Jackie Stewart: Ženy mohou závodit ve formuli 1

Jackie Stewart: Ženy mohou závodit ve formuli 1

Sir Jackie Stewart věří, že neexistuje žádný důvod, proč by žena nemohla závodit v královně motorsportu a že klíčovým krokem k rozmanitější formuli 1 je větší účast v motokárách.

Sir Jackie Stewart se přimlouvá za to, aby ve formuli 1 závodilo více žen. Také tvrdí, že šampionát potřebuje rozmanitější skupinu jezdců a že klíčem k tomuto problému je větší přístup k motokárám.

V exkluzivním rozhovoru pro podcast RacingNews365.com Stewart zdůraznil nedostatek motokár v jeho éře závodění, a že větší možnosti v amatérském motoristickém sportu umožnily mladým jezdcům získat pozici na cestě do formule 1.

Přístup a příležitosti pro ženy v motorsportu se v posledních několika letech velmi rozšířily, i především díky zvýšení povědomí o této problematice. K dosažení rovnocennosti s muži čeká motorsport dlouhá cesta.

Série jako je F1 Academy, a její předchůdce W-Series, umožnily mladým závodnicím zviditelnit se. Ovšem posledním závodem F1, kterého se zúčastnila žena, bylo přes 30 let zpátky – Giovanna Amati v roce 1992 odjela s týmem Brabham celkem tři velké ceny. Lella Lombardi, která naposledy závodila v roce 1976, je stále jedinou a poslední ženou, která ve formuli 1 dokázala bodovat. 

Když byl Jackie Stewart dotázán, co si myslí o tom, že závodníci formule 1 jsou stále mladší a mladší, poukázal na růst motokár. Sdělil také, jak tento růst má vliv na ženy v motorsportu.

„Motokáry se staly tak populární a tak dostupné, přesto jsou velmi drahé,“ řekl šampion F1 z roku 1969, 1971 a 1973. „Ať už jsou to dnes ženy, protože podle mého názoru potřebujeme mít ve formuli 1 ženy. Měli bychom mít ženy ve formuli 1.“

„Neexistuje žádný důvod, proč by žena nemohla být ve formuli 1. Vůbec ne. Nemá to nic společného s fyzickou zdatností ani s ničím jiným, ale nejezdí na motokárách tolik jako kluci.“

„Ale kdybychom měli více žen, dívek, které dělají to, co jména, která jsi právě zmínil, přišla do McLarenu, bylo to všechno prostřednictvím motokár. A Lewis Hamilton, jeho otec, měl čtyři zaměstnání, aby mu stále přinášel peníze potřebné k tomu, aby mohl jezdit po světě a stát se několikanásobným mistrem světa, kterým se stal, to vše díky motokárám.“

Jednou z největších překážek, nejen pro ženy, je financování a sponzoring. Jak zmínil Stewart, motokáry jsou drahé, i když jsou více dostupnější než jiná odvětví, jako například letectví.

„Máme je, máme štěstí, že je máme,“ dodal. „Myslím, že jsme prošli tempem růstu, které je velmi viditelné, je to realita.“

Stewart však také zdůraznil, že širší zapojení žen do motoristického sportu, konkrétně do samotných závodů, se nikdy nepodaří uskutečnit, pokud ženy nebudou moci do tohoto odvětví přicházet ve větší míře, než je tomu v současnosti. Pokud se toho podaří dosáhnout, nic nebrání tomu, aby se žena dostala do F1 – a dosáhla úspěchu na nejvyšší úrovni motorsportu.

„Nyní vidíme potenciál příchodu žen, ale nikdy nebude silný, pokud ženy nepřijdou ve větší míře. Kluci touží řídit auto. Teď… ony stále více touží být v motokárách.“

„Je to drahé, ale není vůbec žádný důvod, proč by některá z nich nemohla být regulérní jezdkyní formule 1. Je to sice drahé, ale není to vůbec žádný důvod. A kdo ví, proč ne třeba mistryní světa.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Od února 2022 publikuje na Svět Formule a spravuje sociální sítě. Formuli 1 sleduje od roku 2020.

Další články autora →