F1 Velká cena Brazílie 2025: Program, novinky a vše, co potřebujete vědět

F1 Velká cena Brazílie 2025: Program, novinky a vše, co potřebujete vědět

Formule 1 míří na brazilský Interlagos, který bude dvacátou první zastávkou šampionátu. Sezóna se pomalu ale jistě chýlí ke konci a v šampionátu stále naplno hoří bitva o mistra světa. První trojici nyní dělí pouhých 36 bodů a ve Velké ceně Brazílie bude díky sprintovému víkendu k dispozici bodů až 33.

Autódromo José Carlos Pace, známější pod názvem Interlagos, se nachází v největším brazilském městě São Paulu. Okruh nese jméno po brazilském jezdci formule 1 José Carlosi Pacem, který tragicky zahynul při letecké nehodě v roce 1977. První Velká cena formule 1 se zde jela roku 1973 a zvítězil v ní domácí Emerson Fittipaldi. Od té doby (s výjimkou ročníku 2020) se v Brazílii koná Velká cena F1 každoročně, i když v roce 1978 a mezi lety 1981 až 1989 se jezdila na okruhu Jacarepaguá.

Velká cena Brazílie 1974
Start Velké ceny Brazílie 1974. Zdroj obrázku: McLaren

Dnešní podoba okruhu vznikla v roce 1990, kdy byla původní téměř osm kilometrů dlouhá trať výrazně zkrácena. Současný Interlagos měří 4,3 km, má 15 zatáček a patří k několika málo okruhům v kalendáři, které se jedou proti směru hodinových ručiček.

Okruh Interlagos v Brazílii
Zdroj obrázku: Formula1.com
  • Počet kol: 71
  • Délka okruhu: 4.309 km
  • Celková vzdálenost:  305.939 km
  • Počet zatáček: 15

První sektor je zahájen ikonickými Sennovými esíčky (zatáčky 1 a 2), kde jezdci prudce brzdí z vysoké rychlosti do technicky složité kombinace zatáček s různým sklonem a rádiusem. Následuje třetí zatáčka, která plynule přechází do druhé rovinky. Druhý sektor se vyznačuje sérií technických, převážně pomalejších zatáček se změnami šířky i elevace. Závěr trati tvoří rychlé levotočivé pasáže 13 až 15, které se jedou do kopce a vedou zpět na cílovou rovinku.

Interlagos je známý i svou neobvykle dlouhou boxovou uličkou, která začíná ještě před cílovou rovinkou a končí až za třetí zatáčkou. Vjezd do boxů býval problematický – byl úzký, náročný na přesnost a často docházelo k překročení povolené rychlosti. Z bezpečnostních důvodů proto prošel v letech 2007 a 2014 úpravami, včetně přidání zpomalovací šikany.

Max Verstappen vítězí ve Velké ceně Brazílie 2024
Max Verstappen vítězí ve Velké ceně Brazílie 2024. Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool

Velká cena Brazílie bude poslední ze čtyř závodů letošní sezóny a bitva o titul stále pokračuje. V Mexiku Lando Norris jedním bodem navíc převzal vedení v šampionátu a forma druhého pilota McLarenu, Oscara Piastriho, od Zandvoortu výrazně trpí. Ať už Australan začíná pociťovat tlak nebo zda má problémy s monopostem, se kterým dominovali většině sezóny, jedno je jisté – při chuti je stále Max Verstappen, který letos cílí na pátý mistrovský titul. Prvního a třetího pilota v šampionátu dělí pouhých 36 bodů – loni byla touto dobou ztráta Landa Norrise na prvního Maxe Verstappena 62 bodů.

Velká cena Brazílie mu minulý rok obzvláště sedla, dojel si zde pro vítězství ze sedmnáctého místa a zdá se, že i letos by mu mohlo přát počasí, protože předpověď zatím hlásí přinejmenším na pátek a sobotu deštivo. V Brazílii se navíc jako tradičně pojede sprintový závod, takže vítěz obou závodů si může přilepšit celkem 33 body.

Zraky se budou upírat i na napůl domácího Lewise Hamiltona, který má na Interlagos také velmi dobré vzpomínky a v minulosti ukázal, že mu brazilský okruh sedí. Stále navíc čeká na své první letošní pódium s Ferrari.

Není to totiž jen jezdecké mistrovství, kde se bojuje o přední příčky. Pohár konstruktérů sice vyhrál McLaren, ale o zbytku pomyslného konstruktérského pódia stále není rozhodnuto. Druhé Ferrari a třetí Mercedes dělí pouhý jeden bod a jen o kousek za nimi číhá Red Bull. Zdaleka není rozhodnuto ani v midfieldu. Alpine sice sedí na spodku tabulky s dvaceti body, loni se ale Pierrovi Gaslymu a Estebanovi Oconovi zadařilo v deštivé Brazílii druhým a třetím místem. Šestý Racing Bulls, sedmý Aston Martin, osmý Haas a devátý Sauber dělí pouhých 12 bodů, takže každý bod, který jezdci z těchto týmů získají, bude klíčový. Lepší místo v Poháru konstruktérů znamená pro týmy vyšší finanční odměnu, ale kratší čas strávený ve větrném tunelu, který se bude hodit do příští sezóny, kdy se v královně motorsportu mění technické regulace.

