
Nováček Isack Hadjar neměl, jako mnozí, jednoduchou cestu do formule 1. V nedávném rozhovoru prozradil nejen jeho začátky a pocity z kariéry pilota, který je v juniorce Red Bullu, ale také mluvil o jeho vztahu s Helmutem Markem.
Dvacetiletý francouzsko-alžírský pilot neztrácí čas a v královně motorsportu na sebe upozorňuje. V Melbourne měl těžký start kariéry ve formuli 1, jelikož měl nehodu hned v zaváděcím kole, ale od té doby se stal jedním z nejdiskutovanějších nováčků na startovním roštu, když se v Číně a Japonsku dokázal dostat do Q3 a v Japonsku a Saúdské Arábii dosáhl na body. Jeho rychlost a konzistence si již vysloužily pochvalu od poradce Red Bullu Helmuta Marka, který ho označil za překvapení sezóny. Co na sebe pilot Racing Bulls prozradil?
Auta od Pixaru znovu zasahují
Film Auta zná snad každý fanoušek motorsportu a mnoho mladých pilotů tento kousek ovlivnil natolik, že jim odstartoval kariéru. Své o něm ví i Liam Lawson a v případě Isacka Hadjara to byl jen start. „Jen jsem se doma díval na Auta,“ tehdy se malý Isack zamiloval do motorsportu. „Byly mi asi dva roky. Vzpomínám si na okamžik, kdy jsme si koupili DVD. Je šílené, že si to pamatuji! A potom jsem začal sledovat formuli 1 v televizi. Takže ano, tak to začalo.“
V šesti letech už rodák z Paříže seděl v motokáře. „Nedaleko Paříže byla krytá motokárová trať. Jezdil jsem tam s tátou a hned napoprvé mi to šlo.“ Zhruba v osmi letech začal závodit. „Prvních pár let na motokárách bylo úžasných, asi tak první dvě nebo tři sezóny.“
S postupem jeho motokárové kariéry to však bylo stále těžší. „Když jsme se dostali do národního šampionátu a výš, začalo to být opravdu frustrující, protože jsem neměl správné součástky, které by mi umožňovaly jet rychle. Samozřejmě, že oba rodiče v té době více než na cokoli jiného dbali na to, abych studoval. Takže když mi bylo přibližně deset až třináct let, nemohl jsem s ostatními kluky soupeřit.“
Mladíka stále více frustrovalo, že úspěch závisí spíše na rozpočtu než na talentu. „Vždycky jsem chtěl závodit v mistrovství Evropy a světa, což se mi v posledním ročníku motokár podařilo. Ale to bylo vše, co jsme si mohli dovolit. Motokárová sezóna, když se jede celá sezóna, je více než 20 až 24 závodů. Ale já jsem jich jel osm. Jezdil jsem jen ty hlavní. Takže jsem byl prostě příliš nepřipravený a kvůli tomu se mi nikdy nedařilo. Takže moje motokárová kariéra byla trochu frustrující, i když jsem si v prvních letech užil spoustu zábavy.“
Z nepřítele přítel
Na otázku, kdo byl jeho hlavním soupeřem v motokárách, neváhal jmenovat Samiho Meguetounifa, který nyní závodí ve formuli 2. „Je to můj dobrý přítel, pravděpodobně můj nejlepší přítel v tomto sportu. Zažili jsme spolu spoustu soubojů v národních šampionátech. Ale vždycky příjemných.“
Přátelství s Meguetounifem začalo v roce 2015. „Je to už deset let, co jsme se spřátelili. Potkal jsem se s ním a jeho tátou v Le Mans a on se mě zeptal, jestli jsem Alžířan. Řekl jsem mu, že jsem Francouz, ale mám alžírské kořeny. On mi hned odvětil, že je Alžířan. To bylo opravdu vtipné. Myslím, že je to opravdu hezká historka, kterou spolu máme. A já čekám, až se dostane do F1.“
Pilot Racing Bulls nepochybuje o tom, že se oba někdy setkají ve formuli 1. „Je velmi rychlý. Měl ve své kariéře trochu méně štěstí než já. Řekl bych, a on to ví, že jsem měl lepší volbu kariéry. A to je opravdu klíčové, a klíčové je také načasování. Ale on má všechny kvality, aby tady byl.“
Získávání dovedností
Kariéra se mu začala rozjíždět po přestupu k monopostům. Sbíral vítězství ve francouzské F4 a v roce 2021 přešel do série FRECA „Myslím, že v monopostech můžete jako pilot udělat mnohem větší rozdíl. V motokárách je opravdu jednoduché být rychlý. Pokud máte správný motor a podvozek, pak je super snadné vyhrávat s jednou nebo dvěma desetinami. V monopostech je toho hodně, s čím si můžete hrát, abyste byli rychlí. A kromě toho jsem se ve F4 prostě cítil pohodlněji než v motokárách.“
Zlomový okamžik přišel v Monaku, kde vyhrál závod FRECA z pole position. „Z toho dne si pamatuji úplně všechno. Byl na mě vyvíjen velký tlak. Na začátku byla vlhká trať a jeli jsme na suchých pneumatikách. Takže podmínky byly zrádné, ale docela rychle to oschlo a já jsem v závodě dominoval. Vzpomínám si, že jsem zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým, protože nedošlo k žádné degradaci. A závod jsem vyhrál. Byl to nejpříjemnější závod, jaký jsem kdy zažil.“
Po závodě mu zavolala jeho matka. „Říkala, že se se mnou chce Helmut Marko setkat v hotelu Monte Carlo Bay. Tak jsem se s ním sešel a on mi řekl, že mi pošle smlouvu. A bylo to, tak jednoduché. To byl opravdu skvělý den!“
DRIVER ANNOUNCEMENT | 🇫🇷 Isack Hadjar moves up to Formula Regional by Alpine and joins R-ace GP! The 16-year-old finished third in French F4 last season, winning three races. #FormulaRegional
📸 FFSA pic.twitter.com/4vyanxBlHX
— Feeder Series (@feeder_series) January 4, 2021
Rychlá cesta na vrchol
S podporou Red Bullu přestoupil v roce 2022 do F3. Vyhrál dva sprintové závody, jeden hlavní závod a skončil čtvrtý v pořadí, čímž si vysloužil postup do F2 v následujícím roce. V roce 2023 absolvoval také páteční tréninky v F1 – v Mexiku za tým AlphaTauri a v Abú Zabí za Red Bull.
