Francouzská stáj Alpine dnes ráno potvrdila svou jezdeckou dvojici pro sezónu 2025. Zkušeného Pierra Gaslyho doplní Jack Doohan. Australan povýšil z role rezervního pilota.
Alpine prochází velkou změnou, nejen co se jezdců týče, ale i v řadách zaměstnanců. Změnil se i šéf týmu – Bruna Famina vystřídal Oliver Oakes, který do své nové role naskočil v polovině letošní sezóny. Nyní je jasná i jezdecká sestava francouzského týmu.
Esteban Ocon po této sezóně odejde z Alpinu a připojí se k Haasu. Vedle Pierra Gaslyho se tak uvolnilo místo a dlouho byl jednou z možností i Carlos Sainz, který ale nakonec zvolil Williams jako svůj nový domov. O sedačku se ucházel i Mick Schumacher, ale nakonec dostal přednost mladý australský závodník Jack Doohan.
Kdo je Jack Doohan?
Příjmení Doohan je v motorsportu velmi známé. Jackův tatínek, Mick Doohan, je pětinásobný mistr světa silničních motocyklů. Jack sice místo dvou kol zvolil čtyři, ale závodění mu koluje v žilách. Jeho cesta začala na motokárách, kde si velmi brzy vybudoval jméno.
V roce 2015 se stal juniorským mistrem australského motokárového šampionátu a následující rok vyhrál kvalifikaci KA2. Poté jeho kroky vedly do Evropy, kde v roce 2017 obsadil třetí místo v mistrovství Evropy CIK-FIA. Dalším krokem byla britská formule 4, kde jako nováček skončil celkově pátý.
Další zkouškou pro něj byla Asie, kde v roce 2019 závodil za Hitech GP (tým, kterému dříve šéfoval Oliver Oakes) v asijské formuli 3. Zde získal celkem 5 vítězství, tři umístění na stupních vítězů a druhé místo v šampionátu. Následně se vrátil do Evropy a s týmem Double R Racing získal dvě umístění na stupních vítězů a celkové 11. místo v otevřeném šampionátu Euroformula.
Do asijské F3 se Doohan vrátil i v roce 2020, ovšem tentokrát s týmem Pinnacle Motorsport, a opět skončil na druhém místě. Tehdy ho ale o titul připravily technické problémy.
Dalším krokem jeho kariéry byla formule 3. Nejprve závodil pro tým HWA Racelab, ale v roce 2021 přestoupil do Tridentu. Byla to již jeho druhá sezóna v F3 a předváděl skvělé výkony, které ho zapojily do boje o titul šampiona. Čtyři vítězství a sedm umístění na stupních vítězů mu zajistily druhé místo v celkovém pořadí a zároveň posunuly Trident k zisku titulu. Tato působivá sezónu mu zajistila postup do F2, kam usedl ještě před koncem téže sezóny.
Svou sedačku dostal v závěrečných dvou podnicích v týmu MP Motorsport, kde dosáhl na umístění v top 5 a druhého místa v kvalifikaci. V roce 2022 byl součásti formule 2 již na stálo a své plnohodnotné místo si zajistil u stáje Virtuosi Racing, kde na své konto přidal další tři vítězství.
Jack Doohan nebyl vždy součástí akademie Alpinu. Od roku 2017 do roku 2022 byl součástí juniorského programu Red Bullu. Ovšem po přestupu k francouzské stáji se stal i rezervním pilotem francouzské stáje.
Sezóna 2023 byla pro Australana náročná, jelikož musel balancovat mezi povinnostmi v F1 a závoděním ve formuli 2. Tento ročník byl také jeho poslední sezónou ve formuli 2 a díky dvěma vítězstvím a pěti umístěním na stupních vítězů si zajistil třetí místo v celkovém hodnocení.
Letošní sezónu se věnuje pouze Alpinu a od příštího roku bude po tým závodit na plný úvazek. Stane se tak po Danielovi Ricciardovi a Oscaru Piastrim třetím australským závodníkem na startovním roštu.