Ohlédnutí za sezonou III: „šampion“ Force India, „Obrigado, Felipe“

Ohlédnutí za sezonou III: „šampion“ Force India, „Obrigado, Felipe“

Ve třetí a poslední části ohlédnutí za sezonou se podíváme mimo jiné na růžového pantera, mistra středu pole.

Nejlepší ze zbytku pole

Force India se může pyšnit titulem „šampion ze zbytku pole“. Indové stvrdili svoji formu z loňského roku a obhájili první místo za nejlepší trojkou, a to s pohodlným náskokem 104 bodů na pátý Williams.

Kromě Monaka (Pérez 13., Ocon 12.) a Belgie (Pérez 17.) dojeli oba jezdci ve všech závodech na bodech. Z toho v 12 Velkých cenách byli v cíli těsně za sebou. Dokonce kvůli několika vzájemným kontaktům byla aplikovaná týmová režie. Tým jim zakázal spolu závodit.

Tato stáj si však zaslouží pochvalu, neboť i s omezenými prostředky dokázali zajíždět velmi dobré výsledky a čas od času se jim podařilo porazit i Red Bully.

Sergio Pérez svými výkony opět nezklamal a potvrdil, že je velmi kvalitním a konzistentním jezdcem. Svůj vůz dovezl nejlépe na čtvrtém místě.

DOPORUČUJEME: Ohlédnutí za sezonou I.: Vyrovnaný souboj na špičce, japonská tragikomedie neskončila

Vloni byl favorizován na uvolněné místo po Hülkenbergovi spíše Wehrlein, jenže Force India se rozhodla dát šanci tehdy druhému jezdci Manoru, Estebanu Oconovi, který bodoval hned při svém debutu v Austrálii, když uzavřel nejlepší 10. A nebylo to jen chvilkové zazáření. Až na nepodařené závody v Monaku a Brazílii, si v každém závodě připsal minimálně jeden bod. Takže nějaký talent se v něm rozhodně skrývá. Vrcholem sezóny by se dala označit VC Kanady, kde se dokonce pohyboval na podiu, než mu jej „ukradl“ další nováček ve startovním poli, Lance Stroll ve Williamsu. Jeho šňůru dokončených závodů přetrhl až Grosjean, který jej v úvodním kole VC Brazílie smetl a jeho účinkování na Interlagosu tím ukončil.

  Body Nejlepší startovní pozice Nejlepší umístění Nedokončil Kvalifikace
Pérez  100  6. (2x)  4. 1x  13
Ocon  87  5. (1x)  5 (2x) 1x  7

OBRIGADO, FELIPE!

Stejně jako Force India si Williams v Poháru konstruktérů udržel páté místo, i přesto že měl v kádru jednoho zelenáče. Teprve osmnáctiletého Kanaďana Lance Strolla. Ačkoliv se na začátku dopouštěl začátečnických chyb a mnozí o jeho umu pochybovali, tak se nenechal zastrašit a postupně se zlepšoval, až to v Ázerbájdžánu vyústilo v zisk prvního pódia ve Formuli 1 po dojetí na skvělém třetím místě. Mohl být dokonce i druhý, nebýt Bottase, který se pár metrů před šachovnicovou vlajkou přes něj přehnal.

Felipe Massa se sice už vloni s královnou motorismu loučil. Jeho „poslední“ velká cena byla plná emocí a slz. Poté, co neukočíroval na vodě svůj vůz a rozbil jej o bariéry, šel s brazilskou vlajkou po svých do boxů, kde měl standing ovation od členů všech týmů. Neskutečné gesto.Od týmu následně na památku dostal vůz z této Velké ceny. To ale ještě nikdo netušil, že Massu uvidíme na startu i letos.

Z týmu totiž odešel Bottas a Willams potřeboval vedle nováčka Strolla nějakého ostříleného mazáka, kterým Brazilec rozhodně je. Proto se s ním domluvili na návratu z důchodu. Byť byl pochopitelně lepší než Stroll, i přesto nijak nezářil. Nicméně ono se toho v letošním Williamsu příliš vykouzlit nedalo.

Letos se s brazilským publikem rozloučil solidním sedmým místem, ale loučení už nebylo tak dojemné, jako minulý rok. Ale přesto slzy tekly. Postaral se o ně jeho syn, který mu skrz vysílačku pogratuloval: „Tati, jsem na tebe opravdu hrdý a kamkoliv půjdeš, budu tě podporovat. Miluji tě. Mimochodem, tvůj start se mi moc líbil.“

  Body Nejlepší startovní pozice Nejlepší umístění Nedokončil Kvalifikace
Massa 43  6. (2x)  6.  2x  17
Stroll 40  4. (1x)  3.  4x  2

 

Také ve Williamsu došlo v průběhu sezóny k dočasné obměně jezdecké sestavy. Jedná se o závodní víkend v Maďarsku. Massa se v sobotu necítil nejlépe, tak se tým rozhodl nasadit pro kvalifikaci a závod svého rezervního jezdce, Paula di Restu. Ten se však nic netušíc se svým týmem britské televizní stanice Sky připravoval na kvalifikaci, když jej z nenadání Williams povolal do služby. Pro Skota to byl tedy nečekaný comeback do kokpitu Formule 1 a na to, že naposledy seděl ve voze v roce 2013, předvedl poměrně slušný výkon. Během závodu si na něj postěžoval Kimi Räikkönen, který mu doporučil, aby se raději vrátil ke komentování. Finovo doporučení však nic nemění na tom, že di Resta při svém návratu obstál poměrně dobře.

