Po loňském zrušení tradiční akce Jim Clark revival kvůli covidu-19 se letos konečně konala tradiční sportovní událost, která je věnována na počest slavnému závodníkovi F1. Právě na trati v Hockenheimu byl jeho poslední osudný závodní víkend a paradoxně to nebylo ve voze formule 1. Tehdy smutného 7. dubna 1968 zahynul v okrajovém závodu F2, kam nastoupil neplánovaně skoro na poslední chvíli, což byla smutná zpráva pro celý motoristický svět. Pochopitelně to byl i šok pro samotného zakladatele Lotusu, Colina Chapmana, pro něhož Jim Clark byl dedikovaně loajální pilot a též pro něj vyhrál dva mistrovské tituly v letech 1963 a 1965.
Je to již dlouhých až neuvěřitelných 53 let od tragické nehody, kterou dodnes připomíná nejen památník, který je vybudovaný vedle trati, ale též každoroční specializovaná výstava plná fotek, modelů, originálních dopisů a neobyčejných artefaktů. V sobotu odpoledne se vždy koná speciální vzpomínková pietní ceremonie u památníku, které se účastní místní osobnosti včetně bývalých pilotů formule 1 a televize RTL. Právě na počest věhlasného závodníka, je organizován motoristický víkend s mnoha pestrými závodními kategoriemi. I to dává vzpomínku na jednoho z nejlepších závodníků v historii formule 1. Ačkoliv je od jeho smrti řada let, tak dodnes drží prvenství v některých statistikách, což je až neuvěřitelné.
Jednou ze závodních kategorií je série Colmore YTTC, kde závodí známé cestovní vozy, ale upravené a krásně zbarvené. Klasické zastoupení mají vozy BMW M1, Corvette C3, Porsche 935 KI, BMW M3, McLaren MC1, Audi Quattro turbo, CN-Cobra, TVR Tuscan, Fox Lola 05, Lola T88, T86, i T598, March 845, Ford GT 40, Porsche 914, 944, 964, 911, Mazda RX3, Ford Escort, Lotus Sunbeam, Lotus Esprit, Opel Manta B 400, Lotus Cortina, Renault Alpine A310, Mercedes, Pontiac, MG, Saab 900, TWR a VW Golf.
Podobnou závodní disciplínou je Gentle Drivers Trophy, kde jezdí mix starších vozů F2 a upravené cestovní vozy, jejich nádherné tvary zdobí závodní zbarvení jako Lotus Eleven, 23B, MK IX, Elan 26R, Elite, Mercedes MB 300SL coupe, Elva MKIII, Ford Falcon, Porsche 356A, Morris mini Cooper S, TVR Grantura, Alfa Romeo Gulia TI, Volvo P120, Ford Mustang 289 GT, Marcos 1800 GT a Jaguar XK 120 C Type.
Další jsou Historic Racecar Association a Lurani Trophy, kde byly zastoupené i starší F2, placky, ale i upravené cestovní vozy. Pestrou škálu tvořily F2 z 50 a 60 let, zejména Lotus 20, 22, Brabham BT6, BT41, Lola MK 5 A, Cooper T56, T59, March 783, Wainer 63, Jolus FJ, Caravelle MK2, Gemini Mk 3A, Raybereg FJ, Alexis HF1, Elva 200, Emeryon FJ, Taraschi FJ, Faranda FJ, Martini MK34, Ralt RT3/83, Chevron B38, Dallara F387, Reynard SF86, Swift D82, Ford GT 40, Ford Lotus Cortina, Lotus Elan, Alfa Romeo, staré Volvo a Estonia 25 Lada.
Samostatně vyčleněnou kategorií byla pro novější cestovní vozy, kde závodily slavné značky jako BMW včetně krásného typu M1, Volvo včetně combi verze, Opel Kadett, Ford Capri, Porsche, DeTomaso, VW Lulo, Mercedes, Masserati, Ford Siera a Audi.
Původní termín v dubnu nebo květnu též umožňoval sdílet závody Lotus cup Europe, ale jelikož byl kvůli covidu 19 posun termínu až na poslední srpnový víkend, tak se tato kategorie nekonala. Nebylo však proč truchlit, neboť místo ní byl zařazen zajímavý závod GLP Pro, kde bylo též možné vidět hezky upravené a zbarvené cestovní vozy Ford Siera, Fiesta, mini Cooper, Porsche 924, BMW, Audi, Mercedes, Alpine, Jaguar, Trabant, Renault 4, Ford Escort, Ford Capri, Triumph, MG, AC Cobra a Alfa Romeo.
