Medical car: Nejrychlejší sanitka na světě

Medical car: Nejrychlejší sanitka na světě

Při každém startu velké ceny můžeme za dvaceti monoposty formule 1 zpozorovat ještě jeden vůz. Medical car, neboli lékařský vůz, pravidelně následuje celé startovní pole a všem se uleví, když se po prvním kole závodu vrátí zpět do boxů a jeho služby nejsou potřeba.

Podobně jako safety car i medical car má ve formuli 1 nesmírně důležitou roli. Po zhasnutí pěti červených světel následuje celé startovní pole, aby byl v případě kolize co nejrychleji na místě.

Jeho hlavní povinností je co nejrychleji a nejbezpečněji dopravit lékařského delegáta, doktora Iana Robertse, a místního lékaře na místo nehody. Vozidlo poskytuje podobně jako u safety caru automobilka Aston Martin nebo Mercedes a za jeho volantem se střídají Bruno Correia a Karl Reindler.

„Vůz nás musí dostat z naší pohotovostní pozice k incidentu bezpečným a efektivním způsobem, ne nutně rychle, ale to k tomu patří,“ vysvětluje Dr. Roberts během rozhovoru s F1.com. „Jde o to, že nechceme být součástí incidentu a nechceme ho vytvářet, takže to je celý důvod, proč máme profesionálního řidiče, který tuto práci dělá za nás.“

Co se nachází na palubě lékařského vozu?

„Celkově vozím jen velmi málo věcí, které jsou určeny k okamžitému zásahu, a postupem času jsem zjistil, že to skutečně pokrývá 98 % věcí, které potřebujeme řešit.“

„U nohou mám malou tašku s dalším stupněm vybavení a v kufru pak vozíme kompletní resuscitační brašnu, pomocné vybavení, monitoring, obvazy na popáleniny, elektrické rukavice – kdybychom je potřebovali, kdyby bylo auto v tomto ohledu nebezpečné. Vozíme hasicí přístroje pro případ, že bychom potřebovali hasit lidi – protože na autě nehasíme, je to jen pro ochranu a zachování života – a vozíme řezačku na HALO.“

„A pak k tomu všemu máme vybavení místního lékaře, takže s sebou vozí traumatologickou brašnu, traumatologické vybavení, takže je to opravdu sestava pro první zásah. A pak samozřejmě povoláváme další lékařské vozy, sanitky a vyprošťovací vozidla, která jsou rozmístěna kolem trati.“

Lékařský vůz musí vyhovovat několika účelům a Aston Martin, který se do formule 1 vrátil v roce 2021, udělal všechno pro to, aby zajistil ten vhodný a poskytl výkonný model DBX707.

„Ten vztah je naprosto skvělý. Když se poprvé objevili na palubě, brali projekt od samého začátku velmi vážně. Přidělili nám pár lidí, aby s námi pracovali, zjistili, co už děláme, a pak se podívali, jak vyvíjejí svůj vůz, protože zpočátku přivezli DBX, což je samozřejmě dost nepravděpodobné zásahové vozidlo.“

„Ale oni ho dále vyvíjeli pro trať a vylepšení atd. Současný vůz funguje skvěle. Tým, který s vozem přichází, nemůžeme jim nic vytknout. Nejenže je to slušná parta kluků, ale také se nám hodně věnují, pokud jde o to, abychom od nich dostali to, co potřebujeme.“

„Byli skvělí. Berou na vědomí, co říkáme, jakoukoli zpětnou vazbu a podporují nás nejen s autem, ale také s celým provozem medical caru. Takže ano, lepší partu jsem si nemohl přát.“

Medical car by se ale také neobešel bez svých řidičů: „Dlouhá léta jsem spolupracoval s Alanem van der Merwem, ale Alan se věnoval jiným projektům a místo něj jsme pak měli Bruna a Karla, oba profesionální řidiče. Neměli předtím žádné zkušenosti s medical carem, začínali tady s námi, ale brzy se opravdu, ale opravdu rychle zabydleli. Nemají lékařské vzdělání, ale tvoří součást lékařské reakce, která mě podporuje, jakmile se dostaneme k nehodě, efektivně dopravují lékařské prostředky k nehodě a umožňují mně a místnímu lékaři, abychom se věnovali péči o jezdce.“

Jaké to je řídit lékařský vůz?

Jak už bylo zmíněno, jedním z řidičů je Bruno Correia, který byl profesionálním závodníkem a má tak mnoho zkušeností. Jeho cesta začala v devadesátých letech na motokárách a poté přešel k jednomístným vozům, kde získal několik titulů včetně španělského šampionátu formule Renault. Sám Correia říká, že právě v té době přestal snít o tom, že se stane profesionálním závodníkem a díky štěstí dostal v roce 2009 příležitost řídit safety car na mistrovství světa cestovních vozů. Od té doby vystřídal několik závodních kategorií, ale do lékařského vozu F1 usedl poprvé při Velké ceně Turecka v roce 2021, kde zastoupil van der Merweho, který byl pozitivně testovaný na koronavirus.

Correia se tak dostal do formule 1, ale trochu jinak než si představoval: „Závodit ve formuli 1 je vždycky klukovský sen, ale nebyl jsem stoprocentně plně zaměřený jen na tuto cestu.“

„Mým snem bylo nějakým způsobem se zapojit do motoristického sportu jako jezdec. Každý ví, že dostat se do F1, je docela úspěch. Pocházet z Portugalska je to ještě větší úspěch, protože jsme malá země, takže je vždycky trochu těžší najít prostředky, abyste se dostali na tak vysokou úroveň, a navíc je to drahý sport, nejdražší sport na světě. Dostat se na tuto úroveň jako profesionální závodník je vždycky sen, a pokud je to v F1, tak ještě lepší. Ale vždycky jsem měl jasno v tom, že to bude dost těžké, takže najít si jinou cestu, jak být profesionálním jezdcem, bylo v té době asi reálnější. Nikdy jsem si nemyslel, že budu sedět na startovním roštu na startu závodu! Je to úspěch!“

„Je to jako auto snů. DBX707, to je docela působivý stroj. Myslím tím, že mluvíme o SUV, nejrychlejším SUV na světě, 3,1 sekundy z nuly na 100. Je to docela výkonné auto. Na druhou stranu, co mě opravdu zaujalo, jsou jeho jízdní vlastnosti.“

„Nikdy byste nečekali, že SUV, velké auto s takovým výkonem, se bude ovládat tak, jak se ovládá. Pro naše povinnosti je super pohodlné. Má prostor, který potřebujeme na převoz lékařů a také zdravotnického vybavení, což je hodně, a také vždycky náhradní místo pro řidiče, kdybyste ho potřebovali vyzvednout na trati. Jsem opravdu hrdý na to, že jsem se podílel na projektu Aston Martin, samozřejmě také na projektu Mercedes, ale samotné auto je neuvěřitelné a zní úžasně.“

Grosjeanova hrůzostrašná nehoda

Celá posádka lékařského vozu prochází odbornou přípravou, která jim pomáhá být připravena na všechny možné situace. Tato práce s sebou přináší dobré, ale i špatné okamžiky a především právě ty špatné, kdy je pilot vážně zraněn nebo přišel o život, vždy utkví v paměti.

Asi nejznámější nehodou z posledních let, která si vyžádala zásah medical caru, byla velká nehoda Romaina Grosjeana při Velké ceně Bahrajnu v roce 2020. Naštěstí Grosjean vyvázl z této hrůzostrašné nehody jen s lehkými zraněními, nejen díky své vlastní pohotovosti, ale i díky posádce lékařského vozu.