  Body Nejlepší startovní pozice Nejlepší umístění Nedokončil Kvalifikace
Stroll  –  17.  12.  0  0
Di Resta  –  19.  –  1x  1

„S*ck my balls, honey!“

Start Haasu ve Formuli 1 před rokem byl jak z amerického snu. Už po prvních dvou závodech měli na nováčka solidní bodový zářez. Jenže potom to šlo s jejich formou z kopce. Od začátku letošního ročníku je trápí problémy s brzdami. Pokoušeli se je vyřešit změnou dodavatele, jenže ani to nepomohlo. Když problémy přetrvávaly i nadále, rozhodli se, že budou využívat jak brzdy od Brembo, tak i od Carbon Industries. Převážnou část sezóny se pohybovali na osmém, devátém místě.

Co se týká jezdců, ti sice svými výkony nikterak neoslnili, ale i tak bylo okolo nich celkem rušno. Kevin Magnussen na sebe strhával permanentně pozornost svým chováním na trati, díky kterému jej mnoho pilotů označilo za nečestného a neférového. Svoji roli zlobivého kluka zvýraznil ještě hláškou „Suck my balls, honey!“, což bylo reakcí na Hülkenbergovo prohlášení po závodu v Maďarsku, že byl „znovu nejnesportovnějším pilotem v poli“. Alonso dokonce tvrdil, že je proti němu celé startovní pole.

Romain Grosjean byl zase prakticky neustále nespokojený se svým vozem a během závodů to dával hlasitě najevo.

  Body Nejlepší startovní pozice Nejlepší umístění Nedokončil Kvalifikace
Magnussen  19  11. (1x)  7.  5x  8
Grosjean  28  6. (1x)  6.  3x  12

nový majitelé si zaslouží pochvalu

Myslím si, že svůj prostor si zaslouží také Liberty Media. Tento americký koncern převzal po Berniem Ecclestonovi otěže nad Formulí 1. Velkou změnu jsme mohli zaznamenat už jen v samotné struktuře vedení, neboť ta se už neskládá z jedné osoby, jako tomu bylo za éry Ecclestona, nýbrž hned ze tří důležitých postav: Seana Bratchese (generální ředitel pro obchodní operace), Chase Careyho (CEO a předseda představenstva) a nám velmi dobře známého Rosse Brawna (generální ředitel pro motorsport).

Všichni byli plný naděje, že se konečně Formule 1 aspoň trochu dostane z té sterility a bubliny, ve které se nacházela. A opravdu se tak pomalu ale jistě stává! Noví majitelé dělají vše pro to, aby sport opět zatraktivnili a byl pro fanoušky přístupnějším. Zasazují se o návrat klasických Velkých cen, jako například Francie nebo Německo.

DOPORUČUJEME: Ohlédnutí za sezonou II: Změny v jezdeckých sestavách, ale také ve vedení Sauberu

Rovněž jsou aktivní na sociálních sítích, kde zveřejňují různé statistiky, a na YouTube. Srdce fanoušků si bez pochyb získali akcí F1 Live v srdci Londýna, které se nezúčastnil pouze domácí miláček, Lewis Hamilton. Program byl opravdu bohatý. Během dne se na provizorní trati objevili taktéž piloti v historických vozech. Diváci měli tedy formule i samotné jezdce jak na dlani. To je přesně to, čím si získává Liberty přízeň.

V Maďarsku měli fanoušci ve fanzóně rozsáhlou nabídku aktivit, kterými tak mohli vyplnit pauzu mezi trénky a mezi tréninkem a kvalifikací. V USA se zase ujal prezentace jezdců boxový hlasatel Michael Buffer.

Mimo to také dovolila zveřejňovat pilotům krátká videa z boxů. Všechno výše zmíněné by bylo za vlády Ecclestona absolutně nemyslitelné.

Snad jediné, co by se dalo Liberty vytknout, je změna loga, která vyvolala vlnu nevole. Nenajde se asi nikdo, kdo by nechtěl vrátit staré logo. Ale změna je život a podle nových majitelů už byl čas na nové. Carey tuto změnu odůvodnil tím, že je v tom starém mnoho negativního prostoru, čímž měl na mysli 1, která se schovávala mezi eFkem a „vlásky“.

Ale sečteno a podtrženo odvedli noví majitelé velmi dobrou práci, za kterou si zaslouží pochvalu. :)

Nyní probíhají v Abu Dhabi testy a je očekávaný verdikt Williamsu, jak bude vypadat jejich jezdecké složení pro sezonu 2018. A pak nás čeká „zimní spánek“, než se cirkus Formule 1 zase vrátí na konci března na naše obrazovky.

Sdílejte na:
Zavřít