Zajímavost reprezentovala kategorie Canadian-American Chalenge spojená s dalšími sportovními vozy, což jsou speciály vozů CANAM, kde nechybí tradiční McLaren M8F, Porsche Kremer K3, Cheetah G601, Dodge Charger, Royale RP37, Shrike P15, Swift D82, De Tomaso Magusta a Reynard SC 88.
Netradiční kategorií byl zajímavý závod trpaslíků, doslova nazvaný „Kampf der Zwerge“, kde jezdili převážně vozy mini Cooper, BMW, NSU, Fiat 500, 127 i 650, Abarth, Renault 8, Simca, Tazman a Alfa Romeo. Ačkoliv se to mohlo někomu jevit jako podivná kategorie, tak to byl jeden z divácky nejvíce napínavých soubojů s mnoha předjížděními, což bylo super.
Doplňkovou kategorií byla Gruppe C Super Cup, kde se účastnily vozy z LeMans včetně slavné Mazdy s vanklovým motorem, která tu dominovala. Nechyběl ani slavný fialový Jaguar s krytými zadními koly. Dále též slavné Porsche a Ligier.
Velmi hezkou závodní kategorii GT Classics tvořili nádherné vozy Zakspeed, BMW M1 a další typy, dále Porsche, Ford Capri a Opel Kadett.
Vrcholem obvykle býval každoročně nejvíce očekávaný závod Boss GP, tedy dříve nazývaný Euro Boss, kde je možné sledovat nedávné vozy F1 jako například Torro Rosso STR-1, Benetton B197 a zbytek pole vyplňují vozy Dallara GP2. Letos bohužel tato kategorie chyběla, ale opět nebyl důvod ke smutku, neboť je bohatě nahradily dvě jiné kategore, kde byly též zastoupeny bývalé formule 1. První z nich byla Raceclub Germany, kde diváci mohli vidět exhibiční jízdu ATS HGS1 Ford Cosworth z roku 1981, na kterém měla sponzorství i slavná skupina ABBA, dále Minardi M186 z roku 1986, pak dva vozy z roku 1988, tedy Lola LC88 a Arrows. Poslední F1, která však nejezdila, ale byla jako show car byl Ligier z počátku 90 let. Perličkou byl sice též nejezdící, ale zato vzácný vůz formule 3, na kterém začínal slavný trojnásobný mistr světa v F1 Ayrton Senna. Tomu byla i věnována figurína oblečená do jeho typického žlutého overalu z roku 1987, kdy jezdil za Lotus 99T a právě toto zbarvení bylo využito na limitovanou kolekci Lotusu Exige.
Druhou kategorií vozů formule 1 tvořila prezentace Black and Gold, což z názvu evokuje zastoupení slavných Lotusů v krásné černozlatém zbarvení dle kultovního sponzora John Player Special. Na trati se proháněly Lotus 76 s dvojitým zadním křídlem, což byla opět Chapmanova revoluční myšlenka, dále Lotus 77, který tehdy zvítězil ve slavném závodě na Fuji v Japonsku 1976, kde bojoval o titul Niki Lauda a James Hunt. Pak jezdil Lotus 81, ale ten nebyl v originálním zbarvený, tedy modrý s červeným pruhem a na boku Essex ve stříbrném poli, ale byl zbarven do JPS jako simulace pozdějšího typu 87. Největší skvost představoval Lotus 88B, neboť jde o slavný revoluční vůz s dvojitým šasi, které však nemohlo v roce 1981 závodit, neboť Ferrari podalo protest nad řešením přísavného efektu dosaženého jiným způsobem. Tím, že k sobě přemluvili Renault i LIgier, tak se jim povedlo vůz do závodu zakázat. Ačkoliv se Chapman bránil u několika soudů, tak nakonec prohrál. Největší paradox byl v tom, že vůz byl na začátku sezóny oficiálně přijat jako legální, ale neochota Ferrari se smířit s dalším pokrokem Lotusu už je asi udolala, že se nezmohli na nic jiného než protest. V každém případě alespoň diváci na Hockenheimu mohli tento slavný vůz vidět jezdit. Poslední ze slavných JPS livery byl Lotus 92, tedy poslední verze s Ford Cosworth, ale také zároveň poslední dílo Colina Chapmana, na jehož testování v Le Castellet už se nedostavil, neboť téhož dne 16.12.1982 zemřel.
Celkově si nadšenci rychlých vozů za celý víkend mohli na vlastní oči pokochat nádhernými auty, jak v plné rychlosti na trati, tak v rámci statické předváděcí akce o polední pauze. Již je tomu úctyhodných 89 let, co okruh Hockenheim začal pořádat motoristické závody v roce 1932. Jelikož si všichni návštěvníci skvěle užili sportovní zážitky, tak je to nepochybně výzva přijet znovu i v roce 2022.