Ačkoliv nás ještě čekají před letní přestávkou dva závody, tak jsme přesně v polovině velmi napínavé sezóny. Po Bahrajnu to vypadalo opět na jasnou dominanci Red Bullu a Verstappena. Nicméně v posledních závodech se konkurence znatelně dotáhla a už to není pouze „one man show“.
Zdá se, že absolutní dominance rakouské stáje je minulostí, což dokazují i výsledky. Rekord nejvíce vítězů v první polovině sezóny stále drží sezóna 2012, v níž památně zvítězil Pastor Maldonado na Williamsu. Tehdy stálo na stupínku nejvyšším do závodu v Maďarsku celkem sedm vítězů, letos je to o jednoho méně, ale i tak se jedná o jeden z nejvyrovnanějších ročníků za posledních několik let.
Nejvíce triumfů má samozřejmě stále Verstappen, který slavil už celkem sedmkrát. Po jednom vítězství má duo Mercedesu, Ferrari a Norris. Ani kvalifikace již nejsou tak jednoznačné. Přestože má na svém kontě nejvíce pole position Nizozemec, tak dvě dokázal ukořistit Russell a po jedné Leclerc s Norrisem.
Kdo by to čekal, že budeme mít po 12 závodech 6 různých vítězů? 🍿
Verstappen – 🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆
Hamilton – 🏆
Leclerc – 🏆
Russell – 🏆
Norris – 🏆
Sainz – 🏆Red Bull – 🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆
Mercedes / Ferrari – 🏆🏆
McLaren – 🏆Kvalifikace (PP)
Verstappen – 8x
Leclerc – 1x
Russell… pic.twitter.com/G7Kxy8SvXT— Barča Goldmannová (@BaruGoldmann) July 8, 2024
Co s Pérezem?
Red Bull nutně potřebuje, aby Sergio Pérez zabral. Zatímco Max Verstappen nese bodový zisk na bedrech prakticky sám, Mexičan kupí jednu chybu za druhou a už pomalu dochází trpělivost i vedení týmu.
Nizozemec má sice prozatím celkem pohodlný náskok, nicméně konkurence začíná nebezpečně dotahovat. Na druhé straně je Pérez, který měl sice relativně povedený start do sezóny, avšak posledních pět velkých cen předvádí naprosto katastrofální výkony. Nejenže se nedostal ve třech z posledních šesti kvalifikací ani z prvního segmentu, tak v závodech získal pouze 15 bodů. Kromě toho stojí tým kvůli svým nehodám nemalé peníze.
Verstappen zkrátka potřebuje parťáka, který mu bude před hladovými soupeři chránit záda, což v současnosti neplní. Dalším varovným signálem je fakt, že je na tom v kvalifikacích mnohem lépe i Sargeant, který pravidelně zaostává za svým týmovým kolegou. A bodově ho poráží jezdci z papírově slabších týmů.
Jeho forma paradoxně zaznamenala největší propad po prodloužení smlouvy na další dva roky. Nyní se však proslýchá, že v kontraktu jsou klauzule, které by ho mohly připravit o sedačku ještě v průběhu této sezóny.
McLaren zapomněl vyhrávat
Zní to zvláštně, ale je to tak. McLaren skutečně zapomněl, jak pomoci svým jezdcům k vítězství. Tradiční stáj z Wokingu už má konečně jeden z nejsilnějších vozů v poli. Lando Norris i Oscar Piastri podporují skvělou techniku svými kvalitními výkony. Zejména pak britský mladík, který si připsal již jeden start z prvního místa.
Nicméně dokazuje, že nepotřebuje pole position k tomu, aby vyzval trojnásobného mistra světa, s nímž svádí nádherné souboje. Norris už mohl mít více než jeden triumf, avšak na scénu přišla zmatečná strategie po vzoru dřívější boxové zídky Ferrari a dostanou se tím pod obrovský tlak.
V Silverstonu strategický chaos měl ještě větší dopady, jelikož útočili na potenciální double. Piastri musel dohánět vzniklé manko poté, co jej zbytečně pozdě povolali do boxů pro čerstvé pneumatiky. Norris bral nakonec třetí příčku, Piastri skončil těsně za ním. Kvůli špatným rozhodnutím se tak připravili už o pět možných vítězství. Kromě Velké Británie zahodili vítězství v Itálii, Monaku, Španělsku a Rakousku.
Přesto mohou být se svými výkony více než spokojení, jelikož právě od velké ceny v Imole si připsali celkem 154 bodů, což je o dva body méně než Mercedes, naopak o 40 bodů více než vedoucí Red Bull.
