Toro Rosso dostalo po kvalifikaci na Velkou cenu Japonska možnost upravit nastavení pohonné jednotky Honda a pomoci svým jezdcům vyřešit problémy s vibracemi během řazení. Ke svému překvapení však nakonec změnu muselo před závodem zase odstranit.
Pierre Gasly si během kvalifikace na GP Japonska stěžoval na vibrace své pohonné jednotky při řazení. Honda, dodavatel motorů pro Toro Rosso, tak požádala Mezinárodní automobilovou federaci, aby mohla i v rámci podmínek parc fermé provést drobnou změnu nastavení, která měla Francouzi s problémy pomoci.
FIA před velkou cenou potvrdila, že Honda upravila délku zpoždění zapalování po přeřazování, aby zabránila oscilacím, které se objevovalo kvůli změně otáček při řazení. Změnu přitom odsouhlasil technický delegát FIA Jo Bauer.
Honda však tvrdí, že na startovním roštu byla informována, aby změnu zrušila, neví ale proč. Jedním z důvodů by mohla být případná skutečnost, že změna nebyla provedena přesně tak, jak FIA povolila.
Gasly tak musel během závodu drobně upravit své načasování řazení. Po startu ze sedmé pozice nakonec skončil těsně mimo body jedenáctý.
Honda uznává, že návrat k nastavení před změnou neznamenal výkonnostní nevýhodu, ráda by ale porozuměla důvodu, proč již povolenou úpravu FIA znovu zakázala.
„Předali jsme FIA žádost o změnu během parc fermé,“ řekl technický ředitel programu Hondy pro F1 Tojoharu Tanabe. „Oni ji schválili, proto k tomu vydali dokument.
Musím zjistit, proč přesně svoje rozhodnutí změnili, co kdo udělal. Byli jsme překvapení, protože nám řekli ano. Na roštu ale najednou řekli ne. Musíme respektovat rozhodutí FIA, takže jsme to nepoužili.“
Tanabe říká, že není jasné, zda by měla změna velký, nebo malý dopad, tvrdí však, že skutečnost, že FIA původně změnu dovolila, ukazuje, že nešlo o zásadní výkonnostní rozdíl.
Toro Rosso i tak týmu hlásili lepší ovladatelnost. Vylepšení bylo představeno v tréninku v Rusku, nakonec ale nebylo v Soči použito, aby mohla Honda ještě dále pracovat na jeho vyladění. Úprava sehrála klíčovou roli v kvalifikačním výsledku na Suzuce, kde Brendon Hartley s Gaslym obsadili šesté, resp. sedmé místo na roštu. Ani jeden ale v závodě nakonec nebodoval.
„Z pohledu výkonnosti jsme spokojení,“ řekl Tanabe. „Ty oscilace po řazení, možná dodávka točivého momentu v nízkých otáčkách, zhodnotíme data, která odsud máme, pro příští závod to můžeme zlepšit.“