Poprvé od začátku současné éry hybridních pohonných jednotek ve F1 lze objektivně tvrdit, že Mercedes nemá v měřítku celé sezóny nejsilnější vůz ze všech. Naopak, často je to Ferrari, které přijede na velkou cenu s technickou převahou. Tak proč je to Lewis Hamilton, nikoliv Sebastian Vettel, kdo pomalu sahá na letošní jezdecký titul?
Lewis Hamilton ovládl Velkou cenu Singapuru a navýšil svůj náskok v čele průběžného pořadí jezdeckého šampionátu 2018 už na 40 bodů. Zasadil tak další nepříjemnou ránu svému konkurentovi, Sebastianu Vettelovi v barvách Ferrari. A to i přesto, že je to nyní právě stáj z Maranella, kdo má obecně rychlejší vůz. Jak je to možné?
Vůbec poprvé od roku 2014, kdy se ve Formuli 1 začaly používat hybridní pohonné jednotky, nemá Mercedes z pohledu celé sezóny nejsilnější auto. Přesto za letošním titulem Hamilton pádí mnohem přesvědčivěji než v loňském roce, kdy právě až grand prix v ulicích Singapuru podlomila Vettelovi a Ferrari nohy.
Posledním momentem, kdy se dalo říci, že byli maranellští skutečně na koni, byla Velká cena Velké Británie. Vettel a Ferrari uštědřili Hamiltonovi a Mercedesu v jejich domácím závodě bolestivý políček, když před jejich největší fanouškovskou základnou dokázali získat cenné vítězství. Vettel navýšil náskok v čele šampionátu z jednoho na osm bodů, Ferrari odskočilo Mercedesu na rozdíl 20 bodů.
Bylo to navíc jen týden poté, co Mercedes musel spolknout hořkou pilulku, když v Rakousku poprvé od dramatické vzájemné kolize Hamiltona s Nikem Rosbergem ve Španělsku roku 2016 odstoupily oba jeho vozy.
Jenže uplynuly pouze dva týdny a do kolen šel rozjetý Vettel. A naprosto ironicky ve své domácí velké ceně na německém Hockenheimu. A navíc mnohem potupnějším způsobem. Závod měl pod kontrolou, zatímco Hamilton po technickém problému v kvalifikaci dotahoval ze 14. místa.
Když ale zapršelo, Vettel udělal pro sebe poměrně netypickou chybu. Vlastně jen droboučkou. Za daných povětrnostních podmínek ale naprosto katastrofální. Při brzdění do zrádné zatáčky Sachs probrzdil a jeho SF71H si to namířilo za zablokovanými předními koly přímo do bariéry.
Výsledek? Vettel mimo hru, Hamilton zvítězil. A ze ztráty osmi bodů byl rázem sedmnáctibodový náskok. Šéf Mercedesu Toto Wolff po závodě tvrdil, že jeho svěřenec byl na Hockenheimu tak rychlý, že by Vettela zdolal i bez jeho chyby. Možná ano, možná ne. To už se nikdy nedozvíme.
Vettel se po hořké potupě mohl utěšovat, už o nadcházejícím víkendu se mělo jet v Maďarsku, na trati, která v éře dominance Mercedesu patří mezi největší slabiny týmu z Brackley. Němec tam naopak za stejné období dvakrát závod ovládl. Měl tedy velkou naději situaci otočit zpátky na svoji stranu.
Ve všech volných trénincích byl jasně rychlejší než Hamilton. Stejně tak v první části kvalifikace. Ve druhé začalo pršet, Vettel byl ale díky dobře načasované jízdě v pohodě v čele. Třetí část už se ale jela za plného deště a Hamilton znovu ožil. Spolu s týmovým kolegou Valtterim Bottasem obsadili první řadu a na trati, kde se velice těžko předjíždí, odsoudili Vettela s Kimim Räikkönenem do druhé.
Medvědí službu v závodě Hamiltonovi prokázal Bottas, který za sebou udržel piloty Ferrari až do samotného závěru. Tam se sice jeho závod postupně rozsypal, Vettel ale i přes úspěšné předjetí (při kterém jej Bottas málem vyřadil ze závodu) neměl realistickou šanci ohrozit Hamiltonovo první místo. Brit tak znovu vyhrál v závodě, který měl teoreticky patřit německému soupeři.
Po letní přestávce přišla Belgie. Průběh víkendu znovu nahrával spíše Vettelovi, což mu mohlo dodat novou vzpruhu. Zatímco loni byly tratě jako Spa-Francorchamps dominantou Mercedesu, letos dokáže být Ferrari rychlejší na různých druzích okruhů.
Jenže co se nestalo. V rozhodující fázi kvalifikace znovu zapršelo a Hamilton se náročnými povětrnostními podmínkami opět protančil k pole position. Tentokrát ale Vettel v závodě díky skvělému manévru do Les Combes dokázal situaci otočit a úřadujícího šampiona v Ardénách porazil. Přišlo tak potřebné povzbuzení, už za týden se totiž mělo jet u Ferrari doma. V Monze.
A znovu stáj z Maranella dokazovala, že její vůz drží převahu nad Mercedesem. Nepočítáme-li mokrý první trénink, byl Vettel stabilně nejrychlejší. Ferrari pak k radosti tifosi ovládlo kvalifikaci, překvapivě to však byl Kimi Räikkönen, kdo vybojoval pole position. Což i podle „řeči hlasu“ v následné rádiové komunikaci Vettela mírně rozhodilo.
V závodě se pak Vettelova naděje rozsypala jako domeček z karet hned ve druhé šikaně. Lehký kontakt s Hamiltonem jej roztočil do hodin. Němec spadl na samotný chvost a musel dotahovat. Hamilton následně ve skvělé taktické bitvě udolal Räikkönena, Vettel zůstal pod pódiem.
Nakonec minulý víkend v Singapuru. Ferrari opět papírově silnější. Vettel ale znovu zaváhal, když ve druhém tréninku rozbil auto o zeď a přišel o drahocenný čas na trati. V rozhodující části kvalifikace pak propadl, zatímco Hamilton vytáhl možná životní měřené kolo, aby navzdory obecné rychlosti svého vozu získal pole position. Vettela navíc překonal i Max Verstappen.
Nizozemce se pilot Ferrari zbavil hned v prvním kole a brzy se tlačil na Hamiltona. Závod měl dobře rozjetý a věděl, že tentokrát k němu potřebuje přistoupit chladně. S útokem tak nakonec čekal až na zastávky v boxech. Jenže právě tam znovu velkou cenu prohrál. Na rozdíl od své nejbližší konkurence přezul na ultraměkké pneumatiky, zatímco Hamilton i Verstappen zvolili nejtvrdší, žlutou směs.
Klíčovým momentem byl pak Verstappenův pitstop, který jezdce Red Bullu vynesl zpátky před Vettela. Němec měl nyní blokovanou cestu k Hamiltonovi a starší obutí měkčí směsi, které jej brzy učinilo zcela bezzubým pro další boje. Malým zázrakem nakonec bylo, že Vettel dovezl své ferrari do cíle alespoň na třetí pozici, tedy bez druhé zastávky. Jeho ztráta ale vyrostla na hrozivých 40 bodů, 6 velkých cen před koncem.
Ve druhé části povídání o zatím klíčové části sezóny 2018 se podíváme pod pokličku souboje letošního boje o mistrovský titul. Čím to je, že je Lewis Hamilton tolik silný? A Sebastian Vettel tolik zranitelný? A jaké jsou vyhlídky pro zbývající závody, které nakonec rozhodnou, kdo ze dvou rivalů se nakonec stane pětinásobným mistrem světa?