F2: Antonelli v sobotu jako školák, v neděli jako mistr

F2: Antonelli v sobotu jako školák, v neděli jako mistr

Sobotní maďarská Grand Prix skončila skandálem v paddocku F2, když bylo vítězství odňato Nizozemci Verschoorovi a přiřknuto Inovi Mainimu. V neděli se z prvního triumfu v F2 radovala budoucí hvězda F1 Andrea Kimi Antonelli. Na Romana Staňka zbyla v sobotu znovu jen – vlídně řečeno – role statisty, zatímco přišel o nedělní bodík jen těsně.

 Pátek: Chladný seveřan Aron na horké pole position

Po Silverstone se pole startujících F2 sešlo beze změny v rozpáleném paddocku Hungaroringu. Za velkého vedra absolvovali jezdci v pátek poledne volný trénink, ze kterého vzešel coby nejrychlejší Zane Maloney (Rodin) z Barbadosu před Američanem Jake Crawfordem (DAMS), Brazilcem Enzem Fittipaldim (Van Amersfoort) a Estoncem Paulem Aronem (Hitech). Roman Staněk vykročil do uherského víkendu slibně 11. místem – na Maloneyho ztrácel 0,876 sekundy. Formu zatím marně hledal AIX-Racing Boba Vavříka. Joshua Durksen stačil jen na 19., Taylor Barnard na 22. čas.

O rozdělení odpolední kvalifikační session na dvě části se postaral Španěl Josep Marti, když po „hodinách“ zůstal stát na trati. V této fázi byl nejrychlejší Brazilec Gabriel Bortoleto (Invicta) před juniorem Sauberu Maloneyem a Victorem Martinsem z týmu ART. Roman Staněk musel z 19. pozice doufat v povedený druhý pokus – s ohledem na odstup 1,35 sekundy to ale bylo čekání na zázrak…

Před výborně obsazenými ochozy si jezdci „to nejlepší“ schovali na konec session. Na první pozici se posunul nejdříve Enzo Fittipladi, kterého ovšem v zápětí překonal Paul Aron (Hitech). Isack Hadjar (Campos) se zařadil hned za ně, na Bortoleta zbylo 4. místo před Martinsem, Haugerem a Antonellim. Oliver Bearman (Prema), který směl za Haas-Ferrari před tím zasáhnout do volného tréninku F1, stačil pouze na slabou 14. pozici. Ještě hůř dopadl Staněk.  Pro defekt motoru již na trať ani nevyjel a propadl se na 20. pozici. Další rána pod pás, ještě než víkend opravdu začal…

U AIX-Racingu se mohli tešit z 11. času Joshuy Durksena, Taylor Barnard musel startovat z na první pohled bezvýhledné 17. posice.

Sobota: Verschoor okraden, aneb „Ať žije sport“!

Sobotní sprint byl manifestací skutečnosti, že v Nizozemí mají mimo Verstappena ještě jednoho jezdce nevšedního talentu: Richarda Verschoora. Zkušený dlouhán ze stáje Trident (která údajně nedokáže připravit konkurenceschopný monopost) vyhrál stylem velkého šampiona, který ví, jak na to. Zlatý pohár a vyhlídku na postup do F1 to v jeho případě ovšem nemělo znamenat…

Poleman a Staňkův týmový kolega Verschoor dělal v sobotu od zhasnutí startovních světel až po padnutí šachovnicového praporku vše správně. Po startu uhájil první místo před Antonellim, Mainim a Crawfordem. Na konci pole se Staněk přetahoval o „červenou lucernu“ s podobně nešťastným Japoncem Miyatou.

Kimi Antonelli, který letos zatím zůstal mnohé dlužen, byl ve velmi bojovné náladě a po několika kolech vystřídal Vesrchoora na špičce. Ital startující na rozdíl od Nizozemce na měkké směsi Pirelli ostatním nakrátko ujel, než ho právě toto ubutí přinutilo polevit. K polovině závodu byl rozvážný Verschoor znovu v závětří vozu Prema, následoval Kush Maini a o 4. místo bojujíci Martins s Fittipaldim.

Antonelli brzy poté musel měnit pneumatiky v boxech – jeho počínání připomínalo v porovnání se zralým výkonem Verschoora nerozvážného školáka, který se vydá hned na prvních 100 metrech kilometrového běhu… Verschoor takovým školákem není a nenechal si poté prvenství vzít. On a Trident mohli slavit sladký průjezd cílem coby pomyslní vítězi. Páni od FIA ovšem večer shledali, že dřevěná plaňka na spodku jejich vozu byla příliš opotřebovaná a tak museli pohár, který hrdě prezentovali ve svém stanu, odevzdat Mainimu.

