Formule 1 míří na brazilský Interlagos, který bude dvacátou první zastávkou šampionátu. Sezóna se pomalu ale jistě chýlí ke konci a v šampionátu stále naplno hoří bitva o mistra světa. První trojici nyní dělí pouhých 36 bodů a ve Velké ceně Brazílie bude díky sprintovému víkendu k dispozici bodů až 33.
Autódromo José Carlos Pace, známější pod názvem Interlagos, se nachází v největším brazilském městě São Paulu. Okruh nese jméno po brazilském jezdci formule 1 José Carlosi Pacem, který tragicky zahynul při letecké nehodě v roce 1977. První Velká cena formule 1 se zde jela roku 1973 a zvítězil v ní domácí Emerson Fittipaldi. Od té doby (s výjimkou ročníku 2020) se v Brazílii koná Velká cena F1 každoročně, i když v roce 1978 a mezi lety 1981 až 1989 se jezdila na okruhu Jacarepaguá.
													Start Velké ceny Brazílie 1974. Zdroj obrázku: McLaren
Dnešní podoba okruhu vznikla v roce 1990, kdy byla původní téměř osm kilometrů dlouhá trať výrazně zkrácena. Současný Interlagos měří 4,3 km, má 15 zatáček a patří k několika málo okruhům v kalendáři, které se jedou proti směru hodinových ručiček.
													Zdroj obrázku: Formula1.com
- Počet kol: 71
 - Délka okruhu: 4.309 km
 - Celková vzdálenost: 305.939 km
 - Počet zatáček: 15
 
První sektor je zahájen ikonickými Sennovými esíčky (zatáčky 1 a 2), kde jezdci prudce brzdí z vysoké rychlosti do technicky složité kombinace zatáček s různým sklonem a rádiusem. Následuje třetí zatáčka, která plynule přechází do druhé rovinky. Druhý sektor se vyznačuje sérií technických, převážně pomalejších zatáček se změnami šířky i elevace. Závěr trati tvoří rychlé levotočivé pasáže 13 až 15, které se jedou do kopce a vedou zpět na cílovou rovinku.
Interlagos je známý i svou neobvykle dlouhou boxovou uličkou, která začíná ještě před cílovou rovinkou a končí až za třetí zatáčkou. Vjezd do boxů býval problematický – byl úzký, náročný na přesnost a často docházelo k překročení povolené rychlosti. Z bezpečnostních důvodů proto prošel v letech 2007 a 2014 úpravami, včetně přidání zpomalovací šikany.
													Max Verstappen vítězí ve Velké ceně Brazílie 2024. Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
Velká cena Brazílie bude poslední ze čtyř závodů letošní sezóny a bitva o titul stále pokračuje. V Mexiku Lando Norris jedním bodem navíc převzal vedení v šampionátu a forma druhého pilota McLarenu, Oscara Piastriho, od Zandvoortu výrazně trpí. Ať už Australan začíná pociťovat tlak nebo zda má problémy s monopostem, se kterým dominovali většině sezóny, jedno je jisté – při chuti je stále Max Verstappen, který letos cílí na pátý mistrovský titul. Prvního a třetího pilota v šampionátu dělí pouhých 36 bodů – loni byla touto dobou ztráta Landa Norrise na prvního Maxe Verstappena 62 bodů.
Velká cena Brazílie mu minulý rok obzvláště sedla, dojel si zde pro vítězství ze sedmnáctého místa a zdá se, že i letos by mu mohlo přát počasí, protože předpověď zatím hlásí přinejmenším na pátek a sobotu deštivo. V Brazílii se navíc jako tradičně pojede sprintový závod, takže vítěz obou závodů si může přilepšit celkem 33 body.
Zraky se budou upírat i na napůl domácího Lewise Hamiltona, který má na Interlagos také velmi dobré vzpomínky a v minulosti ukázal, že mu brazilský okruh sedí. Stále navíc čeká na své první letošní pódium s Ferrari.
Není to totiž jen jezdecké mistrovství, kde se bojuje o přední příčky. Pohár konstruktérů sice vyhrál McLaren, ale o zbytku pomyslného konstruktérského pódia stále není rozhodnuto. Druhé Ferrari a třetí Mercedes dělí pouhý jeden bod a jen o kousek za nimi číhá Red Bull. Zdaleka není rozhodnuto ani v midfieldu. Alpine sice sedí na spodku tabulky s dvaceti body, loni se ale Pierrovi Gaslymu a Estebanovi Oconovi zadařilo v deštivé Brazílii druhým a třetím místem. Šestý Racing Bulls, sedmý Aston Martin, osmý Haas a devátý Sauber dělí pouhých 12 bodů, takže každý bod, který jezdci z těchto týmů získají, bude klíčový. Lepší místo v Poháru konstruktérů znamená pro týmy vyšší finanční odměnu, ale kratší čas strávený ve větrném tunelu, který se bude hodit do příští sezóny, kdy se v královně motorsportu mění technické regulace.
Pořadí v šampionátu
| Pozice | Jezdec | Tým | Body | 
|---|---|---|---|
| 1 | Lando Norris | McLaren | 357 | 
| 2 | Oscar Piastri | McLaren | 356 | 
| 3 | Max Verstappen | Red Bull | 321 | 
| Pozice | Tým | Body | 
|---|---|---|
| 1 | McLaren | 713 | 
| 2 | Ferrari | 356 | 
| 3 | Mercedes | 355 | 
| 4 | Red Bull | 346 | 
A i přestože už je sezóna téměř u konce, někteří jezdci stále nemají jistou budoucnost ve formuli 1. Júki Cunoda je stále jezdcem Red Bullu, s jeho sedačkou je ale na příští rok spojován Isack Hadjar. Japonec měl údajně čas prokázat svou formu do Velké ceny Mexika, kde skončil jedenáctý a rozhodnutí Red Bullu se očekává brzy.
Kdy sledovat Velkou cenu Brazílie 2025?
| Pátek | První trénink | 15:30 | 
| Sprintová kvalifikace | 19:30 | |
| Sobota | Sprint | 15:00 | 
| Kvalifikace | 19:00 | |
| Neděle | Závod | 18:00 | 
													Ayrton Senna, vítěz Velké ceny Brazílie 1991. Zdroj obrázku: McLaren
Vítězové z předešlých let
| Rok | Pole position | Vítěz | 
| 2024 | Lando Norris | Carlos Sainz | 
| 2023 | Max Verstappen | Max Verstappen | 
| 2022 | Kevin Magnussen | George Russell | 
| 2021 | Valtteri Bottas | Lewis Hamilton | 
| 2020 | – Nejelo se – | |
| 2019 | Max Verstappen | Max Verstappen | 
| 2018 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | 
| 2017 | Valtteri Bottas | Sebastian Vettel | 
| 2016 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | 
Rekordy okruhu
| Nejrychlejší kolo: | 1:10.540 Valtteri Bottas (2018) | 
| Nejvyšší počet vítězství: | Jezdec: Michael Schumacher (4x) | 
| Tým: Ferrari (9x) | |
| Nejvíce pole positions: | Ayrton Senna, Felipe Massa, Mika Häkkinen, Rubens Barrichello (3x) | 
| Nejvíce pódiových umístění: | Michael Schumacher (10x) | 
Okénko do historie
- Od svého úvodu do šampionátu patřila Velká cena Brazílie svým domácím hrdinům. Úvodní dvě Velké ceny F1 zde vyhrál dvojnásobný mistr světa Emerson Fittipaldi.
 - Jedno ze svých nejlegendárnějších vítězství zde získal roku 1991 Ayrton Senna. Po startu z pole position vedl závod, druhý Nigel Mansell ale postupně začínal Brazilcův náskok stahovat. Mansella nakonec vyřadila převodovka, ta ale potrápila i Sennu. Postupně ztrácel všechny převodové stupně, na konci závodu už si musel vystačit jenom s šestkou a se svým monopostem se musel doslova prát až do cíle. Vedení dokázal k radosti všech fanoušků udržet, stálo ho to ale veškeré síly. Dokonce ho postihla svalová horečka a z auta mu museli pomáhat maršálové. Na pódiu pak sotva zvládl vyzdvihnout trofej nad hlavu.
 
													Felipe Massa, vítěz Velké ceny Brazílie 2008. Zdroj obrázku: Ferrari Media Gallery
- Naopak v prvním desetiletí dvacátého prvního století se na Interlagosu domácím jezdcům vůbec nedařilo. Smůlu zde měl především Rubens Barrichello, který Velkou cenu Brazílie nevyhrál ani jednou. Nejblíže se dostal v roce 2009, kdy si v kvalifikaci na dešti vyjel pole position, v závodě ale po problémech skončil osmý. Jeho týmový kolega z Brawn GP Jenson Button zde po vynikající jízdě ze čtrnáctého místa dojel pátý, čímž zajistil svůj první a jediný mistrovský titul jak sobě, tak týmu.
 - Na Velkou cenu Brazílie nevzpomíná v dobrém ani Felipe Massa. Závod vyhrál dvakrát – poprvé v roce 2006 a podruhé v roce 2008, kdy se zde stal mistrem světa. Radost ale trvala pouhých 39 sekund a v poslední zatáčce předjetím Timo Glocka titul převzal Lewis Hamilton.
 - Dobrý konec měl závod v roce 2012 pro Sebastiana Vettela, i když ze začátku vypadal jako noční můra. Do finálního závodu sezóny sem mířil on i Fernando Alonso se dvěma mistrovskými tituly na kontě a jako kandidáti na získání třetího. V kvalifikaci skončil Vettel čtvrtý a Alonso až osmý, závod ale nabral úplně jiné noty hned po startu, kdy Bruno Senna Vettela roztočil a Němec se propadl až na 22. místo. V závodě pokračoval s poškozenou bočnicí a postupně se začal prodírat dopředu. Zdržel ho i pitstop pro přechodné pneumatiky, kdy ho tým nečekal, přesto dokázal závod dokončit na šestém místě a s jeho bodovým náskokem tak Alonsovi k získání titulu nestačilo ani druhé místo.
 
													Sebastian Vettel, šampion roku 2012 po Velké ceně Brazílie 2012. Zdroj obrázku: Red Bull
Formule 1 je nejprestižnější motoristická soutěž na světě. Každý rok se jezdí desítky velkých cen, které sledují miliony fanoušků. Zajímá vás, jak F1 funguje, jaké jsou pravidla a co vše tento sport obnáší?
👉 Manuál F1 | Co je formule 1 | Kde sledovat formuli 1 | Proč se F1 nazývá formule 1?
SvětFormule.cz