V roce 2024 vyhrál čtyři hlavní závody a do závěrečného kola v Abú Zabí šel s šancí na titul, jenže na startu závodu se zastavil. „Nejhorší okamžik mého života,“ řekl do týmového rádia.
„Jo, ale to vlastně nebyla pravda,“ upřesnil. „Zažil jsem už mnohem horší chvíle. Myslím, že v tu chvíli jsem už věděl, jaká bude moje budoucnost. Samozřejmě, že taková prohra byla bolestivá, to ano. Ale nebyla to ta nejdramatičtější. Nejhorší bylo asi to, že jsem nemohl o něco bojovat, to je nejhorší pocit. Ale zažil jsem i horší chvíle, kdy jsem si říkal, že se do formule 1 nedostanu. Ale tohle na mě nemělo vůbec žádný vliv. Ale jako bojovníka, jako člověka, který chce vyhrávat, to bolelo hodně.“
Bolest pravděpodobně zmírnil i fakt, že se o dva dny později vrátil za volant Red Bullu RB20 v posezónním testu v Abú Zabí, když už ten rok absolvoval páteční tréninky na Silverstonu a Yas Marině.
Osobní rádce a inženýr
Prozradil, že od doby, kdy si ho Red Bull vybral, jako pilot hodně dospěl. „No, řekl bych, že Isack z FRECA, před čtyřmi lety, je teď ode mě na hony vzdálený, co se týče úrovně řízení a schopností, také mentální kapacity. Ten pokrok je na něm znát. A samozřejmě struktura v juniorce Red Bullu po technické stránce je opravdu, ale opravdu silná. Měl jsem, a v dnešní době stále mám, všechny nástroje k tomu, abych chápal a zlepšil se.“
Na svém vývoji úzce spolupracoval s Guillaumem „Rockym“ Rocquelinem, bývalým inženýrem Sebastiana Vettela v Red Bullu. „Byl jako můj osobní inženýr mimo závodní dráhu. Mohl jsem za ním přijít s jakoukoli otázkou a mluvit s ním o všem, co se o víkendu stalo. Takže se vším, co se objevilo, jsem chodil za ním. Dělám to tak i teď.“ Ačkoli jsou oba Francouzi, tak to nepovažuje za zvláštní výhodu jejich vztahu. „On teď mluví lépe anglicky než francouzsky.“
Bez ranních hovorů
Být juniorem Red Bullu obvykle znamená, že vám Helmut Marko po každém závodním víkendu v pondělí ráno zavolá. U něj to ale neplatí. „Takové telefonáty jsem neměl. Takže to se mnou nebylo tak zlé jako s některými jinými kluky. Máme spolu upřímný vztah a upřímně řečeno jsem se s ním víc nasmál než cokoliv jiného. On mi někdy nevolá vůbec! Ne, nikdy na mě nebyl hrubý. Dokonce, i když jsem měl svou první sezónu v F2 příšernou, držel mě v programu.“
Okamžik, kdy mu bylo řečeno, že bude v roce 2025 závodit v F1, si vychutnal. „Vždyť F1 byla vždycky cílem. Už od dětství. Nikdy jsem nepřemýšlel o ničem jiném. Ale moji rodiče, s maminkou, která mi dělala i manažerku, mi vždycky říkali, že se musím soustředit jen na to, co dělám v současnosti, a neřešit, co budu dělat potom. A myslím, že s tímto přístupem odvedli skvělou práci.“
Raise… Your… Hand… if you’re excited for another race week 🙋#F1 #VCARB pic.twitter.com/FRAPFPznUv
— Visa Cash App Racing Bulls F1 Team (@visacashapprb) April 8, 2025
Le Petit Prost
Nováček nese přezdívku Le Petit Prost – což se dá přeložit jako malý Prost. „Odkud se vzala? Všichni se mě na to ptají, ale já nemám tušení. Myslím, že pochází z toho, že si koušu nehty. Alespoň tak mi to řekl Helmut. Říkal, že to dělám jako Prost. Takže to není proto, že bych vypadal jako on. Nevím, jestli mám stejný hlas nebo stejný obličej. To netuším. Ale myslím, že to vychází z toho, že to dělám.“
„Ale s tou přezdívkou jsem opravdu spokojený, protože je to Prost. Legenda. Jen doufám, že to pro něj není nic špatného, být spojován s mým jménem! Doufám, že se nezlobí!“