Formule 1 a comebacky #3

Formule 1 a comebacky #3

Dnešní díl seriálu o návratech závodníků do královny motorsportu bude patřit Mariu Andrettimu. Co ho donutilo po ukončení závodní kariéry usednout znovu do monopostu Formule 1 a proč je tak trochu v tomto ohledu speciální?

Nejdříve ale musím shrnout celou jeho předchozí závodní kariéru, nejen, ve Formuli 1, abychom mohli zhodnotit, zda byl jeho comeback úspěšný či nikoliv. Mario Andretti debutoval ve Formuli 1 v závěru sezony 1968 ve voze Lotus ve Velké ceně USA ve Watkins Glen a hned se kvalifikoval do první řady na startu (závod nedokončil). Již před svým debutem v F1 závodil nejdříve ve sprintech na nezpevněných oválech, poté přešel k IndyCar, kde ve svém prvním roce 1965 vyhrál titul, což měl poté zopakovat ještě třikrát (1966, 1969 a 1984). Jak je vidno, jeho „nečekaně“ úspěšné začátky vždy dokázaly nejen odborníky překvapit.

Andretti byl vášnivý závodník a přebíhal mezi jednotlivými sériemi, proto ročníky od toho v roce 1968 až po sezonu 1972, a poté také 1974, ve Formuli 1 neodjel kompletní. V tomto ohledu jsem ho proto v rámci našeho seriálu označila za speciálního. Ve Formuli 1 v těchto letech závodil za týmy Lotus, March a Ferrari. Své první vítězství získal ve Velké ceně Jižní Afriky v roce 1971. Mimochodem, tehdy za Ferrari právě debutoval, tudíž tuto velkou cenu můžeme přiřadit k jeho dalším úspěšným začátkům. Kompletní ročníky Formule 1 odjel v letech 1975-1981. První, kdo se mohl pochlubit tím, že za něj odjel celou sezonu F1, se stal tým Parnelli. Poté přestoupil do Lotusu, u kterého v roce 1968 ve Formuli 1 začínal. Svou závodní kariéru ve Formuli 1 ukončil u týmu Alfa Romeo v roce 1981 se ziskem pouhých tří bodů.

Největší úspěch v královně motorsportu získal v roce 1978, kdy se stal mistrem světa. Celkem zvítězil ve 12 velkých cenách. Sbíral úspěchy ale i jinde. Comeback do Formule 1 přišel hned v roce 1982. Nejprve startoval s Williamsem ve Velké ceně USA – West v Long Beach, ale neměl šanci monopost řádně otestovat a závod po kolizi nedokončil. A poté se ozvalo Ferrari, pro nějž měla sezona 1982 tragický nádech. Přišlo totiž o oba své jezdce. Gilles Villeneuve se zabil v Zolderu a Didier Pironi měl vážnou nehodu v německém Hockenheimu. Ferrari tak závodilo jen s jedním vozem. Když si navíc pak záložní jezdec Patrick Tambay skřípl nerv v zádech při Velké ceně Švýcarska, z které musel následně odstoupit, hrozilo, že na Velké ceně Itálie na Monze nebude Ferrari startovat, což bylo samozřejmě nepřípustné.

První na řadě, kdo byl kontaktován z Maranella, se ale nejmenoval Mario Andretti, nýbrž Alan Jones, jemuž nabídku přijmout zakázali jeho sponzoři. A tak se cesta otevřela právě Andrettimu. V kvalifikaci si vyjel pole position a v závodě nakonec obsadil třetí místo. Startoval také v závodě v Las Vegas, který uzavíral sezonu 1982. Startoval z pátého místa a závod po kolizi nedokončil. Jeho comeback do Formule 1, který byl krátký, skončil. Již nikdy se do ní jako závodník nevrátil. Konečný výsledek jeho návratu je jedno třetí místo a dvě DNF.

Sdílejte na:
Zavřít