Velmi pozitivní statistikou pro McLaren je mimo jiné fakt, že je jediným týmem, jehož jezdci se dostali do poslední části kvalifikace zatím pokaždé. Nejhorším umístěním na startu je tak Piastriho 10. místo z Barcelony.
Nejenže McLaren získal v posledních šesti závodech druhý největší počet bodů po Mercedesu (154 vs 156), ale je také jediným týmem, jehož jezdci se zatím pokaždé probojovali do Q3! Nejhorší startovní pozicí byla Piastriho P10 ve Španělsku.
V Mercedesu to kazí 18. místo Hamiltona… pic.twitter.com/695LMCD53z
— Barča Goldmannová (@BaruGoldmann) July 9, 2024
Leclerc si vybral všechno štěstí v Monaku, Sainzovi „už je to jedno“
Kam se poděla forma z úvodu sezóny? Právě Italové byli zpočátku největším vyzyvatelem Red Bullu, jenže vývoj se oproti dalším týmům trochu zadrhl a jsou nyní spíše tak třetím, čtvrtým nejlepším týmem.
Za prozatímní vrchol Charlese Leclerca se dá bez pochyby označit vytoužené domácí vítězství v uličkách monackého knížectví. Letos konečně zlomil kletbu, jenže evidentně na sebe tímto úspěchem seslal další.
Od té doby se mu lepí smůla na paty. Začalo to odstoupením po technických problémech v Kanadě. Další velká cena v Barceloně mohla pátým místem trochu pozvednout sebevědomí. Ovšem poté přišly naprosto katastrofální závody na Red Bull Ringu a ve Velké Británii, odkud nepřivezl ani jeden bod.
A co ten Carlos? Poté, co se Sainz dozvěděl, že jej počínaje příštím rokem nahradí Hamilton, mu „už začalo být všechno jedno“. Ostré lokty vystrkuje i na svého týmového kolegu a nebojí se jít do velmi riskantních soubojů, ze kterých musí v garáži vstávat členům týmu vlasy. Zkrátka už nejezdí v rukavičkách a zvyšuje svoji cenu na trhu. Co se týká pódií, oba mají stejný počet, přičemž získali v Austrálii double.
Mercedes je zpět!
Stáj z Brackley očividně konečně našla po několikaletém trápení druhý dech a dokázali otevřít potenciál přepracovaného konceptu. Byť to v první čtvrtině ročníku nevypadalo nijak slavně a W15 se zmohla nanejvýše na druhou polovinu nejlepší desítky, tak od Kanady to je jiná písnička.
Lewis Hamilton a George Russell stáli celkem čtyřikrát na stupních vítězů, přičemž oba mají po jednom triumfu. V Rakousku slavil mladší z dvojce a sedminásobný šampion F1 si dojel pro své nejemotivnější pódium před domácím publikem, které mu přáli i fanoušci soupeřů a upřímně mu popřál i jeho největší rival ze sezóny 2021 Verstappen.
Jak už bylo výše zmíněno, Stříbrné šípy se těší největšímu bodovému zisku v druhé třetině uplynulé sezóny. Hamilton si připsal 82 bodů a Russell 74 včetně dvou pole position.
Tým | Počet bodů |
Mercedes | 156 |
McLaren | 154 |
Red Bull | 114 |
Ferrari | 96 |
Hülkenberg a Albon nesou vztyčenou vlajku svých týmů
Mezi jezdce, kteří by si zasloužili místo v top týmu, se rozhodně řadí Nico Hülkenberg a Alexander Albon. Oba předvádějí s technikou, která není zrovna nejkonkurenceschopnější, naprosto famózní kousky.
Začneme u Haasu. Kevin Magnussen tento rok sbírá spíše penalizace než body. Doposud si připsal pouze 5 bodů a patří mu průběžné šestnácté místo, mezitím co Němec září. Díky posledním dvěma fantastickým výkonům, čímž dal vzpomenout na poslední nejvyšší bodový zisk americké stáje z roku 2018, se vyšvihnul na chvályhodnou 11. příčku, přičemž ztrácí pouhý bod na desátého Lance Strolla.
Paradoxně to byl právě dánský závodník, který dokázal před šesti lety dovézt Haasu 18 bodů za 6. (VC Francie), resp. 5. (VC Rakouska).
A triple-header to remember 👏
Hitting the halfway mark with more points than the whole of 2023 👊#HaasF1 pic.twitter.com/7qu3lnAXLI
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) July 11, 2024
Ve Williamsu je situace prakticky stejná. Logan Sargeant je na trati absolutně neviditelný, až na momenty, kdy se dostane do nějakého maléru. Jeho jediným světlým momentem byla uplynulá Velká cena Velké Británie, kdy skončil těsně za body. Jinak se pravidelně pohybuje až na samém chvostu.
Kvůli neuspokojivým výkonům dokonce byla na stole možná výměna už během letoška. Albon prodloužil na několik dalších let a tým už třetím rokem táhne prakticky sám. V roce 2022 pomohl podepsat ortel nad Nicholasem Latiffim.
O rok později po Albonově boku začal nastupovat Sargeant. Američan si kvůli svému počínání vysloužil přezdívku „nový Latiffi“. V šampionátu jezdců u jeho jména svítí nelichotivá nula. Naopak Albon už bodoval dvakrát. Devátý dojel v Monaku a Velké Británii. Také v kvalifikacích je relativně silný, v posledním segmentu se objevil celkem třikrát. Sargeantovým maximem jsou tři účasti v Q2.
Zaslouží si Ricciardo místo v Red Bullu?
Jedním z hlavních témat je budoucnost Daniela Ricciarda, který je potenciálním kandidátem na Pérezovo sedačku. Ovšem vždy usměvavý Australan momentálně způsobuje Red Bullu velký bolehlav. Ani jeho forma totiž není nijak ohromující. Ba naopak.
Za svým týmovým kolegou Júkim Cunodou ve většině závodů značně zaostává. Až je zarážející, že právě Japonec není na seznamu náhradníků za volant RB20 vedle Verstappena.
Je pravda, že VCARB nepatří zrovna mezi nejrychlejší vozy a poslední dobou se spíše trápí. Nicméně výsledky mluví za sebe. V kvalifikacích Cunoda poráží Ricciarda 9:3, přičemž do Q3 se dostal celkem sedmkrát, zatímco Ricciardo pouze dvakrát. Z velkých cen má větší bodový přísun rovněž Cunoda (20:11).
Ocon není týmový hráč a dojel na to
Alpine, Alpine. Byl tam záblesk na lepší časy, ale… Od začátku sezóny je tento tým jedna velká komedie podtržená faktem, že řady týmu rozšířila jedna z nejkontroverznějších postav paddocku formule 1, Flavio Briatore.
Byť se jezdci snaží z dostupné techniky ždímat maximum, tak to nestačí. Navíc celkovému dojmu stáje nedodává ani Esteban Ocon, který už v minulosti ukázal, že není týmovým hráčem. Vzpomeňte si na doby, kdy ještě závodil ve Force Indii se Sergiem Pérezem, kterého nejednou sestřelil. Třaskavý vztah má i s krajanem Pierrem Gaslym. Poslední kapkou pro vedení stáje byla kolize z Monaka, kdy Ocon naprosto zbytečně sejmul druhý alpine. Proto se rozhodli s Oconem od příští sezóny nepokračovat.
Koneckonců samotný monopost je „traktorem“. Byť to pár závodů vypadalo relativně nadějně, opět se vrátili do starých kolejí. Vskutku hořkou pilulku musel na Silverstonu spolknout Gasly. Nejenže kvůli penalizaci za nasazení nových komponent pohonné jednotky zcela vypustil kvalifikaci a měl startovat z chvostu, tak do závodu ani neodstartoval, jelikož musel odstoupit po zaváděcím kole. Přes všechny peripetie stále však Alpine není v Poháru konstruktérů poslední. Zachraňuje je především série dvou po sobě jdoucích vydařených závodů (VC Kanady, VC Španělska), kdy na bodech dojeli oba závodníci.
Jako jízda na horské dráze
Takto by se dalo popsat počínání Aston Martinu. Jeden víkend se plácají někde na konci startovního pole, další naopak bojují o bodované pozice.
Tahounem týmu je beze sporu nadále Fernando Alonso, který má o polovinu bodů více než Lance Stroll (45:23).
V kvalifikacích je stejná situace se Španělovou absolutní převahou. V Číně dokonce Alonso startoval ze skvělé třetí příčky, avšak v závodě se propadl na sedmé místo.
Beznadějně poslední Sauber
Stáj z Hinwillu je posledním týmem, u nějž svítí nelichotivá nula. I na Williams a Alpine brutálně ztrácí. Valtteri Bottas s Kuan-Jü Čouem jsou po celý víkend neviditelní. Jedinou účast v Q3 zaznamenal Fin v Číně, když startoval z 10. místa. Naopak Čou má na kontě nejlepší výsledek z neděle. V zahajovací Velké ceně Bahrajnu viděl cílovou vlajku jako jedenáctý.