Startovat na měkké směsi nebylo toho dne dobrým nápadem a všichni, co to zkusili, své špičkové pozice během sprintu ztratili. Za Mainim byli klasifikováni Martins, Hadjar, Hauger, Colapinto, Aron a jako výborný 8. Barnard – první z jezdců startujících právě na měkké směsi. Staněk prožil na chvostu pole další deprimující neděli a zapsal si bezcenné 15. místo, zatímco týmový kolega kouzlil úplně vepředu. Moravákova situace je o to kritičtější…

Výsledek sobotního sprintu F2:

  1. Kuš Maini, Invicta
  2. Victor Martins, ART
  3. Isack Hadjar, Campos
  4. Dennis Hauger, MP
  5. Franco Colapinto, MP
  6. Paul Aron, Hitech
  7. Taylor Barnard, AIX
  8. Juan Manuel Correa, DAMS
  9. Jak Crawford, DAMS
  10. Oliver Bearman, Prema

15. Roman Staněk, Trident

Neděle: Antonelliho „Masterpiece“ před skokem do F1?

Maďarské publikum pochopilo, že v závodě F2 uvidí jezdce, ke kterým bude již brzy vzhlížet coby k „modlám F-Liberty“ a tribuny Hungaroringu proto byly dobře zaplněné. Start hlavního závodu proběhl v neděli ráno bez vážnějších strkanic, ovšem na úkor polemana Arona, který se za Martinse, Fittipladiho, Bortoleta, Maloneyho, Antonellioho a Haugera propadl až na 7. pozici. Pole uzavírali Barnbard (AIX) a – Staněk (Trient).

V 7. kole bojovali Hauger s Aronem a Maloneyem o 6. místo tak urputně, že to skončilo roztočenými vozy Hitechu a Rodinu. Oba zůstaly stát a na trať vyjel safety  ar.

Špička toho pohotově využila k povinné výměně pneumatik. Obutí měnil i Staněk.

Zhruba po dvou třetinách závodu pak odložil beznadějný Belgičan Cordeel svou Hitech-Dallaru vehementně do svodidel a následující neutralizace využil také zbytek pole k výměně pneumatik.

Klasifikace se tedy „srovnala“ v pořadí Martins, Bortoleto, Fittipladi, Hauger, Antonelli a Colapinto. Roman Staněk měnil obutí chytře podruhé. Patřilo mu poté sice jen předposlední místo, měl ale „nazuto měkce“ – tedy správně.

O konečném výsledku mělo po zmizení safety caru rozhodnout závěrečných 12 minut. Byli piloti na měkké směsi ve výhodě..?

Antonelli tuto otázky rychle kladně zodpověděl. Po Haugerovi s Fittipladim předjel 9 kol před koncem i druhého Bortoleta, než se vrhl na lídra Martinse.  Nezadržitelně proletěl junior Mercedesu i kolem Francouze a upaloval směrem svého prvního triumfu v závodě F2. Podobně postupovali kupředu i ostatní jezdci na „červených“ (tedy měkkých) Pirelli, jako Verschoor, Barnard a Staněk.

Cílem projel Antonelli s náskokem 12,5 sekundy na Martinse, na kterého se již tlačil opět senzační Verschoor. Taylor Barnard dojel coby 9. znovu pro body AIX-Racingu, Roman Staněk přišel o 10. místo vůči Villagomezovi jen o 1,5 sekundy.

F2 má nyní před Monzou měsíc „letního volna“ a je otázkou, zda se Antonelli z této třídy právě vítězstvím na Hungaroringu definitivně rozloučil směrem kokpitu Williamsu-F1? Zároveň by to znamenalo volné místo u Premy – malá šance pro jistého bývalého mistra německé F4 na přestup do konkurenceschopného vozu..?

Výsledek nedělního závodu F3:

  1. Andrea Kimi Antonelli, Prema
  2. Victor Martins, ART
  3. Richard Verschoor, Trident
  4. Gabriel Bortoleto, Invicta
  5. Enzo Fittipaldi, Van Amersfoort
  6. Dennis Hauger, MP
  7. Kush Maini, Invicta
  8. Ritomo Miyata, Rodin
  9. Taylor Barnard, AIX
  10. Rafael Villagomez, Van Amersfoort
  11. Roman Staněk, Trident

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Roman Klemm)

Sdílejte na:
Zavřít