
Devatenáctým závodem sezóny a druhou letošní zastávkou v USA bude Circuit of the Americas v texaském Austinu. Na jezdce bude čekat sprintový víkend na okruhu, který kombinuje ty nejlepší pasáže z tratí po celém světě.
Formule 1 se již podruhé tento rok vrací do Ameriky, tentokrát na Velkou cenu USA na okruhu Circuit of the Americas. Opět se zde kromě hlavního závodu pojede sprint a týmy tak budou mít k dispozici pouze jeden trénink.
Historie Velké ceny USA
První Velká cena, nazývaná Grand Prize, se v USA jela už v roce 1908 v Georgii. Neměla ale stálého trvání a od roku 1916 se nekonala vůbec – Evropa se potýkala s první světovou válkou a americkým fanouškům se více zalíbily oválné tratě. Na okruhové závodění navázala Indianapolis 500, která v meziválečném a poválečném období pořádala závody grand prix a roku 1950 byla teoreticky součástí kalendáře nového šampionátu formule 1 – závodu v Indianapolis se účastnily ale pouze americké týmy a na první Velkou cenu USA se čekalo až do roku 1959.
Formule 1 má ve Spojených státech amerických od té doby bohatou historii. Velká cena USA se v rámci šampionátu F1 konala na několika tratích. Po první návštěvě v Sebringu roku 1959 se roku 1960 závod přesunul na okruh Riverside a od roku 1961 do roku 1980 se jel na oblíbeném Watkins Glen. Formule 1 navštívila také Long Beach, Detroit, Dallas, Phoenix nebo Las Vegas, ne všechny tyto závodu se jely pod hlavičkou Velké ceny USA. Od roku 2000 do roku 2007 se VC USA jela v Indianapolis.

Phoenix, 1989. Zdroj obrázku: McLaren
Circuit of the Americas
Myšlenka na návrat formule 1 do USA se zrodila kolem poloviny roku 2010. Mezi hlavními autory byli Tavo Hellmund (promotér) a Hermann Tilke (designér), kteří vytvořili první návrhy ještě v roce 2010. Plán byl umístit okruh na přibližně 890 akrů nevyužité půdy v jihovýchodní části Travis County poblíž Austinu. Hlavním investorem byl texaský miliardář Red McCombs. Stavba byla zahájena 31. prosince 2010 a název Circuit of the Americas byl oficiálně oznámen 12. dubna 2011.
Okruh byl slavnostně otevřen 21. října 2012. První Velká cena USA na tomto okruhu se konala 18. listopadu 2012. Z pole position startoval Sebastian Vettel ale pro výhru si dojel Lewis Hamilton.

Zdroj obrázku: Formula1.com
- Počet kol: 56
- Délka okruhu: 5.513 km
- Celková vzdálenost: 308.405 km
- Počet zatáček: 20
- Průměrná rychlost: 198 km/h
COTA má 20 zatáček a značné převýšení ve výšce 41 metrů. Tilke během návrhu bral inspiraci z několika jiných slavných okruhů: najít zde můžeme například sekvenci Maggotts–Becketts–Chapel ze Silverstone, arénu z Hockenheimu, legendární osmou zatáčku z Istanbul Parku, nebo Sennova esíčka z Interlagosu. Na jezdce budou čekat dvě DRS zóny – jedna na hlavní rovince a druhá na dlouhé rovince mezi zatáčkami 11 a 12. 68 % tratě se jede na plný plyn. Předpověď zatím hlásí slunečno a vysoké teploty.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
Do konce sezóny zbývá už jen pár závodů a bitva o titul se postupně vyostřuje. McLareny už si v Singapuru sice vyjely Pohár konstruktérů, mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem se ještě ale nerozhodlo. Navíc se zdá, že by do boje mohl promluvit Max Verstappen ještě více, než se očekávalo. Red Bull totiž obětoval vývoj vozu na příští rok a snaží se vylepšit ten letošní. A Holanďan toho patřičně využívá. Během závodního víkendu budou k dispozici body navíc díky sprintovému závodu.
Pozice | Jezdec | Tým | Body |
---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | McLaren | 336 |
2 | Lando Norris | McLaren | 314 |
3 | Max Verstappen | Red Bull | 273 |
Haas si pro svou domácí Velkou cenu připravil speciální zbarvení.
Stars and stripes on full show 🤍❤️💙
Our VF-25 in its home race suit, ready to shine at Austin 🤩#HaasF1 #F1 #USGP pic.twitter.com/5D52BpJ50z
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 13, 2025
Kdy sledovat Velkou cenu USA?
Pátek | Trénink | 19:30 |
Sprintová kvalifikace | 23:30 | |
Sobota | Sprint | 19:00 |
Kvalifikace | 23:00 | |
Neděle | Závod | 21:00 |

Michael Schumacher vyhrává v Indianapolis, 2000. Zdroj obrázku: Ferrari
Vítězové z předešlých let
Rok | Pole position | Vítěz |
2024 | Lando Norris | Charles Leclerc |
2023 | Charles Leclerc | Max Verstappen |
2022 | Carlos Sainz | Max Verstappen |
2021 | Max Verstappen | Max Verstappen |
2020 | – Nejelo se – | |
2019 | Valtteri Bottas | Valtteri Bottas |
2018 | Lewis Hamilton | Kimi Räikkönen |
2017 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2016 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
Rekordy okruhu
Nejrychlejší kolo: | 1:36.169 Charles Leclerc (2019) |
Nejvyšší počet vítězství: | Jezdec: Lewis Hamilton (5x) |
Tým: Mercedes (5x) | |
Nejvíce pole positions: | Lewis Hamilton (3x) |
Nejvíce pódiových umístění: | Lewis Hamilton (9x) |
Okénko do historie
- Roku 1959 se v Sebringu během Velké ceny USA rozhodovalo o titulu mezi Jackem Brabhamem, Stirlingem Mossem a Tony Brooksem. Ve finále dotlačil Jack Brabham posledních 400 yardů svůj vůz do cíle a čtvrtým místem v závodě vyhrál svůj první titul ze tří.
- Velká cena USA ve Watkins Glenu měla být roku 1973 stým a posledním startem kariéry Jackieho Stewarta. Po tragické nehodě, při níž zemřel jeho týmový kolega a dobrý přítel François Cevert se rozhodl nestartovat.

Dallas, 1984. Zdroj obrázku: Formula1.com
- Kuriózním případem z historie je Velká cena Dallasu z roku 1984. Závod provázela čtyřiceti stupňová vedra. „Zajímalo by mě, co kvůli tomu vedru odejde první – jezdci, auta nebo trať,“ nechal se slyšet Nelson Piquet. Před kvalifikací už začal asfalt bublat a do závodu se začal nadobro rozpadat. Trať se proto rychle opravila rychletuhnoucím cementem. Niki Lauda a Alain Prost se snažili závod odvolat, ale na okruhu už čekalo 90 000 fanoušků a Bernie Ecclestone dal závodu zelenou. Úspěšně dojelo jen osm účastníků – polovina skončila vlastní vinou, polovině to vzdala auta. Závod vyhrál Keke Rosberg, druhý dojel René Arnoux a na třetím místě protnul cílovou čáru Elio de Angelis. Nigel Mansell svůj lotus k šachovnicové vlajce dotlačil až na šestém místě a horkem zkolaboval.
- Pravidla v roce 2005 nakazovala, že jedna sada pneumatik měla týmům vydržet kvalifikaci a celý závod. Na Velkou cenu USA byl položen nový povrch, který žral pneumatiky více, než se očekávalo. Hlavními dodavateli byly firmy Bridgestone a Michelin, a Michelinu nový povrch vůbec neseděl. V tréninku kvůli problémům s pneumatikami havaroval Ralf Schumacher a Richard Zonta a Michelinu došlo, že je problém. Obrátili se na FIA i ostatní týmy a prosili o kompromis. FIA francouzskému výrobci pneumatik zakázala dovézt novou směs a týmy, které jezdily s Bridgestonem (Ferrari, Minardi a Jordan) ustupovaly velmi neochotně. Michellin raději požádal své týmy, aby do závodu nenastoupily a po odjetí zahřívacího kola zamířilo čtrnáct vozů z dvaceti zpátky do boxů. Jedinou výhru sezóny 2005 tak pro Michaela Schumachera provázela nelichotivá kontroverze.
Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.
👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?