Doktor Roberts obdržel za svou reakci při této nehodě cenu prezidenta FIA a také pochvalu a poděkování od samotného Grosjeana. Na otázku, zda je to příjemný pocit být oceněn za incident, jehož výsledek byl naštěstí pozitivní, odpovídá: „Je to příjemný pocit. Určitě ano. Bylo to skvělé, protože když jsme přijeli na místo, bylo to zničující a samozřejmě jsme si mysleli, že to dopadne špatně. Ale byla to také skvělá ukázka toho, jak se bezpečnost posunula kupředu a že se díkybohu v ten den všechno sešlo.“

Correia také uznává, že Grosjeanova nehoda poukazuje na důležitost co nejrychlejšího příjezdu lékařského vozu na místo nehody, a dodává: „Už se nám také mnohokrát stalo, že došlo k havárii na startu, a to nejen v F1, ale také v F2 a F3. Takže je opravdu důležité, aby buď jezdci, nebo lidé v okolí cítili, že jsou v dobrých rukou, a my jsme vlastně mohli situaci udělat co nejméně bolestivou.“

Bezpečnost v motorsportu

Jak zmínil Dr. Roberts, Grosjeanův incident vrhl světlo na pokračující vývoj bezpečnostních opatření ve formuli 1, která jsou dědictvím práce mnoha lidí v průběhu let, včetně zesnulého Dr. Sida Watkinse, který dříve působil jako lékařský delegát sportu od roku 1978 do roku 2004.

„Je velmi důležité si uvědomit, že v éře před Sidovým angažmá docházelo k velmi extrémním nehodám a jezdci přicházeli o život téměř každý závod,“ přiznává doktor Roberts. „Říkat, že neexistovala žádná bezpečnostní opatření a nic nebylo zavedeno, je velmi nespravedlivé vůči lidem, kteří přišli předtím, a probíhalo mnoho inovací.“

„Problém byl v tom, že byly velmi nesourodé a pro některé závody by věci byly dobré a pro jiné neexistovaly. Sid určitě zjistil, když jel na některé závody, že například zdravotnická střediska opravdu nebyla na úrovni, takže Sidův přínos je vlastně dvojí.“

„Dal tyto inovace dohromady a pak pokračoval ve výzkumu a tlačil na FIA, aby investovala čas a peníze do zlepšení bezpečnostních opatření ve všech oblastech – nejen ve formuli 1. Formule 1 má velký ohlas a samozřejmě vše, co se děje ve formuli 1, je přínosem i pro ostatní série, a proto přišly věci jako Institut FIA a zřízení lékařské komise, které všechny tyto věci spojily a přiměly lidi přemýšlet o bezpečnosti.“

Correia i doktor Roberts mají klíčovou roli při zajišťování co nejbezpečnějšího průběhu závodních víkendů, což Correia nebere na lehkou váhu, když řídí, jak sám říká, „nejrychlejší sanitku na světě“.

„Myslím, že je to docela náročná práce, být neustále v pozoru,“ vysvětluje Correia. „Je to docela náročné při všem tom cestování a přesunech, jet lagu a tak dále. Ale zase milujeme to, co děláme, a je to bláznivé. Nakonec jsme prostě duševně nemocní lidé!“

„Je to pro mě čest, že se můžu podílet na tak vysoké úrovni a mít tuhle zodpovědnost, což je také velká zodpovědnost, hodně pozornosti. Hlavně ať se všichni vrátíme domů v pořádku po pěkném závodním víkendu.“

Doktor Roberts souhlasí s tím, že i když ho jeho práce baví, nejlepším výsledkem víkendu je, když má nakonec jen velmi málo práce.

„Nejlepší závody nebo nejlepší víkendy jsou ty, kdy po všech přípravách neděláme vůbec nic – všichni se fantasticky baví a my na konci jedeme domů, aniž bychom cokoli udělali.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 začala pravidelně sledovat v roce 2020. V únoru 2022 se připojila k redakci SvětFormule.cz a kromě psaní článků se stará i o sociální sítě. Nevěnuje se jen F1, ale i nižším sériím.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *