IndyCar: Představení (staro)nového vozu

IndyCar: Představení (staro)nového vozu

Největší změnou v IndyCar Series, před sezónou 2018, bylo představení nového aerokitu vozu DW12.

Ještě v roce 2010 to vypadalo, že by nové auto mohlo být opravdu krásné a funkční. Zjevily se totiž návrhy Swift, Lola nebo upravený Panoz DP01 (všechny si můžete prohlédnout zde). Bohužel jako vítěz z celého klání vyšla Dallara se svým IR12, později přejmenovaného na DW12 po tragicky zesnulém Danu Wheldonovi.

Bohužel je řečeno proto, že DW12 bylo značně nedodělaným autem. Byl to vlastně jen koncept, který ani pořádně neprošel aerodynamickým tunelem, a spousta fanoušků se tehdy ptala, proč právě Dallara. Ale už při volbě Dallary bylo řečeno, že zvolený vůz je jen základem pro tvorbu různých aerokitů. Vše tehdy vypadalo velmi slibně, ovšem na aerokity jsme si museli počkat až do roku 2015.

A zatím co v prvním roce šlo o unikáty, byť pouze od Hondy a Chevroletu, tak v dalších dvou letech již došlo i na poli aerokitů k unifikaci. Oba výrobci totiž od sebe okopírovali téměř vše, takže vozy nebylo možné téměř rozlišit. I proto se vedení IndyCar rozhodlo situaci změnit. Samozřejmě k tomu vedly i závodní problémy v podobě častých úlomků, vysoké přilnavosti, špatné ovladatelnosti vozu za jiným vozem atd. Nemalou měrou přispěl i odpor fanoušků a jejich volání po návratu zlatých devadesátých let.

Takže vznikl zcela nový aerokit, jednotný pro všechny týmy, podstatně čistší (bez různých mini aeroprvků) a hlavně jednoznačně odkazující na slavnou éru CART z 90. let minulého století. Nový kit dostal náze UAK18 a krom již výše zmíněných věcí, došlo také k odstranění krytů zadních kol nebo ke snížení přítlaku o 20 %. Srovnání loňského a letošního vozu, ve verzi pro ovály, vidíte v úvodní fotografii (velkou fotogalerii naleznete zde).

Představení nového vozu si připravil Marshall Pruett:

Sdílejte na:
Zavřít