen čas, který ztratíte odskočením ve vysokorychlostní zatáčce, ale také potenciální čas, který můžete ztratit v jiných zatáčkách, ve kterých neposkakujete, tím, že jste poskočili ve vysokorychlostní zatáčce s přetížením 6 G.“

Neboli stručně řešeno, pneumatiky jsou vystaveny cyklickému zatížení poskakováním, a to způsobuje kolísání přilnavosti. Pneumatiky jsou tak náchylnější na přehřátí nebo prokluzování.

Ve snaze odhalit hlavní příčinu se Ferrari rozhodlo vrátit monopost do stavu, v jakém byl během víkendu v Imole. Tým původně rozdělil své vozy – Španěl měl balíček z Imoly již od prvního volného tréninku, zatímco Monačan až od soboty. Italská stáj tak získalo potřebná data na porovnání specifikací.

Vrácení vylepšení z Imoly pomohlo podle jezdců snížit poskakování, které ale i nadále působí problémy.

„Ve skutečnosti jsme od Monaka ztratili trochu výkonu. Zkoumáme to. I proto děláme všechny tyto testy. Dospěli jsme k závěru, že návrat (specifikace z Imoly – pozn. red.) na tento víkend byl správnou volbou, hlavně kvůli poskakování. Správné rozhodnutí do budoucna přijmeme velmi brzy. To, co jsme udělali v sobotu, nám velmi pomohlo,“ vysvětloval Charles Leclerc.

„Mercedes je vpředu, McLaren je vpředu, Red Bull je vpředu a my jsme ti, kteří se několik závodů trápí. Jak už jsem říkal, trápíme se příliš mnoho závodů, musíme se odrazit ode dna a najít rovnováhu a prostě výkon, který v autě je a který zatím úplně nenacházíme,“ dodal Monačan.

Jak potvrzují sami jezdci Ferrari v rozhovorech, od vítězství v Monaku italská stáj udělala spíše kroky zpět než vpřed. Dále Monačan naznačil, že monopost SF-24 se poněkud obtížně dostává do svého pracovního okna, když nejsou k dispozici tři volné tréninky v podobných podmínkách.

„Mám pocit, že jsme se v pátek rozdělením vozů pro tým hodně naučili. S tím souvisí i fakt, že víkend neoptimalizujete a soustředíte se pouze na výkon. V sobotu jsme ztratili postup do Q3 o desetinu. Bylo to poprvé, co jsem jel s touto konfigurací (z Imoly – pozn.red.) na suchu po třetím volném tréninku na mokru,“ uvedl na závěr Charles Leclerc.

Při hodnocení kvalifikace Carlos Sainz uvedl, že návrat k vylepšení z Imoly nabídl stabilnější monopost ve vysokorychlostních zatáčkách na Silverstonu ve srovnání s jeho pocitem z Barcelony.

To však vyvolá další otázky, které Ferrari možná teď chápe. Poslední modernizace způsobuje větší poskakování a inženýři se nyní musí pokusit vysvětlit proč. Možná, že při pokusech o nastavení s nižší světlou výškou vozu narazilo Ferrari na limit možností, než se začnou projevovat nežádoucí oscilace, které snižují výkon monopostu SF-24.

„Není to vlastně žádné překvapení, vzhledem k tomu, že jsme v poslední době se trápili na vysokorychlostních tratích a nyní jsme přišli na trať s vysokorychlostními zatáčkami. Silverstone byl vždycky obtížný víkend,“ vysvětloval Carlos Sainz.

„Návrat ke specifikaci z Imoly nám nepřinesl žádný výkon navíc, jen nám dal o něco větší konzistenci ve vysokých rychlostech, vzhledem k tomu, že na verzi podlahy z Imoly máme o něco méně poskakování. Potřebujeme, aby auto bylo ve vysokých rychlostech co nejkonzistentnější nebo nejpředvídatelnější, s vědomím, že se neposunujeme dopředu nebo tak dozadu, jen děláme auto trochu konzistentnější,“ dodal Španěl ve službách Ferrari.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →