Osobnosti F1: Excentrický šéf Günther Steiner

Osobnosti F1: Excentrický šéf Günther Steiner

Od italského Merana až k vrcholu motoristického světa. Takový je příběh Günthera Steinera, který se z mladého inženýra vypracoval na respektovaného šéfa týmu ve formuli 1. Díky jeho osobité povaze se stal hvězdou Netflixu a zanechal tak v královně motosportu nesmazatelnou stopu. Jestli pozitivní nebo negativní je již na Vás.

První kroky v motosportu

Günther Steiner se narodil 7. dubna 1965 v italském Meranu. Jeho otec byl řezník a matka žena v domácnosti, která pomáhala s rodinným řemeslem. Steiner se jako mladý věnoval hokeji, kde hrál na pozici brankáře, ale brzy skončil, protože se pohádal s trenérem. Po této zkušenosti ho ovšem pohltil svět motorsportu, kdy ve 21 letech opustil Jižní Tyrolsko.

Zanechal také studia na vysoké škole a přestěhoval se do Belgie, kde se stal mechanikem pro Mazda Rally Team Europe, kde působil dva roky. Od roku 1989 Steiner povýšil a stal se asistentem manažera týmu Top Run Srl. Zde byl zodpovědný za organizaci různých vozů skupiny N. V letech 1991 až 1996 působil jako vedoucí výzkumu a později jako technický manažer pro tým Jolly Club.

V roce 1997 se Steiner stal šéfem týmu Prodrive Allstar Rally, kterému se pod jeho taktovkou podařilo vyhrát mistrovství Evropy v rallye. Díky tomuto úspěchu dostal nabídku od M-Sport, kteří ho rekrutovali na pozici projektového manažera. V roce 2000 zastával roli technického ředitele pod záštitou týmu Ford World Rally Team, kde působili jezdci Colin McRae a Carlos Sainz starší.

Obtížné začátky ve formuli 1

Netrvalo dlouho a jeho manažerského talentu si všiml legendární Niki Lauda, který ho angažoval do týmu Jaguar Racing, kde Steiner zastával roli výkonného ředitele. V roce 2002 zde docházelo ke restrukturalizaci a bylo třeba ušetřit hodně prostředků, což se nakonec celkem dařilo. Problém nastal v dalším roce, když se vyostřily problémy ve vedení týmu. Steiner na základě těchto skutečností tým opustil a pro rok 2003 vystoupil mimo formuli 1 do německé automobilky Opel.

K další příležitosti vstoupit do královny motosportu se dostal začátkem roku 2005, kdy přijal nabídku od nově vznikajícího týmu Red Bull Racing nastoupit jako technický ředitel. Tento nápojový gigant odkoupil tým Jaguar, takže Steiner velké množství zaměstnanců znal, což mu pomohlo se s týmem lépe sžít.

Svět za velkou louží

Jakmile se Red Bull Racing začal ubírat správným směrem, byl Steiner přesunut k dalšímu týmovému projektu mimo formuli 1. Měl za úkol zformovat nově vznikající tým v sérii NASCAR v Mooresville v Severní Karolíně. Zde se měly prokázat kvality Itala, který musel vybudovat tým od základů. Začínal s čistým štítem bez zaměstnanců a vybavení. Steinerovi se podařilo vybudovat tým Red Bull, který zaměstnával více než 200 lidí s rozpočtem 50 milionů dolarů.

Tým opustil v roce 2008, ale v Mooresville nakonec zůstal, protože v dalším roce založil společnost FibreWorks Composites, která se zabývá návrhem a výrobou uhlíkových kompozitů se specializací na závodní vozy.

Návrat do klubu piraň v americkém stylu

Steinerovou vstupenkou do nové éry formule 1 byl americký podnikatel Gene Haas. Ten působí v USA jako jeden z největších výrobců CNC obráběcích strojů. Byť se může zdát, že s motosportem nemá nic společného, opak je pravdou, Haas je spoluvlastníkem stáje Stewart-Haas Racing v americkém seriálu NASCAR. Samotný nápad pro vstup do formule 1 přišel po krachu značky Marussia. Ta prodala Haasovi vývojové prostory a základnu v anglickém Banbury. Do tohoto procesu byl zapojen také Steiner, který vybral hlavní personál a navázal partnerství s externími dodavateli Ferrari a Dallara. V roce 2014 byl oznámen jako šéf nově vznikajícího amerického týmu, který se do formule 1 dostal po více než 38 letech.

Stáj debutovala v roce 2016. První sezóna týmu relativně vyšla, protože se umístil na osmém místě v Poháru konstruktérů s celkovým počtem 29 bodů, což je nejvýše ze všech nově vstupujících týmů v tomto tisíciletí. V roce 2018 získal americký tým celkově 93 bodů, což mu zaručilo páté místo v Poháru konstruktérů, zatím doposud jeho nejlepší sezónu ve formuli 1.

Takovýto počáteční úspěch rozhodně není náhodný. Americká stáj nakoupila od Ferrari vše, co pravidla umožňují, aby se mohla nazývat konstruktérem. Aby se tým stal konstruktérem, tak musí navrhnout a vyrobit vlastní šasi. V této situaci Gene Haas využil služeb již zmíněné Dallary, která s designem pomáhala. Zbylé komponenty, jako například převodovky, pohonné jednotky, elektroniku a jiné, je možné zakoupit například od konkurentů. A přesně této situace Haas využil. Dalo by se téměř říci, že americká stáj v té době postavila věrnou kopii Ferrari. Oba týmy měly v roce 2016 dokonce shodný volant.

Na italského manažera se ovšem začala stahovat mračna. V Haasu se Steiner proslavil zejména osobitým charakterem, který si na nic nehrál. I díky tomu se téměř přes noc stal hvězdou série Drive to Survive, která nastartovala jeho popularitu.

Zvyšující pozornost částečně přitahovala nové sponzory. I přesto tým nedosahoval plánovaných výsledků. V roce 2023 se povedlo posbírat pouhých 12 bodů. A tady vedení došla trpělivost.

Na počátku roku 2024 byl Ital odvolán a jeho místo zaujal Ajao Komacu. Podle nepotvrzených zpráv měl Steiner odejít z týmu Haas na konci roku 2023, když žádal o podíl v týmu, což Gene Haas odmítl, ačkoli Steiner zajistil sponzorské finance na příští rok ve výši 20 milionů dolarů. Oficiální prohlášení říká, že za změnu může slabá výkonnost, která nedosahovala stanovených cílů.

I přes všechny úspěchy a patálie zanechal Günther Steiner v královně motorsportu nesmazatelnou stopu, která perfektně vystihuje jeho osobitý charakter.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jaroslav Chládek)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

K formuli 1 jsem se dostal v roce 2005, kdy mě rodiče nemohli odtrhnout od obrazovky. Fascinuje mě technologie v motorsportu. Působil jsem i jako traťový maršál.

Další články autora →