Je to paradox, ale opět prakticky stejná situace jako na VC Japonska 2014 – déšť, špatná viditelnost a jeřáb na trati. Tentokrát ale naštěstí bez následků. Pouze rozčílený Gasly, který byl nakonec potrestaný.
Velká cena Japonska 2014, nad Suzukou je hustý déšť, jeřáb odklízí vůz Adriana Sutila, o kolo později v tom samém místě havaruje Jules Bianchi. Skončilo to tragédií…
O osm let později se opět jel závod na mokru. Nulová viditelnost a Pierre Gasly v plné rychlosti projíždí okolo nabouraného vozu Carlose Sainze, přičemž míjel jeřáb.
„Zkrátka jsem extrémně vděčný, že ještě stojím a dneska večer mohu zavolat rodině a blízkým a že se nic nestalo. Ale doufám, že pro nás jezdce, je to naposledy, co jsme viděli jeřáb a čelili zbytečnému riziku,“ popisoval francouzský závodník v rozhovoru pro portál Motorsport.com.
„Kdybych ztratil kontrolu nad autem podobně jako Carlos v předchozím kole… Jel jsem 200 km/h, ale o to nejde. Ani při 100 km/h, kdybych ztratil kontrolu a byl tam 12 tunový jeřáb…kdybych ho trefil, byl bych teď mrtvý,“ kroutí nad dalším selháním vedení závodu, přičemž naráží na fakt, že zejména při dešti je do zatáčky 11 špatně vidět, proto si jeřábu všiml příliš pozdě. „Projížděl jsem dva metry zprava, což je pro mě coby jezdce neakceptovatelné.“
Gaslyho také rozčiluje, že se evidentně ve FIA nikdo nepoučil z promočeného závodu na Suzuce v roce 2014, kde právě jeřáb na trati způsobil Bianchimu fatální zranění, kterým o pár měsíců později podlehl.
„Nechápu, že o osm let později vidíme za podobných okolností stále jeřáb, který není ani v kačírku, nýbrž na trati. Není to uctivé vůči Julesovi. jeho rodině, blízkým a nám všem. Byla to dramatická nehoda, a myslím si, že jsme se z tohoto dne poučili, že v takových podmínkách nemáme vídat jeřáby.“
Penalizace za rychou jízdu pod červenými vlajkami
Místo nehody míjel přesně v okamžik, kdy byly vyvěšeny červené vlajky, přičemž údajně překročil rychlost. Po závodě byl předvolán před komisaře, kteří mu udělili dva trestné body a 20 vteřinovou penalizaci. Gasly se pochopitelně bránil. Argumentoval tím, že dokud nedojel k inkriminovanému místu a ukazateli červené vlajky, tak rychlost nepřekročil: „Máme delta čas, kterého se musíme držet a já byl o devět vteřin pomalejší než delta čas. Za safety carem existuje určitý proces, který musíme dodržovat. Ten jsem respektoval a na trati byl jeřáb.“
Soupeři stojí za Gaslym
Nicméně nad vzniklou velmi nebezpečnou situací se pozastavovali i ostatní závodníci. George Russell dokonce uvedl, že je pochopitelné, proč byl rychlejší: „Delta čas za safety carem se musí respektovat, ale když jste v rámci delta času o deset vteřin pomalejší, pak máte právo jet rychleji, aby byl delta čas opět na nule. A to přesně jezdci dělají, protože to je jediná cesta, jak zahřát pneumatiky a dostat do nich energii.“
Lando Norris se naopak vrací k fatální nehodě z roku 2014. Nechápe, jak mohlo dojít k téměř té samé chybě jako tehdy.
„Wtf. Co se to stalo? V této situaci jsme před lety přišli o život (Julese Bianchiho). Riskujeme naše životy, především v těchto podmínkách. Chceme závodit. Ale tohle…neakceptovatelné.“
Wtf. How’s this happened!? We lost a life in this situation years ago. We risk our lives, especially in conditions like this. We wanna race. But this… Unacceptable.
— Lando Norris (@LandoNorris) October 9, 2022
Podpory se Gasly dostalo také od matadora a dvojnásobného mistra světa F1 Fernanda Alonsa. „Sedíme v autě, víme, jakou rychlostí jedeme. Víme, kdy máme kontrolu. Co ale nečekáme, je, že vidíme na trati jeřáb, takže to nemůžeme Pierrovi vyčítat.“
Jezdci se dožadují od FIA vysvětlení, Ta se brání
K takto nebezpečným okamžikům nesmí zkrátka docházet a události z nedělního závodu dokonce protiřečí s tím, co stojí v řádu. Ve článku 2.6.1. odstavce H Mezinárodního sportovního řádu je zcela jasně napsáno, že „žádný traťový maršál ani vozidlo nesmí vstoupit (vjet) na trať bez povolení.“
Mezinárodní automobilová federace obratem uvedla, že situaci prošetří: „Ačkoliv je běžné, že se auta pod safety carem nebo červenými vlajkami odtahují, FIA zahájila na základě mimořádných okolností a zpětné vazby řady jezdců důkladné přezkoumání událostí, které se týkají povolání jeřábu během Velké ceny Japonska.“