Pořadí v šampionátu

Pozice Jezdec Tým Body
1 357
2 356
3 321

Pozice Tým Body
1 713
2 356
3 355
4 346

A i přestože už je sezóna téměř u konce, někteří jezdci stále nemají jistou budoucnost ve formuli 1. Júki Cunoda je stále jezdcem Red Bullu, s jeho sedačkou je ale na příští rok spojován Isack Hadjar. Japonec měl údajně čas prokázat svou formu do Velké ceny Mexika, kde skončil jedenáctý a rozhodnutí Red Bullu se očekává brzy.

Kdy sledovat Velkou cenu Brazílie 2025?

Pátek První trénink 15:30
Sprintová kvalifikace 19:30
Sobota Sprint 15:00
Kvalifikace 19:00
Neděle Závod 18:00
Ayrton Senna na pódiu po Velké ceně Brazílie 1991
Ayrton Senna, vítěz Velké ceny Brazílie 1991. Zdroj obrázku: McLaren

Vítězové z předešlých let

Rok Pole position Vítěz
2024 Lando Norris Carlos Sainz
2023 Max Verstappen Max Verstappen
2022 Kevin Magnussen George Russell
2021 Valtteri Bottas Lewis Hamilton
2020 – Nejelo se – 
2019 Max Verstappen Max Verstappen
2018 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2017 Valtteri Bottas Sebastian Vettel
2016  Lewis Hamilton Lewis Hamilton

Rekordy okruhu 

Nejrychlejší kolo: 1:10.540 Valtteri Bottas (2018)
Nejvyšší počet vítězství:  Jezdec: Michael Schumacher (4x)
Tým: Ferrari (9x)
Nejvíce pole positions: Ayrton Senna, Felipe Massa, Mika Häkkinen, Rubens Barrichello (3x)
Nejvíce pódiových umístění: Michael Schumacher (10x)

Okénko do historie

  • Od svého úvodu do šampionátu patřila Velká cena Brazílie svým domácím hrdinům. Úvodní dvě Velké ceny F1 zde vyhrál dvojnásobný mistr světa Emerson Fittipaldi.
  • Jedno ze svých nejlegendárnějších vítězství zde získal roku 1991 Ayrton Senna. Po startu z pole position vedl závod, druhý Nigel Mansell ale postupně začínal Brazilcův náskok stahovat. Mansella nakonec vyřadila převodovka, ta ale potrápila i Sennu. Postupně ztrácel všechny převodové stupně, na konci závodu už si musel vystačit jenom s šestkou a se svým monopostem se musel doslova prát až do cíle. Vedení dokázal k radosti všech fanoušků udržet, stálo ho to ale veškeré síly. Dokonce ho postihla svalová horečka a z auta mu museli pomáhat maršálové. Na pódiu pak sotva zvládl vyzdvihnout trofej nad hlavu.
Felipe Massa, Velká cena Brazílie 2008
Felipe Massa, vítěz Velké ceny Brazílie 2008. Zdroj obrázku: Ferrari Media Gallery
  • Naopak v prvním desetiletí dvacátého prvního století se na Interlagosu domácím jezdcům vůbec nedařilo. Smůlu zde měl především Rubens Barrichello, který Velkou cenu Brazílie nevyhrál ani jednou. Nejblíže se dostal v roce 2009, kdy si v kvalifikaci na dešti vyjel pole position, v závodě ale po problémech skončil osmý. Jeho týmový kolega z Brawn GP Jenson Button zde po vynikající jízdě ze čtrnáctého místa dojel pátý, čímž zajistil svůj první a jediný mistrovský titul jak sobě, tak týmu.
  • Na Velkou cenu Brazílie nevzpomíná v dobrém ani Felipe Massa. Závod vyhrál dvakrát – poprvé v roce 2006 a podruhé v roce 2008, kdy se zde stal mistrem světa. Radost ale trvala pouhých 39 sekund a v poslední zatáčce předjetím Timo Glocka titul převzal Lewis Hamilton.
  • Dobrý konec měl závod v roce 2012 pro Sebastiana Vettela, i když ze začátku vypadal jako noční můra. Do finálního závodu sezóny sem mířil on i Fernando Alonso se dvěma mistrovskými tituly na kontě a jako kandidáti na získání třetího. V kvalifikaci skončil Vettel čtvrtý a Alonso až osmý, závod ale nabral úplně jiné noty hned po startu, kdy Bruno Senna Vettela roztočil a Němec se propadl až na 22. místo. V závodě pokračoval s poškozenou bočnicí a postupně se začal prodírat dopředu. Zdržel ho i pitstop pro přechodné pneumatiky, kdy ho tým nečekal, přesto dokázal závod dokončit na šestém místě a s jeho bodovým náskokem tak Alonsovi k získání titulu nestačilo ani druhé místo.
Sebastian Vettel, mistr světa roku 2012
Sebastian Vettel, šampion roku 2012 po Velké ceně Brazílie 2012. Zdroj obrázku: Red Bull

Formule 1 je nejprestižnější motoristická soutěž na světě. Každý rok se jezdí desítky velkých cen, které sledují miliony fanoušků. Zajímá vás, jak F1 funguje, jaké jsou pravidla a co vše tento sport obnáší?

👉 Manuál F1 | Co je formule 1 | Kde sledovat formuli 1 | Proč se F1 nazývá formule 1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny, kterou koně baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si našla i později v životě. Najít ji můžete i na evropských okruzích, například během závodů juniorského šampionátu F4 CEZ.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *