Historie Poháru konstruktérů. Na kolik peněz si týmy přijdou?

Historie Poháru konstruktérů. Na kolik peněz si týmy přijdou?

McLaren si vítězstvím v Poháru konstruktérů připsal již devátý titul a dorovnal se na Williams. Historicky nejúspěšnějším týmem je Ferrari se ziskem 16 konstruktérských trofejí. Verstappen se ziskem titulu mistra světa přidal k Nelsonu Piquetovi. McLaren by si prvenstvím v tomto šampionátu měl odhadem přijít na 140 milionů dolarů.

Piloti Ferrari jeli ve VC Abú Zabí na doraz, Carlos Sainz, ze třetího místa dojel druhý a Charles Leclerc se po startu z 19. pozice probojoval na třetí. To ale týmu z Maranella nestačilo k zisku Poháru konstruktérů, jelikož Lando Norris proměnil pole position ve vítězství a zajistil McLarenu první Pohár konstruktérů od roku 1998. Tým z Wokingu zaznamenal 666 bodů, Ferrari obsadilo druhou příčku se ztrátou 14 bodů a třetímu Red Bullu chybělo na vedoucí McLaren 77 bodů.

Letošní sezóna byla plná překvapení, na začátku roku to vypadalo, že Red Bull naváže na dominantní ročník 2023, jelikož Max Verstappen vyhrál sedm z úvodních deseti závodů. V polovině sezóny však tým z Milton Keynes zaznamenal propad, kvůli čemuž ho soupeři dohnali a McLaren měl najednou nejrychlejší monopost. Po letní přestávce do boje začalo promlouvat i Ferrari.

Který tým nejčastěji vyhrál Pohár konstruktérů?

Hegemonem v tomto šampionátu je Ferrari, které tuto trofej získalo 16krát,  nejbližší pronásledovatelé McLaren a Williams mají 9 titulů. První Pohár konstruktérů zaznamenali v sezóně 1961, další titul získali v sezóně 1964, když do poslední chvíle bojoval proti Lotusu a BRM. Ferrari znovu slavilo až v sezónách 1975, 1976 a 1977, kdy v červeném autě seděl Niki Lauda. Po triumfu v sezónách 1979, 1982 a 1983 nastalo období sucha, které prolomil až příchod Michaela Schumachera.

Díky Schumacherovi Ferrari dominovalo Poháru konstruktérů od roku 1999 až do 2004, čímž vytvořilo rekordní sérii, kterou později překonal Mercedes, který vítězil mezi lety 2014 až 2021.  Mercedes má pouze osm titulů, jelikož v sezónách 1954 a 1955, kdy začínal, se ještě neuděloval.

Druhé místo sdílí McLaren a Williams. Britské stáje spolu bojovaly o zisk Poháru konstruktérů v 80. a 90. letech. Williams naposledy uspěl v roce 1997. V tomto století vítězili Ferrari, Renault, Brawn GP, Red Bull, Mercedes. Letos se k nim přidal McLaren. Pohár konstruktérů se začal udělovat až v roce 1958 a McLaren se tak stal 67. vítězem. V celé historii tuto trofej vybojoval 15 týmů.

Red Bull měl zkraje sezóny našlápnuto k zisku sedmého titulu, ale to se kvůli mizerným výkonům Sergia Péreze nepovedlo. Proto je v historických tabulkách nadále za Lotusem, který slavil 7krát.

Lotus, který založil Colin Chapman, do formule 1 vstoupil v roce 1958. Pět let na to vybojovali první Pohár konstruktérů. V dané sezóně Jim Clark získal i jezdecký titul. Tím odstartoval dvě desetiletí, kdy se týmu dařilo získávat Pohár konstruktérů. Poslední úspěch přišel v roce 1978, když v Lotusu jezdil Mario Andretti. V roce 1982 odešel z tohoto světa Chapman, skolil ho infarkt. To předznamenalo zánik Lotusu. Formuli 1 opustil v roce 1994.

Tým Tituly Rok zisku Poháru konstruktérů
Ferrari 16 1961, 1964, 1975 až 1977, 1979, 1982, 1983, 1999 až 2004, 2007, 2008
McLaren 9 1974, 1984, 1985, 1988 až 1991, 1998, 2024
Williams 1980, 1981, 1986, 1987, 1992 až 1994, 1996, 1997
Mercedes 8 2014 až 2021
Lotus 7 1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1973, 1978
Red Bull 6 2010 až 2013, 2022, 2023
Cooper 2 1959, 1960
Brabham 1966, 1967
Renault 2005, 2006
Vanwall 1 1958
BRM 1962
Matra 1969
Tyrrell 1971
Benetton 1995
Brawn 2009

V čem se liší zisk jezdeckého titulu oproti Poháru konstruktérů?

Titul mistra světa je prestižnější, protože mu fanoušci přikládají větší důležitost a vždy se spíše vzpomíná na mistra světa než na tým, který vyhrál Pohár konstruktérů. Ale větší vliv na budoucnost týmů má právě konstruktérský titul, jelikož se podle umístění v tomto šampionátů rozdělují peníze.

Do Poháru konstruktérů se samozřejmě sčítají body jezdců daného týmu, ale někdy může dojít k tomu, že i když pilot vyhraje jezdecký titul, tak jeho tým není první. To se například stalo v sezóně 2021, kdy se mistrem světa stal Max Verstappen, ale titul slavil Mercedes. I letos slavil jezdecký titul Nizozemec, ale konstruktéry tentokrát vyhrál McLaren, jelikož Pérez opět podával špatné výkony a skončil mezi jezdci až osmý.

Verstappen se tak připojil k Nelsonu Piquetovi, který také dvakrát vyhrál šampionát jezdců, aniž by jeho tým získal titul mezi konstruktéry. Piquetovi se to stalo v letech 1981 a 1983. Brabham skončil druhý a třetí, stejně jako Red Bull.

Kolik peněz získají týmy na odměnách za letošní sezónu?

Letošní slabé výkony Péreze vyšly Red Bull draho, neboť tým z Milton Keynes oproti loňské sezóně zaznamenal ztrátu necelých 20 milionů dolarů (zhruba 474 milionů korun), jelikož neskončili na prvním místě, ale na třetím.

Ve formuli 1 se totiž bojuje i o předposlední místo, protože čím výše tým skončí v Poháru konstruktérů, tím více peněz dostane. Přestože je přesné rozdělení odměn mezi týmy tajné, je možné získat dobrý odhad na základě veřejně dostupných informací.

Podle Concordské dohody, kterou se šampionát řídí, představuje odměna pro týmy 50 % zisku z komerčních práv F1. Ne vždy se jedná o přesnou polovinu. Například v roce 2022 vygenerovala F1 příjmy ve výši 2,57 miliardy dolarů (zhruba 60 miliard korun), ale výše odměn pro stáje činila jen 1,157 miliardy dolarů (zhruba 27 miliard korun), což je přibližně 45 %.

Ani odměny nejsou rozděleny rovným dílem, protože například Ferrari dostává navíc asi 5 % za svůj historický význam, protože se účastnilo všech sezón. Týmy rovněž dostávají bonusy za předchozí úspěchy, například za vítězství v šampionátu.

Red Bull minulý rok obdržel za vítězství v Poháru konstruktérů přibližně 140 milionů dolarů (zhruba 3,3 miliardy korun). Druhý Mercedes získal 131 milionů dolarů (zhruba 3,1 miliardy korun). Naopak poslední Haas dostal 60 milionů dolarů (zhruba 1,4 miliardy korun), podobnou částku by si za letošní sezónu vydělat i Sauber.

Pozice Peněžní odměna v dolarech Tým
1. 140 milionů McLaren
2. 131 milionů Ferrari
3. 122 milionů Red Bull
4. 113 milionů Mercedes
5. 104 milionů Aston Martin
6. 95 milionů Alpine
7. 87 milionů Haas
8. 78 milionů VCARB
9. 69 milionů Williams
10. 60 milionů Kick Sauber

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →